Resultat 1 till 9 av 9

Något har hänt med Google senaste tiden

  1. #1
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    I en webbutik, så har jag direktlänkat till några produkter från andra siter och legat spikad etta på dessa produkter några månader. Nu helt plötsligt så finns just de produkterna/sidorna inte med i sökresultatet, siten rankar fortfarande bra på de mer konkurentutsatta nyckelorden.
    Men sidorna som länkar till "produkterna" finns med på det sökordet (på sidan 2-3). Siten har legat ute i ca 6 månader så, det känns konstigt om den skulle hamna i sandlådan nu.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ja!

    Jag tror det är algoritmförändringar men att det inte avser inlänkar utan snarare hur internlänkning hanteras och åldring eller någon faktor jämförbar med åldring. Ser det inte klart än men vet hur vi kan kompensera det i alla fall genom att samtidigt bygga ökad kvalitet.

    Förändring har gjort att vi har gått ner på flera sökord som istället har blivit mer dynamiska. Totalt har vi dock tjänat kanske 100 - 150 läsare per dag eftersom en massa sajter som jobbat med uppsamlingssidor gått ur sökresultat.

    Jag är väldigt intressad av din refletion kring sidorna som gått ner. Jag gissar att flera av följande faktorer, men inte nödvändigtvis alla, gäller för dem och kolla det gärna:
    1) Inga starka externa inlänkar.
    2) Länkade från många andra artiklar.
    3) Handlar om ett avgränsat ämne.
    4) Har en kort titel.
    5) Finns i en RSS-feed.

  3. #3
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Ja!

    Jag är väldigt intressad av din refletion kring sidorna som gått ner. Jag gissar att flera av följande faktorer, men inte nödvändigtvis alla, gäller för dem och kolla det gärna:
    1) Inga starka externa inlänkar.
    2) Länkade från många andra artiklar.
    3) Handlar om ett avgränsat ämne.
    4) Har en kort titel.
    5) Finns i en RSS-feed.
    1. De har länkar från pr0-pr3 sidor och ligger på blocket och i de sidor som kopierar blocket som annons.
    2. Just de produkterna är inte så hårt intärnlänkade.
    3. Man kan säga att orden inte har/hade så stor konkurans
    4. fyra ord i titeln.
    5. Nej
    Jag tror, ska kolla i kväll att de produkterna har fler än två länkar från någon av siterna.

  4. #4
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Jag har sett liknande för mig, men inte lika drastiskt (plötsligt tapp från plats 15 till plats 30).

    Fast i mitt fall tror jag mera det beror på att jag ökat annonser och/eller utlänkar sitewide.
    Ändå känns tappet för litet för att jag ska orka reda ut saken närmare.

    Men om ni andra ser liknande så kanske det inte var jag som orsakade det ens

  5. #5
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    Citat Ursprungligen postat av hans99

    5) Finns i en RSS-feed.
    Jag har inget RSS, men jag kör teasers på produkterna, på en annan site. Där använder jag den inledande texten av produktbeskrivningen. Det måste vara det då kanske?

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Kocken
    Jag har inget RSS, men jag kör teasers på produkterna, på en annan site. Där använder jag den inledande texten av produktbeskrivningen. Det måste vara det då kanske?
    Jag ser inte vad det är men tror att det är något nytt kvalitetsfilter avsett att filtrera bort uppsamlingssidor som läsaren inte är intressad av för att istället visa riktiga artiklar i SERP. Och att det gav falska träffar ibland.

    Dock tror jag att de nyligen skruvade på det igen.

  7. #7
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    Allt var tillbaka till det normala i några veckor, men nu är det tillbaka igen. Ska göra ett test och ändra texterna på sidorna som länkar till produkterna.

  8. #8
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Skrev också ett inlägg om detta för ett par månader sedan. Länkade till en annan sajt (väldigt relevant) och tappade en massa platser som tack. Klättrade dock tillbaka precis som du. Konstigt...

  9. #9
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Kan ni verkligen isolera utlänken som orsak till tappet?
    Jag ser nästan inga förändringar alls för egna sajter, men däremot för konkurrenter som ägnar sig åt överdrivna kataloglänkningar...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  3. En teori värd att diskutera
    Av Hjalmar i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:03
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 01:44
  5. Senaste fakta om Googles sandlåda
    Av Jim Westergren i forum Googles sandlåda
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 23:24