Resultat 1 till 12 av 12

Duplicate content på flera domäner

  1. #1
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    om man har en sajt som säljer ett antal produkter under sitt företagsnamn

    och sen har produkterna som egna domäner

    produkt.se
    produkt2.se
    osv

    Alla länkar in till huvudsajten och ingen info är unik mellan sajterna men domännamnet står kvar så man hamnar inte på huvudsidan.

    Enligt mitt sätt att se det så är det cloaking. Är jag rätt ute?

    Om det inte är anmält kan det skada företagets sida eller är det först när det blir anmält som det gör det? Vad jag menar är att det blir duplicated content och att sidorna inte rankas lika högt för att de tar ut varandra i värde.

    huvuddomänens PR är 4 men de andra domänerna visar ingen PR.

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    domännamnet står kvar så man hamnar inte på huvudsidan.
    Vad menar du? Med ramar eller?

    Förstår inte riktigt frågan.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    alla domäner går till samma sajt.

    vissa av domänerna är rena sökord som är intressanta för dem.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Cloaking är en sökoptimeringsteknik som innebär att man presenterar visst innehåll till sökmotorns spindel och ett annat innehåll till användarna.
    Är definitionen på cloaking enligt wikipedia (huh)

    Som jag förstår dig ser det ut så här:
    Företaget med sidan massaprodukter.se säljer rundmutter och spikmutter.
    Dessa presenteras på sidorna massaprodukter.se/rundmutter.html resp massaprodukter.se/spikmutter.html

    Dessutom finns sidorna rundmutter.se och spikmutter.se de sidorna länkar direkt in till massaprodukter.se/rundmutter.html resp massaprodukter.se/spikmutter.html med exakt samma innehåll.

    Om det inte är cloaking enligt definitionen enligt ovan eller konstiga redirects så är det på sin höjd duplicate content. Men den delen går ju att åtgärda...


    Edit: domännamnet står kvar så man hamnar inte på huvudsidan.
    sätter lite kryss för den delen. Förstår inte heller riktigt.
    Senast redigerat av Urban G den 2006-03-20 klockan 22:33.

  5. #5
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av urban g
    Cloaking är en sökoptimeringsteknik som innebär att man presenterar visst innehåll till sökmotorns spindel och ett annat innehåll till användarna.
    Är definitionen på cloaking enligt wikipedia (huh)

    Som jag förstår dig ser det ut så här:
    Företaget med sidan massaprodukter.se säljer rundmutter och spikmutter.
    Dessa presenteras på sidorna massaprodukter.se/rundmutter.html resp massaprodukter.se/spikmutter.html

    Dessutom finns sidorna rundmutter.se och spikmutter.se de sidorna länkar direkt in till massaprodukter.se/rundmutter.html resp massaprodukter.se/spikmutter.html med exakt samma innehåll.
    Nej rundmutter.se och spikmutter.se går till massaprodukter.se

    Jag antar att det blir som du skriver dubbelt innehåll men inte mer.

    Citat Ursprungligen postat av urban g
    Om det inte är cloaking enligt definitionen enligt ovan eller konstiga redirects så är det på sin höjd duplicate content. Men den delen går ju att åtgärda...

    Edit: domännamnet står kvar så man hamnar inte på huvudsidan.
    sätter lite kryss för den delen. Förstår inte heller riktigt.
    Det jag menar är att beroende vad man skriver in rundmutter.se, spikmutter.se och massaprodukter.se så står det namnet kvar i adressfältet. Man skickas inte vidare till till grunddomänen.

    Tack för hjälpen

  6. #6
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Om du ska länka alla dina domäner till huvudsidan på en av dem, så skulle jag använda 301 (permanent) redirect på alla andra för att inte riskera något.

    Du vill inte fastna i något av Googles filter, tror mig. Been there, done that.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av Peter Långfors
    Om du ska länka alla dina domäner till huvudsidan på en av dem, så skulle jag använda 301 (permanent) redirect på alla andra för att inte riskera något.

    Du vill inte fastna i något av Googles filter, tror mig. Been there, done that.
    Funderar på en sak ang det här (frågan varit uppe i andra forum men...).
    Om du på dessa 2 - 3 "specialssidor" ser till att allt innehåll är helt unikt och inte trixar med redirects eller något annat. Ser till att domänamnet när kunden klickar på länken på ex rundmutter.se-sidan verkligen går till massaprodukter.se/rundmutter.html (dvs domännamnet byts ut också). Kan det knappast ställa till med något problem. Snarare bör ju effekten bli positiv, innehållet och länkningen är ju relevant för ämnet. Lägga ned tid på inlänkning till "specialsidorna" bör man inte göra utan koncentera sig på huvudsidan. Men några länkar till dessa sidor kan man ju skapa.

    (Ok lite i gråzonen på de tekniker vi skall ta upp här, men direkt mot googles riktlinjer kan jag inte se att det är)

  8. #8
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    301 Redirects är inte att trixa, om man t.ex äger domännamn.com/.se/.net/.nu och vill styra allt till samma (start)sida.

    Tror du att någon kommer att skriva in "rundmutter.se", eller skall den användas för marknadsföring? Annars hade jag personligen satsat på att skaffa inlänkar till "massaprodukter.se" och sedan optimerat sidan "massaprodukter.se/rundmutter" istället.

    Lägg arbetet på en domän och dra nytta av de inlänkar och den PR sidan får, till att optimera undersidorna.

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av Peter Långfors
    301 Redirects är inte att trixa, om man t.ex äger domännamn.com/.se/.net/.nu och vill styra allt till samma (start)sida.

    Tror du att någon kommer att skriva in "rundmutter.se", eller skall den användas för marknadsföring? Annars hade jag personligen satsat på att skaffa inlänkar till "massaprodukter.se" och sedan optimerat sidan "massaprodukter.se/rundmutter" istället.

    Lägg arbetet på en domän och dra nytta av de inlänkar och den PR sidan får, till att optimera undersidorna.
    Syftade inte på 301 utan snarare på att lägga in ex <meta http-equiv="refresh" content="0; URL=http://www.massaprodukter.se/"> på sidorna rundmutter.se osv.
    Sidorna skall i så fall användas för marknadsföring. Med domännamn som överensstämmer med ett specifikt produktnamn och optimerade därefter ökar sannolikheten att placera sig bra i google.
    Den sidan, rundmutter.se ger ju en inlänk till huvudsidan som räknas dessutom. Arbetet med att optimera dessa sidor är inte så arbetssamt. Visst håller med om att huvuddomänen är den det skall satsas på.
    Men det räcker med en länk till sidorna rundmutter.se osv för att det skall ge en synbar effekt i google. (lite beroende på konkurrensen förstås)

  10. #10
    Gustafs avatar
    Gustaf Gustaf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    localhost
    Inlägg
    135
    meta refresh 0 - det kallas extern doorway. J a j j a gillade att köra med det förut, men sedan bannade google omkring 500 sådana sidor, så jag tror dom har slutat. Gick ganska illa för deras kunder den gången, s det är nog inte att rekkomendera.

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Försäkerhets skull det är meta refresh 0 som jag kallar för "trixa för redirects", vilket absolut inte skall användas i den kontruktion som jag nämner för övrigt.

  12. #12
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Förstår inte heller riktigt, det finns inget värde i att göra på det sättet, dessutom handlar det om ren kloaking och inget annat (även om metoden är rudimentär).

    Det bästa är att koncentrera sej på huvuddomänen, optimera den ordentligt, bra länkstruktur, mycket och relevant innehåll etc. etc. och sedan jobba med linkbuilding.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. En sajt flera språk - hur gå tillväga?
    Av nfinland i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 15:52
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-29, 00:46
  3. Automatiska url-omskrivningar ger duplicate content?
    Av Niclas Strindell i forum URL-omskrivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 00:42
  4. Flera domäner under samma IP
    Av Marcin i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 16:13
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 18:03