Resultat 1 till 6 av 6

Att optimera för svenska - en konst i sig

  1. #1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Jag måste erkänna att jag inte har optimerat många sidor på svenska och de få gånger jag gjort det har jag kommit ganska lindrigt undan. Det är inte alls ovanligt att man i första hand vill optimera sin sida för ett ord och samtidigt matcha många sökfraser där ordet är inkluderat.

    Exempelvis kan ett långsiktigt mål för en sida relaterad till bilar vara att komma i topp på ordet "bilar". Detta ska givetvis tas i akt redan från början så man långsiktigt kan satsa på detta. Under tiden satsar man på fraser med flera ord som innehåller "bilar". För att ta två exempel: "Begagnade bilar", "Reservdelar till bilar". Dessa två fraser underlättare optimeringen för ordet "bilar" men "tyvärr" skrivs ofta ord ihop i svenska språket. Exempelvis "sportbilar", "volvobilar" och "hybridbilar", vilket inte underlättar optimeringen för order "bilar" på samma sätt.

    Google känner till de vanligaste sökningarna och en sökning på "volvo bilar" ger förslaget att istället söka på "volvobilar". Skulle man då optimera för en särskrivning riskerar man att missa organisk trafik. På samma sätt riskerar man att missa besökare om man inte optimerar för särskrivning. Jag tror också att särskrivning är mycket mer vanligt när man söker än i ett vanligt skriftligt språk (där det också förekommer ofta).

    Ska man då optimera för både och? Ja det skulle kunna fungera men det är inte enkelt. Man vill inte missa något av sökorden i de viktigaste elementen när man gör on-page optimeringen. Så istället för att ha en titel och rubrik som lyder "Volvobilar" är du i så fall tvungen att ha tre nyckelord. Ett exempel på en snygg titel och samtidigt korrekt svenska skulle kunna vara "Volvobilar - Bilar från Volvo". Men ibland är det väldigt mycket svårare att få till bra titlar och dessutom vill man kanske matcha slang, synonymer och andra böjningsformer av ordet. Ibland kan dessa vara lika vanliga som ordet i sig och då vill man definitivt inte utesluta dessa. Då kan man heltplötsligt stå där med 5-7 ord som ska optimeras för en sida. Andra viktigare än andra men man vill inte utesluta något.

    Jag har märkt att på vissa områden skiljer resultatet inte mycket mellan sär- och ihop-skrivningar men ofta tycker jag att det är radikala skillnader mellan resultaten.

    Hur gör ni era optimeringar? Ställs ni inför samma problem eller generaliserar ni era nyckelord så pass mycket? Svenska grammatiken är inte lätt att lära sig och det tycker nog inte Google heller.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag hade ett liknande dilemma får en tid sedan med ihop och särskrivningar av mp3spelare (mp3spelare, mp3-spelare och mp3 spelare). Där har man tre olika varianter att ta hänsyn till. Lyckligtvis hade Google hyfsad koll på att mp3-spelare och mp3 spelare hör ihop.

    Dessutom kan man, enligt vad jag erfarit, påverka Googles uppfattning om man tänker igenom sin länkstrategi väldigt noga. Genom att länka in alla de olika skrivsätten till en och samma sida som är tydligt optimerad, on-page, för en av dem visar man att de olika varianterna faktiskt är just varianter av samma ord.

    Så jag brukar göra en avvägning baserat på hur Google verkar uppfatta de olika variationerna när jag inleder optimeringen.

    Helst vill jag, framförallt, ha en renare titel än de andra träffarna i SERP'en för då får man en bättre CTR. Titlar som innehåller alldeles för många ord och som dessutom inte verkar bestå av en logisk mening kan verka avskräckande.

  3. #3
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Helst vill jag, framförallt, ha en renare titel än de andra träffarna i SERP'en för då får man en bättre CTR. Titlar som innehåller alldeles för många ord och som dessutom inte verkar bestå av en logisk mening kan verka avskräckande.
    Det skriver jag under på! Att skriva för sökmotorer och besökare! Det är utmaningen. I övrigt kan jag meddela att jag pratade med en kund igår och han hade fått påringning från en av de "stora" i branschen. Då han har en webbplats som är sökmotorfientlig jobbar vi med att ta bort tekniska hinder. Detta hindrarde dock inte detta företag från att säjla följande lösning:

    "Vi lägger upp en subdomän på vår server med produktsidor som är optimerade och driver trafik till er". Det var budskapet... Blir så trött... När skall vi få någon ordning?

    Året är 2007 och vi pratar ett TS-reviderat företag.

    Det är så lätt att bara titta på optimeringsbitar och glömma CTR och konvertering. Vill vi ha 10.000 besökare som bouncar efter varit inne i 3 sekunder eller vill vi ha 100 besökare som konverterar? I och för sig är det olika utmaningar för dessa två grupper, vad jag menar att man måste göra rätt hela vägen. Optimera för rätt ord och ta hand om besökaren när denne kommer till webbplatsen.

  4. #4
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Jag hade ett liknande dilemma får en tid sedan med ihop och särskrivningar av mp3spelare (mp3spelare, mp3-spelare och mp3 spelare). Där har man tre olika varianter att ta hänsyn till. Lyckligtvis hade Google hyfsad koll på att mp3-spelare och mp3 spelare hör ihop.
    Ja, Google förstår att "mp3-spelare" och "mp3 spelare" och även "mp3spelare" är det samma (eller väldigt snarlikt) och visst skiljer sig SERPen lite. Vissa sidor åker upp och andra ner men i det stora hela är det samma sidor. Men det man tydligt kan se är att den direkta träffen har betydelse om man åker ner eller upp. Sidor som har "mp3-spelare" i titeln har en fördel framför sidor som skriver "mp3 spelare" om sökningen är med bindestreck. På samma sätt spelar ens länkstrategier roll för dess olika kombinationer.

    Men titta på SERPen för "volvo bilar" och "volvobilar" så är det stora skilnader och så är det väldigt ofta tyvärr, framför allt på söktermer som inte har enorma volymer. Ska du optimera för dessa fraser så blir det genast mycket svårare. Fast och andra sidan så lär väl konkurrensen vara betydligt mindre.

    Att ha jobbig titel eller en titel med grammatiska fel är något som kan skrämma iväg även den mest potentiella kunden. Så jag håller med er här.

    Men det är ett problem med svenska dubbelord och sökmotoroptimering. Ska vi skylla på Google eller på svenska språket?
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Visst, sant som du säger Fredrik, men om tillräckligt många länkar varierat mellan volvobilar och "volvo bilar" till siter optimerade för "volvo bilar" så kommer Google att matcha ihop dem bättre i framtiden. Precis som med mp3 spelare och mp3spelare.

  6. #6
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Visst, sant som du säger Fredrik, men om tillräckligt många länkar varierat mellan volvobilar och "volvo bilar" till siter optimerade för "volvo bilar" så kommer Google att matcha ihop dem bättre i framtiden. Precis som med mp3 spelare och mp3spelare.
    Jo det stämmer nog. Krävs kanske en hel del för att det ske med automatik.

    Men om vi spinner vidare med synonymer. "Mobiler" och "Mobiltelefoner". Dessa två orden ses som samma ord/betydelse av Overture men av Google är det helt två skilda ord. Google förstår säkert att de har med varandra att göra men borde den inte förstå att det i det stora hela är samma sak. Borde inte sökresultatet blir bättre om Google visste detta? I detta fallet så är båda synonymerna väldigt vanliga (vilket antal träffar på Google visar). Optimerar man bara för ett ord så kan man teoretiskt gå misste om hälften av alla potentiella kunder.

    Finns det några liknanade marknader där två synonymer är väldigt populära och dominerar sökningar tillsammans?

    Nu är iof inte problemet med synonymer specifikt för det svenska språket men ändå intressant i samanhanget. Ursäkta att jag är lite jobbig
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista på svenska länkkataloger
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2021-08-16, 09:54
  2. Länkbyte - svenska spelrelaterade sidor
    Av Håkan Liljeqvist i forum Länkbyten
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 00:51
  3. Optimera mot vilka ord? Tips!
    Av Daniel_K i forum Sökordsanalys
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 06:54
  4. Svenska kataloger
    Av Nisse i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 19:38
  5. Svenska siter på Google.se
    Av LaoWang i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 14:11