Resultat 1 till 2 av 2

Konsolidering av bloggpostningar/nyhet & Google

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det pratas ju mycket om "the long tail". Själv är jag en aning skeptisk mot det för det svenska språkområdet som ju är litet.

    Givet att man är skeptisk där är ju frågan hur man ska hantera gamla nyheter eller bloggpostningar bäst om man publicerar.

    Antag här att vi har en huvudsida som sammanfattar ämnet. Enklast kan ju den länka allt material inom ämnet och där också alla gamla nyheter som då får länka tillbaka.

    Problemet som jag ser med det är det blir "gleggigt" med tiden. Mer tilltalande är ju att om nyheten/bloggpostningen har ett långsiktigt värde att lyfta in substansen in i huvudsidan när det unika nyhetsvärdet är borta.

    Det finns ett värde att ha flera artiklar och nyheter inom ett ämne med Google men jag känner, och kan ha fel, att det numera finns en tydligare åldringsfaktor. Men här finns knappast något facit.

    Givet att man beslutar att konsolidera är frågan hur man bäst gör det. Några alternativ jag ser givet att man tagit in informationssubstans till huvudsidan är:

    1) Skär all intern länkning och låter det ligga tills det går till tilläggsindex p.g.a. ofullständig PR.
    2) Skär all intern länkning och radera nyheten helt.
    3) Skär all intern länkning och redirecta till huvudsidan.

    Nackdelen med 2) är ju ev. inlänkar. Givet att vi har inlänkar får vi situationen i 1) att nyheten kommer länka huvudsidan men det ligger ju någon kostnad lokalt också. Vi har inte en PR läcka men inlänken bär ju först kostnaden för att hålla nyheten indexerad utanför tilläggsregistret, eller ev. att den inte orkar det. Något förloras.

    Tre blir ju därmed tilltalande. Jag har börjat redirecta en del nu som alternativ till 1). Om det är bättre eller sämre vet jag inte eftersom jag inte kört det på något sökord som ger hyggligt med trafik. Och jag har heller inte städat allt för intensivt enligt 1 innan heller genom att det trots allt tar tid.

    Men jag tänker börja köra alternativ 3) ganska snart tydligare och där även runt lite större sökord. Så vi får se hur det fungerar.

    Orsaken är helt enkelt att jag ser att kanske 30 - 35% av den totala länkkraften som givits ligger på material som inte är substansiell. Det hade också kunnat hanteras via en smalare struktur men det ger andra underhållsfrågor och jag vill därför ha en bredd från första sidan.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag har gjort så här några gånger nu när huvudsidor uppdateras. Till vill säga äldre nyheter där själva nyhetsvärdet är gammal har jag flyttat in till huvudsidan och dödat all internlänkning till nyheten och gjort redirect på den till huvudsidan.

    Någon negativ effekt av det har jag inte sett. I ett fall såg jag ett intressant mervärde med det. Huvudsidan länkade till ett stort antal nyheter inom ämnet, samt även flera andra huvudsidor som var associerade som inte alltid länkade tillbaka.

    Tre äldre nyheter lyftes in till huvudsidan. Nyheterna hade innan detta länkning från huvudsidan samt nyhetsindex. Nyhetsindex åldras i länkkraft snabbt då varje sida där visar länkar till endast tio nyheter. Båda nyheterna låg där någonstans i sista fjärdedelen.

    Länkkraft från huvudsidan och nyhetsindex till två av nyheterna var inte tillräckligt för att hålla dem i index. Genom att lyfta in dem uppnåddes med andra möjlighet att någon som söker för en kombination specifik för nyheten når huvudsidan medan detta inte var fallet när samma text låg i nyheterna.

    Vidare måste med all rimlighet någon "indexeringskostnad" finnas med att länka internt. Och här där det inte räcker för dessa två nyheter håller sig indexerad är det en onödig kostnad.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jotspot + Google = Sant
    Av hans99 i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-15, 08:38
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 03:25
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  5. När använder google meta-description?
    Av vajpero i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 18:02