Resultat 1 till 15 av 15

Förfrågan: SEO - från start till mål guide?

  1. #1
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    En liten förfrågan..

    Skulle inte någon kunna lägga upp ett riktigt "case" och sedan pedagogiskt visa varje steg i on-page optimeringen (off page skulle kanske bara kunna beskrivas kortfattat)?

    Jag har surfat runt här på forumet ett tag nu, läst de guider som jag har kommit över och på andra sätt försökt lära mig mer.

    Det känns emellertid som om det är svårt att veta var man skall börja, varför det vore guld om någon kunde så att säga visa "in action" hur det hela går till från början till slut.

    Om något skickligt SEO-proffs ställer upp så tror jag att det skulle vara mycket uppskattat av många!

    tack på förhand

  2. #2
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Det verkar inte som du tänkt betala för servicen?

    Det finns redan massor på nätet - bl.a. Jim och Hans Sandblom har skrivit mycket. Om du är för slö för att gå igenom det så är det nog friskt vågat att hoppas på att någon ska skriva en tutorial speciellt anpassad för extra lata människor.

  3. #3
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Spelar just ingen större roll i vilken ända man börjar. Om du gör allt som står i tipsen så blir det bra. Men varför inte börja med title och rubriker, det är nog en bra start.

    Läs in dig på en sak, gör den och bocka av från listan. Läs in dig på nästa, gör den osv... Allteftersom du jobbar med det kommer du se helheten bättre.

    Edit: I den här tråden finns redan flera guider som i princip beskriver det du efter frågar. Mycket enklare kan det nästan inte bli, om man inte börjar från "Starta datorn..."

    http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=501
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2013-01-28 klockan 16:08.

  4. #4
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Det verkar inte som du tänkt betala för servicen?

    Det finns redan massor på nätet - bl.a. Jim och Hans Sandblom har skrivit mycket. Om du är för slö för att gå igenom det så är det nog friskt vågat att hoppas på att någon ska skriva en tutorial speciellt anpassad för extra lata människor.
    Jag vet inte om du har lite problem med att läsa eller om jag uttryckte mig klumpigt. Oavsett vilket så är ditt inlägg absurt.

    Om du läser mitt inlägg igen så ser du tydligt att jag inte frågar om någon specifik sida/typ/genre eller annat.

    Jag vet inte om du är medveten om detta men ingen sida är den andra lik, vare sig det gäller kodning, ämne osv. Med andra ord kräver alla olika SEO metoder, både onpage och offpage. Jag (eller andra) skulle därför knappast kunna "kopiera" optimeringen rakt av utan skulle snarare få en hint om var man lämpligast börjar och i vilken ordning man bör arbeta.

    Att kalla mig för en "extra lat människa" utan att överhuvudtaget veta vem jag är, eller ens ha träffat eller pratat med mig, tyder bara på otroligt dåligt omdöme ifrån din sida.

    Jag hoppas att du i framtiden ser till att kunna få utlopp för dina agressioner någon annanstans.

    Vänliga hälsningar,

    Jacob

    edit: såg precis i mitt mailprogram att du ursprungligen kallade mig en "retarded SEO-wannabie".

    Får jag bara fråga, hur gammal är du egentligen?
    Senast redigerat av Jacob Jarnvall den 2007-05-27 klockan 21:21.

  5. #5
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Spelar just ingen större roll i vilken ända man börjar. Om du gör allt som står i tipsen så blir det bra. Men varför inte börja med title och rubriker, det är nog en bra start.

    Läs in dig på en sak, gör den och bocka av från listan. Läs in dig på nästa, gör den osv... Allteftersom du jobbar med det kommer du se helheten bättre.

    Edit: I den här tråden finns redan flera guider som i princip beskriver det du efter frågar. Mycket enklare kan det nästan inte bli, om man inte börjar från "Starta datorn..."

    http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=501

    Tack för ett informativt och trevligt svar. Det uppskattas!
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2013-01-28 klockan 16:09.

  6. #6
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Jag tyckte bara att det var naivt att tro att nån skulle specialskriva en guide till dig för att du inte orkade läsa de som finns. Du fick dessutom tips om två bra guider =)

  7. #7
    Frukts avatar
    Frukt Frukt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Ja skrev han "retarded SEO-wannabie" så var det allt omoget. Han kanske är överlägsen för att han har några miljoner på bankkontot? ..med tanke på vad som utlovas i följande tråd http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=2040
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2013-01-28 klockan 16:09.

  8. #8
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Jag ändrade mig. Folk kanske tar illa upp.

    Det är företaget jag är anställd i som tjänar pengar och sätter priser, inte jag personligen. :P

    Jag vidhåller att det är tramsigt att komma och be någon skriva en personlig guide gratis till en, över seo, när det finns så mkt skrivet redan. Det är lite så det verkar funka här i övrigt med. Folk som säger "NEJ, OUCH" om PHPLD vil ta $25 för sin katalog, eller ett webbhotell kostar $1/mån.

    Gratisgenerationen måste ffs växa upp nån gång. :]

  9. #9
    Frukts avatar
    Frukt Frukt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Jag vidhåller att det är tramsigt att komma och be någon skriva en personlig guide gratis till en, över seo, när det finns så mkt skrivet redan.
    Ja du har en poäng där faktiskt. Jag instämmer. Det var mer sättet som du sa det på som jag, och säkert andra, reagerade på.

    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Det är företaget jag är anställd i som tjänar pengar och sätter priser, inte jag personligen. :P
    Aha OK jag tolkade det som att du var din egen och tjänade sådana summor...det hade ju varit nice

  10. #10
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av jacobjs
    En liten förfrågan..

    Skulle inte någon kunna lägga upp ett riktigt "case" och sedan pedagogiskt visa varje steg i on-page optimeringen (off page skulle kanske bara kunna beskrivas kortfattat)?

    Jag har surfat runt här på forumet ett tag nu, läst de guider som jag har kommit över och på andra sätt försökt lära mig mer.

    Det känns emellertid som om det är svårt att veta var man skall börja, varför det vore guld om någon kunde så att säga visa "in action" hur det hela går till från början till slut.

    Om något skickligt SEO-proffs ställer upp så tror jag att det skulle vara mycket uppskattat av många!

    tack på förhand
    seomoz .c o m har ju en bra guide. Kolla under articles.

  11. #11
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Förmodar att du sett denna och trådarna länkade där?
    http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=1997

    Jag har/hade för avsikt att skriva en slags SEO-manual på svenska men jag undrar när jag skulle ha tid till det ...
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2013-01-28 klockan 16:09.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag vet inte om jag håller med om att det finns så himla mycket bra skrivet för nybörjaren. Och heller inte att det rätt att läsa sig till allt.

    Något jag generellt upplever kan ge problem är att SEO dels ofta framställs som teoretiskt svårt medan jag uppfattar det som teoretiskt enkelt. Det praktiska framställs däremot ofta som trivialt i guider och liknande medan det är just detta som är oerhört svårt.

    Samtidigt har man naturligtvis som nybörjare en stor respekt för att göra fel.

    En metodik jag tycker är ytterst värdefullt avseende inlänkar för den som inte köper dessa har jag egentligen inte sett dokumenterad är att dela upp internet i samhällen.

    SEO-forum skulle där då representera SEO-samhället som kring länkar är väldigt starkt. Samhällen tenderar att dela en hel del inlänkar. Länkandet i samhället uttrycker kanske i någon mening samhället. Men många fler samhällen finns. Tänk igenom hur du får varje samhälle som kan vara aktuellt att länka dig.

    En sajt om odling bör ju naturligtvis särskilt titta på Odling. Men kanske också fotografer som tar bilder av växer vilket är populärt bland dem. O.s.v.

    En sak jag gjorde tidigt och tror är bra är att dokumentera allt man gör för ett nyckelord.

  13. #13
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Förmodar att du sett denna och trådarna länkade där?
    http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=1997

    Jag har/hade för avsikt att skriva en slags SEO-manual på svenska men jag undrar när jag skulle ha tid till det ...
    Ja jag har gått igenom trådarna i länken men tack ändå!

    Ser fram emot en eventuell framtida svensk SEO-manual ifrån din sida


    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Jag vet inte om jag håller med om att det finns så himla mycket bra skrivet för nybörjaren. Och heller inte att det rätt att läsa sig till allt.

    Något jag generellt upplever kan ge problem är att SEO dels ofta framställs som teoretiskt svårt medan jag uppfattar det som teoretiskt enkelt. Det praktiska framställs däremot ofta som trivialt i guider och liknande medan det är just detta som är oerhört svårt.

    Samtidigt har man naturligtvis som nybörjare en stor respekt för att göra fel.

    En metodik jag tycker är ytterst värdefullt avseende inlänkar för den som inte köper dessa har jag egentligen inte sett dokumenterad är att dela upp internet i samhällen.

    SEO-forum skulle där då representera SEO-samhället som kring länkar är väldigt starkt. Samhällen tenderar att dela en hel del inlänkar. Länkandet i samhället uttrycker kanske i någon mening samhället. Men många fler samhällen finns. Tänk igenom hur du får varje samhälle som kan vara aktuellt att länka dig.

    En sajt om odling bör ju naturligtvis särskilt titta på Odling. Men kanske också fotografer som tar bilder av växer vilket är populärt bland dem. O.s.v.

    En sak jag gjorde tidigt och tror är bra är att dokumentera allt man gör för ett nyckelord.
    Tack så mycket för svaret Hans! det kändes som om du slog huvudet på spiken gällande min ursprungliga tanke med mitt inlägg.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2013-01-28 klockan 16:10.

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av jacobjs
    Tack så mycket för svaret Hans! det kändes som om du slog huvudet på spiken gällande min ursprungliga tanke med mitt inlägg.
    Jag tycker också att du ska skaffa en personlig blogg. Och gärna på Wordpress eller Blogger då de är enkla att komma igång med och får hjälp just i starten.

    Där kan du få sociallänkning och pröva saker utan att vara rädd för att göra fel.

    Dessutom kan du ju sätta den som signaturlänk i forumet här och få lite trafik så. Förövrigt har väl forumet börjat passera PR igen? Försvann väl i långdansandet i slutet av 2006? Tycker att det passerar igen sedan ett par tre veckor?

  15. #15
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Något jag generellt upplever kan ge problem är att SEO dels ofta framställs som teoretiskt svårt medan jag uppfattar det som teoretiskt enkelt. Det praktiska framställs däremot ofta som trivialt i guider och liknande medan det är just detta som är oerhört svårt.
    Där slog du (för en gångs skull) huvudet på spiken. Klok formulering.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Förklaring till vad COOP Ad Network är
    Av Marcus Westberg i forum Länkbygge
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 19:43
  2. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  3. Flytt från många små webbhotell till en stor server
    Av Gustav i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 21:58
  4. 301 Redirect till mapp från default.asp
    Av haishen i forum URL-omskrivning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 18:28
  5. Behöver en bra guide till url-omskrivning
    Av Gustav i forum URL-omskrivning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-16, 18:22