Resultat 1 till 6 av 6

Hur viktig är själva ankartexten

  1. #1
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Hej!

    En snabb fråga. hur viktig är själva länktexten? alltså, om man vill optimera mot svenska nyckelord, gör det då någon om länken ser ut t.ex. som links.php fast ankartexten säger länkar?

    Eller måste man byta namnet på adressen då till t.ex. lankar.php?
    vilken relevans har det isåfall? (för mig skulle nämligen detta vara ett hästjobb!)

    Tack på förhand!

  2. #2
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Svårt att säga exakt hur viktigt det är men jag försöker alltid att få med nyckelorden i adressen. Dels uppfattar jag det som sökmotorerna gillar det men framför allt blir det snyggare och mer informativa adresser för besökaren. Sen har du även aspekten att många ofta använder adressen som ankartext när de länkar till dig.

  3. #3
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Citat Ursprungligen postat av jacobjs
    Hej!

    En snabb fråga. hur viktig är själva länktexten? alltså, om man vill optimera mot svenska nyckelord, gör det då någon om länken ser ut t.ex. som links.php fast ankartexten säger länkar?

    Eller måste man byta namnet på adressen då till t.ex. lankar.php?
    vilken relevans har det isåfall? (för mig skulle nämligen detta vara ett hästjobb!)

    Tack på förhand!
    En enklare variant är att du lägger informationen i querystringen. lankar.php?id=123&t=ankartextmedinformation

    Den senare querystringen fyller ingen funktion dock.

  4. #4
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Magnus-SEO
    En enklare variant är att du lägger informationen i querystringen. lankar.php?id=123&t=ankartextmedinformation

    Den senare querystringen fyller ingen funktion dock.
    usch vilken hemskt lösning

    - Fult
    - Onödiga parametrar tar uppe minne och kraft på servern
    - För många parametrar kan få sökrobotarna att tänka till en extra gång innan de följer adressen.

    Ska du ha nyckelord i adressen så gör det med hjälp av module rewrite eller döp filerna till det. Personligen tycker inte jag det spelar någon roll då det knappt påverkar placeringen.

    Men SEO har många små bäckar och det kan ha stor inverkan tillsammans så dumt att hoppa över det om det inte ställer till massa problem.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  5. #5
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    FredrikMH, håller med dig...

    men det stod så här i det första inlägget


    "Eller måste man byta namnet på adressen då till t.ex. lankar.php?
    vilken relevans har det isåfall? (för mig skulle nämligen detta vara ett hästjobb!)"

    kreativ workaround till module rewrite

  6. #6
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av jacobjs
    Hej!

    En snabb fråga. hur viktig är själva länktexten? alltså, om man vill optimera mot svenska nyckelord, gör det då någon om länken ser ut t.ex. som links.php fast ankartexten säger länkar?

    Eller måste man byta namnet på adressen då till t.ex. lankar.php?
    vilken relevans har det isåfall? (för mig skulle nämligen detta vara ett hästjobb!)

    Tack på förhand!
    Du behöver absolut inte byta namn på filen! Ankartexten är mycket viktig medan filnamnet kanske har en viss betydelse.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)