Resultat 1 till 16 av 16

CSS i direkt i html-dokumentet

  1. #1
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Kan hända att den här frågan har varit uppe förut, men kunde inte hitta något när jag gjorde en snabb sökning.

    Tolkar Google <h1 id="rubrik">Nyckelord</h1> på samma vis som <h1>Nykelord</h1>? Eller finns det någon skillnad i hur Google värderar de båda varianterna?

    Det bästa vore väl att lägga det hela i ett externt css-dokument, men i det här fallet finns det två olika utseenden av h1 rubrikerna.

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag har inte märkt någon skillnad. Lite svårmätt förstås.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Google läser externa CSS-filer också.

    Var med om en kund som fick sin sajt bannad efter att kunden satt ett overflow: hidden i kombination med width: 0px; i en extern CSS.

  4. #4
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Jo, jag vet att google även läser externa css-dokument. Frågan var mer om Google värderar <h1 id="rubrik">Nyckelord</h1> likvärdigt med <h1>Nykelord</h1>.

  5. #5
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Det vet jag inte (och förmodligen inte någon annan här heller).

  6. #6
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Vänd på frågan istället. Finns det någon anledning för Google att värdera dem på olika sätt?
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  7. #7
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Finns det någon anledning till att använda <h1 id="rubrik"> alls?


  8. #8
    Christer Erenlöfs avatar
    Christer Erenlöf Christer Erenlöf är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Gustav
    Kan hända att den här frågan har varit uppe förut, men kunde inte hitta något när jag gjorde en snabb sökning.

    Tolkar Google <h1 id="rubrik">Nyckelord</h1> på samma vis som <h1>Nykelord</h1>? Eller finns det någon skillnad i hur Google värderar de båda varianterna?

    Det bästa vore väl att lägga det hela i ett externt css-dokument, men i det här fallet finns det två olika utseenden av h1 rubrikerna.
    Du kan väl använda två olika externa css-dokument om inte h1-h7 räcker till.

    // chriztr

  9. #9
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Om en vanlig HTML-parser kan skilja på taggar och attribut så tror jag sannerligen att Google har programmerare som kan fixa det också.

    Att det skulle skilja vore osannolikt. Det finns ingen anledning. Men ingen förutom Google vet svaret som med allt inom SEO.

    Men visst. <h1>Rubrik</h1> är att föredra då det både ger snyggare kod och är lättare att redigera i efterhand.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  10. #10
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Det vore orimligt att Google skulle göra någon skillnad. Däremot så väger h1-taggen så tungt att jag inte vill chansa. Två externa css-filer är så klart lösningen på problemet.

  11. #11
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Intressantare isf att veta om G gör skillnad på inline css och extern css. Speciellt om det är mkt det rör sig om. Jag betvivlar det dock. Sannolikt läser dem in hela kaskaden hos cssen, oavsett hur stor eller krystad den är, och letar efter varningssignaler. Om det inte finns sådana så antar jag att den lämnar det därhän.

  12. #12
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av Gustav
    Två externa css-filer är så klart lösningen på problemet.
    Nej, det behövs inte 2 externa.

    I CSS kan man ange

    H1 {...}
    DIV#undersida H1 {...}

    Kombinera med:


    <h1>Rubrik1</h1>
    ....
    <div id="undersida"> ... <h1>Rubrik2</h1> ... </div>

    Ovanstående Rubrik1 och Rubrik2 kan vara i samma dokument och ha 2 helt olika formateringar.

    "DIV#undersida H1" betyder "H1 inne i en DIV med id:et undersida"


    Det verkar väldigt vanligt att folk inte vet/använder detta. Istället gör de en massa
    .rubrik1 {}
    .rubrik2 {}
    i CSS:en. Någon som är synd och onödigt, och potentiellt arbetssamt när något ska ändras.

  13. #13
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Det finns ju ingen som helst anledning att använda css i en header... fårgan verkar ju i sig helt meningslös eftersom innehållet i titlen kanske har mer vikt än själva taggen. eller hur... länka en header ger även den kanske högre vikt etc. etc

  14. #14
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    fårgan verkar ju i sig helt meningslös eftersom innehållet i titlen kanske har mer vikt än själva taggen. eller hur...
    Med det resonemanget skulle det innebära att den egenskap som har störst vikt i ett HTML-dokument överskuggar allt annat och därför kan man strunta i allt annat. Det stämmer ju inte alls.

    Därför är frågan inte alls meningslös. Däremot så istämmer jag att andra egenskaper i ett HTML är av större vikt.

  15. #15
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Du kan lika gärna strunta i DIV i ditt sample där. alltså bara #undersida h1.
    Bättre så går det att använda idt till annat med, tex en ul, på någon annan sida.


    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    Nej, det behövs inte 2 externa.

    I CSS kan man ange

    H1 {...}
    DIV#undersida H1 {...}

    Kombinera med:


    <h1>Rubrik1</h1>
    ....
    <div id="undersida"> ... <h1>Rubrik2</h1> ... </div>

    Ovanstående Rubrik1 och Rubrik2 kan vara i samma dokument och ha 2 helt olika formateringar.

    "DIV#undersida H1" betyder "H1 inne i en DIV med id:et undersida"


    Det verkar väldigt vanligt att folk inte vet/använder detta. Istället gör de en massa
    .rubrik1 {}
    .rubrik2 {}
    i CSS:en. Någon som är synd och onödigt, och potentiellt arbetssamt när något ska ändras.

  16. #16
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av Björn
    Du kan lika gärna strunta i DIV i ditt sample där. alltså bara #undersida h1.
    Bättre så går det att använda idt till annat med, tex en ul, på någon annan sida.
    Ja, så är det! =)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)