Resultat 1 till 3 av 3

åäö i filnamn på undersidor

  1. #1
    Arvids avatar
    Arvid Arvid är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Jag har sett de övriga å ä ö-trådarna men inte hittat något om å ä ö i namn på undersidor.

    Låt oss ta order tvättmaskin som exempel. Det enda som får Google att fetstila ordet "tvättmaskin" i resultatlistan är när "ä" byts ut mot "%C3%A4" som i detta resultat från Wikipedia

    Är det då värt att skapa undersidor med namn som Tv%C3%A4ttmaskin.html för att få de fetstilade i resultatlistan på Google?

    Tittar man på Yahoo så fetstilar inte de Wikipedias resultat, däremot denna på Kelkoo där tv%E4ttmaskin fetstilas som ordet "tvättmaskin" i resultatlistan.

    Hur ska jag tolka detta?

    Kommer jag att rankas högre på grund av att Google tolkar filnamnet som sökordet och fetstÃ*lar det?

    Om jag nu skulle vilja sälja tvättmaskiner, vilket av dessa filnamn ska jag välja som namnet på undersidan:
    -tvattmaskin (fetstilas aldrig)
    -tvaettmasin (fetstilas aldrig)
    -tv%C3%A4ttmaskin (fetstilas i Google)
    -tv%E4ttmaskin (fetstilas i Yahoo)

    Tacksam för ett extremt bra forum!

  2. #2
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Utan att gå in vidare på hur man gör så är detta riktigt bökigt att få till. Förutom några specialfunktioner man måste köra på adressen (bla rawurlencode) så måste även servern ha rätt språk & teckeninställningar.

    Fördelarna ser jag som rätt minimala dessutom, dock inte obetydliga.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Det finns vissa teorier som säger att Google, även om de inte visar det, automatiskt förstår att a eller ae ibland är ä osv.

    Men jag vet inte. Ser ju helt klart bättre ut med a, så det är väl i 99 fall av 100 smartast och bäst.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur kolla pagerank på undersidor?
    Av robbanf i forum PageRank
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 22:07
  2. huvudsida 1, undersidor 4
    Av Magnus i forum PageRank
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 13:11
  3. Namn på bildfiler
    Av Tomas C i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 11:06
  4. PageRank uppdateras
    Av Jim Westergren i forum PageRank
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 03:07