Resultat 1 till 14 av 14

Öka pagerank saftigt!!!

  1. #1
    lamadjurets avatar
    lamadjuret lamadjuret är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    30
    Ett "enkelt" sätt att få en massa inlänkar utan byte är att tillverka templates till tex joomla! visst det tar lite tid att bygga, men det lönar sig! (och har sett att många avänder riktigt simpla templates) så man behöver kanske inte bygga jätte avancerade saker!!!

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ett kul ämne som man kanske kunde göra bredare här i tråden.

    En programvara som är öppelkällkod kan ju också ge inlänkar enligt samma mekanism. Helt säkert finns mer sådant även om jag inte kommer att tänka på något på rik arm? Mer sådant i tråden vore intressant.

    Något som kanske är besläktat är när man får länkar därför att man har något som folk behöver. Till exempel en dokumentläsare.

    Noterade kring ämnet att Google lånade utrymme på en av Wordpressbloggarna nyligen där de talade om att de inte gillade att företag tog fram designer för Wordpress just för att få inlänkar. Rent personliger tycker jag dock att deras sökmotor behöver vara duktig nog att hantera det och värdera dessa länkar korrekt.

    Och det är svårt att se en principiell skillnad mellan om någon privatperson gör en fri template därför att han tycker att det är kul och får länkar genom det, jämfört med om säg ett filmbolag gör en template runt sin senaste film och får länkar därför att folk använder dem.

    I det första fallet säger länkarna att personen gör bra templates. I fall två att de gillar filmen och/eller att de gör bra templates. Sökmotorn behöver vara duktig nog att tolka länkarna som "röster" kring förmåga att skapa templates.

  3. #3
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Tja, bra saker ger inlänkar, meningslösa skitsaker gör det inte... whats new?
    Ang wordpress templates så är det inte värt the hussle nu, iom att det finns för många riktigt ok. (TM rellar 5 bra i veckan för billig penning tex, samt themebrowsern osv). Joomla 1.5 kompatibla is the sjit isf. Eller satsa på att rådda upp tex phpbb eller nån av ehandelsplatformarna, exempelvis zencart som zencart är mitt tips iom att det är för jobbigt att göra det för att vem som helst ska göra det på en eftermiddag (som i fallet wp), och att alla befintliga mer eller mindre ser kass ut.

    Det enda problemet är att det är tveksamt om man får value for money/tid genom att göra detta. Ska det vara bra så tar det tid. Det är en generell korrelans mellan de sakerna. Tid man kan lägga på att blogga, eller nån annan uppbyggande syssla. Iden är dock god i grunden. Men för att få ut nåt av det så måste det vara riktigt top of the line. Skulle man göra en mkt nice design till joomla 1.5 nu, innan de rellar den ur beta, så skulle det ge väldigt många inlänkar och sannolikt endel trafik med, när den börjar användas som skarp verre.
    Senast redigerat av Björn den 2007-06-02 klockan 00:54.

  4. #4
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Noterade kring ämnet att Google lånade utrymme på en av Wordpressbloggarna nyligen där de talade om att de inte gillade att företag tog fram designer för Wordpress just för att få inlänkar.
    Länk tack!

    Jag tror inte att det stämmer. Varför skulle man inte få ha "made by"-länkar i sina template footers längre bara för att Google råkar bygga sin sökmotor på länkvärde?

    Är det verkligen sant det du säger?

    Som sagt källa please.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    site:mattcutts.com themes wordpress ger oss som resultat ett By the way..

    Vilket kan räcka.

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Tror inte att varken Google eller Matt Cutts menar att man inte får ha en "made by" länk i en template man tillverkat. Men det har förekommit fall där en redan etablerad template släpps i en ny version och att den nya versionen inte innehåller endast en "made by" länk utan ett helt paket med länkar, ett s.k. "sponsored theme", där den som gjort designen uppenbarligen har sålt in dessa länkplatser.

    Som jag har förstått det är det detta som Google vänder sig mot.

  7. #7
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Det är alla former av betalda länkar för Pagerank de inte gillar. Det är alltså helt ok att köpa länkar men då ser de helst att de har nofollow...

  8. #8
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Det är också skillnad på att inte gilla och faktiskt ha repressalier mot

  9. #9
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Det finns redan vad jag vet och de jobbar på att förbättra de algoritmerna...

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Tror inte att varken Google eller Matt Cutts menar att man inte får ha en "made by" länk i en template man tillverkat. Men det har förekommit fall där en redan etablerad template släpps i en ny version och att den nya versionen inte innehåller endast en "made by" länk utan ett helt paket med länkar, ett s.k. "sponsored theme", där den som gjort designen uppenbarligen har sålt in dessa länkplatser.

    Som jag har förstått det är det detta som Google vänder sig mot.
    Du får ha hur många länkar du vill och länkar av vilken presentationstyp du vill. Men precis som han skriver i bloggpostningen och sagt massor av andra gånger vill Google inte se sponsrade länkar som är sökmotorvänliga.

    Det som är intressant här är att templates som sponsras av företag, t.ex. via SEO-företag som köper in utveckling av dessa, ses som sponsrade länkar. Han vänder sig heller inte mot bloggarna som har länkarna utan företagen som köper länkarna. Har ingen betalt för länkarna är det naturligtvis inte sponsrade länkar.

  11. #11
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Det som är intressant här är att templates som sponsras av företag, t.ex. via SEO-företag som köper in utveckling av dessa, ses som sponsrade länkar. Han vänder sig heller inte mot bloggarna som har länkarna utan företagen som köper länkarna. Har ingen betalt för länkarna är det naturligtvis inte sponsrade länkar.
    Det är ju inte så konstigt, anledningen till att de templatsen byggs över huvud taget är ju att ge länkkraft till den som har länkar i teplaten. Länkarna blir inte "naturliga", de är medvetet skapade för att ge länkkraft.

    Alla länkar som införskaffas för att ge länkkraft utan att den som lägger länken egentligen vill göra det, får betalt för det, eller inte är medveten om att hon/han gör det, behandlas som sponsrade länkar dvs. värdet skall vara = 0.

    Google bygger ju på naturligt länkraft, inte på köpt kraft.

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Nej precis. Men jag tyckte det var intressanta att nämna just att det uppmärksammats.

    Sedan var exemplet jag gav lite orättvist mot Google. Att ett filmbolag gör en template för sin film är naturligtvis inte vad de menar.

    Det som ev. egentligen är mer intressant är att det är lätt att få intrycket just nu att Google gör en kanske ganska planerad informationskampanj mot just sponsrade länkar. Frågan dyker och märks på alla möjliga platser och bloggpostningen som Cutts pekade på var väldigt genomarbetad jämfört med mycket annat som kommer från den där bloggen.

    Vad målet är med den, om det nu är fallet, är kanske inte lika självklart. Jag skulle nog lägga mig gissning på att det inte är så himla riktat mot SEO-samhället utan mer för att vanligt folk ska uppmärksamma frågan.

  13. #13
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Mmmm, dessutom är det inte en enkel sak att bygga en algoritm som nosar upp köpta länkar. Man kan komma rätt långt genom att skrämmas...

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Mmmm, dessutom är det inte en enkel sak att bygga en algoritm som nosar upp köpta länkar. Man kan komma rätt långt genom att skrämmas...
    Ja säkert och det har ju framför allt Cutts gjort på sin blogg. Har vi prövat och skrivit om en produkt kan ju leverantören köpa reklam av oss i form av länkar. Att vi "prövat" lade vi därför att kosttillskottbranschen är ganska oseriös och manipulativ (av och till får vi t.ex. "falska" men mycket påkostade journaler hem som ser ut precis som riktiga peer-review alternativmedicinska tidskrifter) och de sorteras då bort utan man behöver göra något. Men jag skulle inte våga göra de länkarna sökmotorvänliga.

    I övrigt tror jag kanske att Google också vill att vanligt folk ska lära sig att länkar påverkar sökmotorerna och att det är som ett kapital. Många vet jag har t.ex. inte tagit bort forumspam därför att de inte tror att någon i forumet är dum nog att klicka på det.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vad är PageRank?
    Av Jim Westergren i forum PageRank
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 12:35
  2. Hög pagerank
    Av dajm i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 00:09
  3. Vilken pagerank räknas?
    Av Frukt i forum Länkbygge
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-10-21, 13:21
  4. Westberg´s pagerank tool tråd!
    Av Marcus Westberg i forum PageRank
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 18:11