Resultat 1 till 11 av 11

Låg pagerank vs. ingen pagerank?

  1. #1
    ChumpChopss avatar
    ChumpChops ChumpChops är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    3
    Driver en nyhetssajt vars artiklar jag försöker få hamna högt upp i sökresultat.

    Hade för en månad sedan inte blivit tilldelad någon pagerank och hamnade förhållandevis väldigt högt upp i resultaten. Fick sedan "låg" pagerank av Google och alla sidor som tidigare legat bra hamnar nu på sida femtioelva?!

    Kan det vara så att Google anser att en sida utan pagerank är mer relevant än en med låg?

    Inget annat är gjort under perioden från att det var bra till det blev dåligt utan verkar vara på eget bevåg av Google. Sajten är uppbyggd enligt SEO-princip med allt vad det innebär med metataggar, titles, H1, p-taggar, URL "av-den-här-typen" und so weiter.

    Vore tacksam för synpunkter.

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Pagerank betyder mycket lite eller inget (beroende vem man lyssnar på) för hur en sida placerar sig i sökresultaten.

    Bara för att det inte syntes något pagerank betyder det inte att sida inte hade någon. Toolbar uppdateras bara lite nu och då och då är det ett snapshot av den pagerank din sida har.

    Det som kan ha hänt är att Google ibland verkar ge en liten skjuts till nya siter, ungefär som om de skulle visa om de dög något till. Efter ett tag brukar de sjunka till en mer rimlig position.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Framförallt är det så att PageRank inte beror på all on-pageoptimering du gjort utan är beroende på dina inlänkar till sidan.

    PageRank har dock normalt inget med att göra hur du rankar i Google. Fortsätt jobba så fixar det sig, SERPsen ändras lite då och då tillfälligt.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst är det så, glöm PR som ett mått på rankning i SERPen.
    Och sidor kan studsa mycket friskt. Gjorde en bloggpost för några dagar sedan med ett nycklord i titeln, den sidan gick upp till plats 5 av drygt 11 miljoner efter några dagar. Den kommer falla kraftigt om jag inte fortsätter att arbeta med den.
    Räkna med minst två månader före du börjar se åt vilket håll det lutar för en mer permanent* placering.

    *Permanenta placeringar finns förvisso inte, men efter ungefär två till tre månader brukar det inte studsa så himla mycket mellan placeringarna.

  5. #5
    ChumpChopss avatar
    ChumpChops ChumpChops är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    3
    Tack så mycket för alla svar!

    Vad innebär egentligen att fortsätta "arbeta" med sidan? Idag publiceras i snitt 4-5 artiklar om dagen i ett gränssnitt likt vilken nyhetssajt som helst (AB, Expressen, DN etc) men artiklar blir ju så att säga inaktuella och faller nedåt i hierarkin.

    Tidigare har det varit att artiklar som publicerats hamnar väldigt högt på sökresultaten i Google en 2-3 dagar efter publicering, men försämringen innebär att nya artiklar som publiceras idag inte är i närheten av resultatet som på de tidigare.

    Jag har testat på ett femtiotal artiklar över en tremånadersperiod och jag kan inte se något mönster i beteendet heller. Man kan ju förstå att det hamnar sämre om det är ett resultat av totalt tio miljoner än om det bara hade varit av totalt 20.

    Nu verkar det ju som att detta inte har något med pagerank att göra nu när jag fått lite input, men känns lite som att jag kört fast och inte vet hur jag ska gå vidare, när det är så sporadiskt vecka efter vecka - utan att egentligen ha gjort några ändringar som kan ha påverkat detta.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Att arbeta med sidan är enkelt uttryckt att fortsätta "mata" den. Om du vill att den skall behålla en bra placering så behöver den ha stöd. Kan vara uppföljande artiklar som länkar tillbaka eller mer traditionell länkning, från artikelsidor etc. Då kommer inte en sida att falla nedåt. Detta oavsett om det är en bloggpost, nyhetssida eller en annan "vanlig" sida.

    Mönster finns. Lite knepigt att följa det dock, det tar tid sedan behöver insatser, som inlänkar etc, göras för att se vilket som ger effekt.

  7. #7
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Att skapa bloggar där artiklar hänvisar till dina sidor är ett knep att få bra status... enligt mig alltså

    michael

  8. #8
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Att fortsätta få inlänkar, fortsätta producera nytt innehåll och att visa Google att din sida fortfarande är aktuell.

    Detta gör du genom kataloginskick till nya kataloger lite då och då, länkbyten, jobba på med nya artiklar men framförallt och det bästa, få naturliga inlänkar...

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av ChumpChops
    Hade för en månad sedan inte blivit tilldelad någon pagerank och hamnade förhållandevis väldigt högt upp i resultaten. Fick sedan "låg" pagerank av Google och alla sidor som tidigare legat bra hamnar nu på sida femtioelva?!
    Det brukar bli så att nya sajter åker ner efter ett tag. De visas ofta bättre tidigt. Varför det är så är det ingen som vet säkert och jag har inte noterat att Google kommenterat det. Teorier är att:

    1) Google visar upp sajterna för att de ska få en chans att få länkar, mäta trafik m.m.
    2) Att Google vill få möjlighet att kunna "subtrahera" scrapper länkar från övriga länkar för höga resultat.

    För en ny domän kan det vara svårt att nå höga resultat men det försvinner med tiden.

  10. #10
    Joppedis avatar
    Joppedi Joppedi är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    36
    hans99 skrev
    2) Att Google vill få möjlighet att kunna "subtrahera" scrapper länkar från övriga länkar för höga resultat.
    Öhh, vad är det för facksnack? Aldrig hört talas om "subtrahera scrapper länkar".

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Om du ligger säg topp tio på vissa nyckelord får du en "massa" länkar från sajter som skapats mer eller mindre automatiskt. De tar ofta lite innehåll automatiskt från sajter från sökresultaten och länkar till några av dem för att få relevanta utlänkar.

    Man kan tänka sig att dessa länkar kan störa sökresultat. Ett sätt att få en bild av hur många de är automatiskt är att ge nya sajter möjlighet att synas högre upp.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vad är PageRank?
    Av Jim Westergren i forum PageRank
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 12:35
  2. Hög pagerank
    Av dajm i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 00:09
  3. Vilken pagerank räknas?
    Av Frukt i forum Länkbygge
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-10-21, 13:21
  4. Westberg´s pagerank tool tråd!
    Av Marcus Westberg i forum PageRank
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 18:11