Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 61 till 90 av 95

30+ filtret för ankartexter

  1. #61
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Nu ska man inte diskutera enskilda sajter här men...
    foretagslankar.se/75/pulsklocka = noindex
    foretagslankar.se/forarintyg/forarintyg.php = kvar sen gamla sidan, ej ombyggd ännu.

    Katalogen ska driva besökare till relevanta sidor som inte själva klarar av det här med seo. Om detta är dålig content är upp till var och en.
    Jag lägger inte någon moraliskvärdering i detta och försöker bara hjälpa dig med att lösa problemet. Dessutom är det ju trots allt så att det experiment som du leker med kan råka ut för exakt samma sak av samma anledning vilket då kan innebär att feltolkningar sker hos ganska många personer.

    Det ju t.ex. vara så att kvalitetsfiltreringen kräver minst att landnings- eller uppsamlingssida föreligger och att ev. sandlåda eller ökat åldrande avseende inlänkar saknar betydelse för övriga sajter. Det vill säga att du kan i så fall tänkas kunna länka bort en sajt ur ett sökresultat men det behöver då inte upplevas som ett problem då orsaken endast är att de extra inlänkarna triggar en ökad kvalitetskontroll av innehåll snarare än att det är inlänkarna i sig som orsakar bortfiltrering.

    Du kan ju mycket väl göra sidor som i praktiken är landningssidor men som inte ser lika "misstänkta" ut för Google. Och då just genom att höja kvaliteten på själva sidorna.

  2. #62
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Lite genom gång av testet, då det redan har hänt saker!



    1. Inget har hänt

    2. Sajten är ur filtret! Tappat ranking dock (5-10 placeringar). Vi får se om den återhämtar sig. Flera sidor är dock över sida 4, precis som det var innan.

    3. Sajten är ur, gått från 5 besökare per dag till ett par hundra. Har återhämtat sig bra, rankning mässigt. Förutom ändringarna ovan, så kan det tilläggas att jag innan rättade till ett mod_rewrite problem där /12/ord och /12/orddkdkd gick till samma (kollade bara id).

    4. Inget hänt, för tidigt ännu.


    jaha, vad fick vi ut av detta egentligen. Rätt intressant att det gick så fort, sajterna var i filtret det är jag helt övertygad om. Svårt att dra några slutsatser, MEN de saker jag gjorde med sajterna kan vara att rekommendera om ni har någon sajt som åkt i filtret.
    Bra att du delar med dig Per. Tycker att det verkar som om affiliate länkarna har stor betydelse. Google har ju dessutom via Matt Cutts förordat att man ska märka upp affiliate länkar och sålda länkar så att de inte påverkar ranking (nofollow eller via javascript). Så det kan helt klart vara en viktig aspekt.

    Keep up the good work.

  3. #63
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    1. Sajt 1
    100 backlinks borttagna, sista gänget: ändrade ankartexter. Några gamla finns kvar med gamla ankartexten, dock få. Adsense och content kvar.

    2. Sajt 2
    Bortagna affiliate länkar och viss liknande content. Nu endast riktiga länkar, till starka sajter.

    3. Sajt 3
    Minskad intern länkning. Affiliatelänkar går via en redirect sida som har nofollow och noindex på sig. Antagligen hjälper inte det för att gömma dem, men vi får se vad som händer. Alla tomma sidor har fått noindex på sig.

    4. Sajt 4
    Ung domän, rankar bra på konkurransutsatt sökord, bara en handfull inlänkar. Dåligt innehåll (5 sidor), inga affiliatelänkar.
    Ca 150 länkar med samma ankartext (till bästa sökord) kommer att lägga till inom 7 dagar.
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Lite genom gång av testet, då det redan har hänt saker!



    1. Inget har hänt

    2. Sajten är ur filtret! Tappat ranking dock (5-10 placeringar). Vi får se om den återhämtar sig. Flera sidor är dock över sida 4, precis som det var innan.

    3. Sajten är ur, gått från 5 besökare per dag till ett par hundra. Har återhämtat sig bra, rankning mässigt. Förutom ändringarna ovan, så kan det tilläggas att jag innan rättade till ett mod_rewrite problem där /12/ord och /12/orddkdkd gick till samma (kollade bara id).

    4. Inget hänt, för tidigt ännu.

    Uppdatering:

    1. Ingen förändring.

    2. Jag lagt tillbaka affiliatelänkar via redirect. Sajten återhämtar sig bra trots detta.

    3. Sajten är tillbaka med fullstryka och rankar mycket bra. Runt detta exempel finns det en del att lära tror jag.

    4. 336 länkar är lagda, så nu får det vara nog. Trots alla inlänkar på den korta tiden så är sajten kvar och har tagit placeringar uppåt. Just nu tvåa på sitt sökord.

    Ser ut som om inlänkarna har mindre betydelse faktiskt, lite tidigt ännu att dra slutsats dock. Men rent generellt verkar det som om receptet för att komma ur är att jobba med sajten internt och inte externt (inlänkar). Möjligen åker man i filtret pga externa länkar+interna problem men kommer ur om man fixar de interna problemen.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  4. #64
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Citat:
    1. Sajt 1
    100 backlinks borttagna, sista gänget: ändrade ankartexter. Några gamla finns kvar med gamla ankartexten, dock få. Adsense och content kvar.

    2. Sajt 2
    Bortagna affiliate länkar och viss liknande content. Nu endast riktiga länkar, till starka sajter.

    3. Sajt 3
    Minskad intern länkning. Affiliatelänkar går via en redirect sida som har nofollow och noindex på sig. Antagligen hjälper inte det för att gömma dem, men vi får se vad som händer. Alla tomma sidor har fått noindex på sig.

    4. Sajt 4
    Ung domän, rankar bra på konkurransutsatt sökord, bara en handfull inlänkar. Dåligt innehåll (5 sidor), inga affiliatelänkar.
    Ca 150 länkar med samma ankartext (till bästa sökord) kommer att lägga till inom 7 dagar.

    Citat:
    Ursprungligen postat av per_r
    Lite genom gång av testet, då det redan har hänt saker!



    1. Inget har hänt

    2. Sajten är ur filtret! Tappat ranking dock (5-10 placeringar). Vi får se om den återhämtar sig. Flera sidor är dock över sida 4, precis som det var innan.

    3. Sajten är ur, gått från 5 besökare per dag till ett par hundra. Har återhämtat sig bra, rankning mässigt. Förutom ändringarna ovan, så kan det tilläggas att jag innan rättade till ett mod_rewrite problem där /12/ord och /12/orddkdkd gick till samma (kollade bara id).

    4. Inget hänt, för tidigt ännu.



    Uppdatering:

    1. Ingen förändring.

    2. Jag lagt tillbaka affiliatelänkar via redirect. Sajten återhämtar sig bra trots detta.

    3. Sajten är tillbaka med fullstryka och rankar mycket bra. Runt detta exempel finns det en del att lära tror jag.

    4. 336 länkar är lagda, så nu får det vara nog. Trots alla inlänkar på den korta tiden så är sajten kvar och har tagit placeringar uppåt. Just nu tvåa på sitt sökord.

    Ser ut som om inlänkarna har mindre betydelse faktiskt, lite tidigt ännu att dra slutsats dock. Men rent generellt verkar det som om receptet för att komma ur är att jobba med sajten internt och inte externt (inlänkar). Möjligen åker man i filtret pga externa länkar+interna problem men kommer ur om man fixar de interna problemen.

    1. Sajten har äntligen kommit ur, gick från plats 999 (längst längst bak sida 10 med 100 resultat per sida) till 4:e platsen på sina två inriktade sökord.

    2. Återhämtat sig och ligger bättre till nu än innan.

    3. Samma som ovan.

    4. Rankar mycket bra ännu.

    Då var alla mina sajter ute ur filtret. Alla med olika metoder, antingen är jag på rätt spår eller så har någon av sajterna skickat falskt alarm. I vilket fall, köra med de metoder jag gjorde ovan bör garantera att en sajt går ur detta filter.

    Sammanfattning (viktigast först):
    1. Rensning av duplicate/liknande content. Se upp för mod_rewrite problem där olika sidor går till samma content. Tips: http://www.google.com/webmasters/tools/
    2. Ta bort affiliate/adsense. Eventuellt gör affiliatelänken via en redirect sida med noindex, nofollow på sig.
    3. Överdriv inte den interna länkningen.
    4. Sprid ankartexterna. Ta inte in för många länkar på kort tid.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  5. #65
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Intressant Per.
    Ska bli intressant att följa fyran. Hoppas du uppdaterar tråden någon gång till.

  6. #66
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    per_r: Hur vet du att någon av dessa sidorna träffat 30-filtret? Vad är det för symptom som tyder på det och inte något annat filter?
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  7. #67
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Omöjligt att veta, men jag grundar bevisen på detta sätt:

    1. En relevant sajt ligger inte på sista plats med helt orelvanta sidor runt sig. Gick till den platsen över en natt från 3 tredjeplatsen tror jag.

    2. Sitewide drop över en natt på alla sina viktiga sökord. I princip alla besökare jag hade försvann. Sajten hamnade på vissa sökord på sida 4 och andra längst bak. Främst det faktum att den sitewide droppade tar jag som 30+ filtret. Något annat filter med den symptomen känner jag ej till (känns lite som tv-serien House det här).

    3. Samma här, sitewide drop. Här var det mycket sida 4 resultat. Bred sajt med många sökord.

    Hoppas detta gav några svar.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  8. #68
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Omöjligt att veta, men jag grundar bevisen på detta sätt:

    1. En relevant sajt ligger inte på sista plats med helt orelvanta sidor runt sig. Gick till den platsen över en natt från 3 tredjeplatsen tror jag.

    2. Sitewide drop över en natt på alla sina viktiga sökord. I princip alla besökare jag hade försvann. Sajten hamnade på vissa sökord på sida 4 och andra längst bak. Främst det faktum att den sitewide droppade tar jag som 30+ filtret. Något annat filter med den symptomen känner jag ej till (känns lite som tv-serien House det här).

    3. Samma här, sitewide drop. Här var det mycket sida 4 resultat. Bred sajt med många sökord.

    Hoppas detta gav några svar.

    Jag får be om ursäkt, läste inte tråden så noga så jag fick inte ihop det Tack för sammanfattningen.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  9. #69
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Citat:
    1. Sajt 1
    100 backlinks borttagna, sista gänget: ändrade ankartexter. Några gamla finns kvar med gamla ankartexten, dock få. Adsense och content kvar.

    2. Sajt 2
    Bortagna affiliate länkar och viss liknande content. Nu endast riktiga länkar, till starka sajter.

    3. Sajt 3
    Minskad intern länkning. Affiliatelänkar går via en redirect sida som har nofollow och noindex på sig. Antagligen hjälper inte det för att gömma dem, men vi får se vad som händer. Alla tomma sidor har fått noindex på sig.
    4. Sajt 4
    Ung domän, rankar bra på konkurransutsatt sökord, bara en handfull inlänkar. Dåligt innehåll (5 sidor), inga affiliatelänkar.
    Ca 150 länkar med samma ankartext (till bästa sökord) kommer att lägga till inom 7 dagar.

    ---------------- Uppdatering 2

    1. Inget har hänt

    2. Sajten är ur filtret! Tappat ranking dock (5-10 placeringar). Vi får se om den återhämtar sig. Flera sidor är dock över sida 4, precis som det var innan.

    3. Sajten är ur, gått från 5 besökare per dag till ett par hundra. Har återhämtat sig bra, rankning mässigt. Förutom ändringarna ovan, så kan det tilläggas att jag innan rättade till ett mod_rewrite problem där /12/ord och /12/orddkdkd gick till samma (kollade bara id).

    4. Inget hänt, för tidigt ännu.


    --------------- Uppdatering 3

    1. Ingen förändring.

    2. Jag lagt tillbaka affiliatelänkar via redirect. Sajten återhämtar sig bra trots detta.

    3. Sajten är tillbaka med fullstryka och rankar mycket bra. Runt detta exempel finns det en del att lära tror jag.

    4. 336 länkar är lagda, så nu får det vara nog. Trots alla inlänkar på den korta tiden så är sajten kvar och har tagit placeringar uppåt. Just nu tvåa på sitt sökord.

    ----------- Uppdatering 4

    1. Sajten har äntligen kommit ur, gick från plats 999 (längst längst bak sida 10 med 100 resultat per sida) till 4:e platsen på sina två inriktade sökord.

    2. Återhämtat sig och ligger bättre till nu än innan.

    3. Samma som ovan.

    4. Rankar mycket bra ännu.
    Då var det dags igen att uppdatera mitt lilla skötebarn. Det har nämligen hänt lite nytt...

    Sajt:
    1. Sajten har gått in och ut ur filtret som en jojjo. Just nu syns den inte alls. Har inte ändrat något speciellt på denna, förutom borttagning av externa länkar då.
    2. Har varit i filtret och kommit ur sen senaste uppdateringen. Rankar ok nu.
    3. Har precis åkt in i filtret igen... Inte bra. Jag har jobbat hela dagen med att uppdatera innehåll, ändra på sidor, byt redirectsida för affiliate samt lagt till denna som disallow i robots.txt. Sen kör jag en ny taktik, istället för att ta bort länkar så lägger jag till.
    4. Denna sajt som skulle åkt i filtret från att fått en massa länkar väldigt snabbt bara steg och steg. Har nu tagit bort dem efter att de legat tvåa på sitt sökord en längre tid (2mån).
    Ny:
    5. Banksida. Låg trea på sökordet "lån utan säkerhet". Uppdaterades aldrig, och blev faktiskt av med många av sina länkar efter en liten incident (typ 250st ). Adsense, ingen affiliate. Ligger numera i filtret. Hade tänkt att använda denna som ett exempel på hur man möjligen kan komma ut. Ny design, bra information och mer uppdaterad. Mer blandade inlänkar osv... allt jag lärt mig av detta test.

    ---Sammanfattning/reflektioner
    Jag har lagt märkte till att alla sajter som åkt i filtret inte ligger i Sunets webbkatalog. 70% av mina sajter ligger i Sunets katalog. Så det är väldigt underligt att just dessa drabbas. Ett gemensamt problem kanske är för låg TrustRank?
    Senast redigerat av Per Renemark den 2007-09-29 klockan 22:40.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  10. #70
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Ytterligare observationer:

    Samma exempel som ovan:
    1. Borttagning av adsense. Åker ur filtret.
    2. Har ej varit i filtret på ett tag, la in adsense = åkte in i filtret igen.

    Nytt exempel:
    6. Skapade en 200-300 sidor som såg relativt likadana ut, men med olika sökord på ny domän. Adsense, ingen affiliate. Länkar från några bloggar endast. Från indexering till filter, 3 dagar. Tar bort alla sidor utom 25, åker fram och tillbaka.

    Reflektion:
    Trodde aldrig detta skulle hända då Adsense är Googles största inkomstkälla, men enligt mig är det nästan klart att Adsense kan få ens sajt straffad. Antagligen måste andra villkor vara uppfyllda som jag skrivit om innan. 2 exempel är lite för lite, kommer köra vidare med fler test för detta.

    Vad tror ni? Har det gått så långt att de aktivt letar efter "MFA" sajter och sänker dem.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  11. #71
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag ser dessutom tydliga tecken på att sidor med adsense, och nästan uteslutande trafik från Google drabbas av "smart pricing". Kanske kan det vara första steget i att så småningom hamna i +30 filtret.

    Jag har en site som fått väldigt låg eCPM under en period, men i samband med att den, i princip över en natt, fått mer trafik från andra källor än bara G så har eCPM ökat igen.

  12. #72
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Ok, det har jag inte kollat på. Skulle det vara adsense i sig då som kollar detta med referenser? Sökmotorn Google kan ju inte lägga sådana värderingar.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  13. #73
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Detta är min favorittråd på forumet (självklart eftersom jag har egenintresse).

    Det kan vara något att testa faktiskt. Skall nog prova att ta bort Adsense helt och hållet från några drabbade sajter och se om nåt händer.

    * Hur länge har det tagit innan ni sett effekt och hoppat tillbaka efter att ni tagit bort adsense?
    * Hur många Adsense-block har ni som mest/minst haft på drabbade sajter?
    * har ni någon sajt som drabbats som bara använder Adsense-links?

    Själv har jag inte drabbats av någon ny filtrering sedan Maj, efter detta har jag byggt länkar i lugnare takt. Så det känns onekligen som om detta kan vara spöket.

    Låt oss fortsätta denna tråd tills vi hittar en lösning !
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  14. #74
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    För mig ter det sig som en enkel sak för Google att kombinera referrer från google SERP, vilket vi vetat länge att Google håller reda på, med de som klickat på annonserna. men säker går det väl inte att vara.

    Tycker bara att det inte kan ha varit en slump att smart pricing släppte samtidigt som trafiken från andra källor än Google ökade med flera hundra procent. Innan förändringen hade siten ca 89% av sin trafik från Google och förändringen i eCPM kom samtidigt som trafikandelen från Google gick ned till ca 63%. Men räknat i antal besökare så har trefiken från Google inte förändrats.

    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Ok, det har jag inte kollat på. Skulle det vara adsense i sig då som kollar detta med referenser? Sökmotorn Google kan ju inte lägga sådana värderingar.

  15. #75
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    En av mina sajter fick igår en riktig känga av G och slängdes ner till 60+ från att rankat top 5 under en längre tid på några ganska tuffa ord. Dagen innan sajten tappade rankingen byte jag ut ankartexten till en affelänk till exakt samma text på kanske 50% av sidorna. Inget annat.

    Om det är anledningen till raset kan jag inte svara på men visst verkar det skumt. Speciellt efter att jag läst denna tråd.

    Sajten har den senaste tiden fått ökad trafik och intäkterna från adsense har bara pekat uppåt. Smartpricing trodde jag att jag råkat ut för också under en tid men de senaste veckorna bara exploderade eCPM.

    Ändrade precis tillbaka ankarteten och tog dessutom bort all adsense. Skall bli intressant att se om det händer nåt.

  16. #76
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Intressant det där med Smart pricing. Frågan är bara om Google generellt kan ses som en dålig referer. Måste vara olika i olika lägen då hela systemet är krafigt påverkat utav Conversionraten.

    * Hur länge har det tagit innan ni sett effekt och hoppat tillbaka efter att ni tagit bort adsense?
    * Hur många Adsense-block har ni som mest/minst haft på drabbade sajter?
    * har ni någon sajt som drabbats som bara använder Adsense-links?
    1. Vecka eller två. Har tagit bort adsense för den som åkte ditt idag, ska ta och räkna hur många dagar det tar tills den kommer tillbaka.
    2. 1-3. Frontpage hade 2-3 tror jag för bägge.
    3. Har aldrig kört endast links, men jag har en sajt som kört en link och en vanlig enhet som sitter fast. Adsense som adsense skulle jag tro.

    Bra tips angående bygga länkar i lugnare speed. Ska testa det med någon sajt i framtiden.

    ThomasA, se upp med liknande sidor problemet. Verkar vara en del av problemet i vissa fall.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  17. #77
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Någon fler som fått sajter smiskade med +30 +40 filter inatt ?

    Jag har fått 10 tal sajter smiskade, några som är drygt 2 år gamla och aldrig tidigare drabbade och några rätt nya sajter. Nya domäner och gamla domäner (köpta och snapbackade)

    Det ända som de har gemensamt är länkstrukturen och affärsmodellen (adsense+affiliate). Samtliga är rika med unik Content och har utlänkar till relevanta sidor.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  18. #78
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Tråkigt att höra.
    Är det på de huvudsakliga sökorden också?

    Springe iväg och kollar.

  19. #79
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    De drabbade sajterna tappar ranking på de sökord jag följer.

    * De syns som 1:a på sökningen "domännamn.se" (vissa undantag)
    * men saknar ranking på "domännamn" (position 31-57)

    Filtret verkar alltså vara "sitewide" som skett i tidigare omgångar när jag fått det på mina sajter.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  20. #80
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Citat Ursprungligen postat av Webmoney
    De drabbade sajterna tappar ranking på de sökord jag följer.

    * De syns som 1:a på sökningen "domännamn.se" (vissa undantag)
    * men saknar ranking på "domännamn" (position 31-57)

    Filtret verkar alltså vara "sitewide" som skett i tidigare omgångar när jag fått det på mina sajter.
    Mina sajter som drabbades för ett tag sedan var det ungefär samma sak med. Förutom att det verkar vara mer än 60+ på huvudsökord. Hittar inte på topp 100 i alla fall.

  21. #81
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    De var tråkigt Webmoney. Kan vara olika starkheter på filtret, 30+ så får man faktiskt några besök i alla fall mot 1000+ då det inte blir något alls.

    Hade faktiskt en som gick ur filtret igår. Så det verkar vara ett filtre som uppdateras sällan.
    Senast redigerat av Per Renemark den 2007-11-21 klockan 11:15.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  22. #82
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Har tänkt lägga ned lite resurser och testa mig fram lite.. har provat att blanda ut ankartexten och ändra gamla länkar till mer "naturlig" ankartext för att se om jag kan få den sajten att "poppa" tillbaka.

    Dock är det svårt eftersom sajten jag testar har många "kataloglänkar" vilket är utom min kontroll att ändra ankartext eller ta bort länkarna helt.

    Per_r, har du hittat något som du tror kan vara den starkaste bidragande orsaken till att sajterna kommer tillbaka?
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  23. #83
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Trust skulle jag vilja säga att min starkaste teori.

    Att sänka antalet inlänkar har jag testat, och det verkar inte fungera. Dock när en sajt inte ligger i filtret från början så kan det fungera att inte jaga många länkar direkt. Ett säkert kort att få en sajt i filtret är att lägga upp en 100 sidor med liknande innehåll med adsense och slänga in några länkar (20-tal) på en ny domän, då kan man inte misslyckas .
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  24. #84
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    webmoney och per_r, ni verkar ju ha doktorerat i 30+ filtret för svenska Google. Hör av er om ni vill ha ett konsultuppdrag. Har själv börjat få problem med det här nu efter ett halvårs framgångsrik och rätt snygg inlänkning på ett sökord som spammas av hela världen. Behöver input!

  25. #85
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Jag har lagt ned otaliga timmar men utan att lyckas att få tillbaka nån sida utan att genomföra reinclusion. ( har inte gjort nån reinclusion för den delen heller)

    Min senaste tes är att det handlar om en variant av Usabilityfaktorer som Bounce Rate, Sidvisningar per besökare, Tid på sajt, etc i kombination med SEO åtgärder.

    Jag har ändrat om en drabbad sajt så att dessa förbättras avsevärt och skall bli spännande och se huruvida den sajten kommer att komma tillbaka automatiskt när den samlat in tillräckligt med data för att bli "whitelistad"

    /EDIT, Förtydligande, gällande reinclusion
    Senast redigerat av Webmoney den 2008-02-12 klockan 18:27.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  26. #86
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Lät ju som att ni fått tillbaka dem med reinclusion iaf. Det är ju då inget hinder.

  27. #87
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Jag har en ny teori gällande filtret.

    Är det någon av er som länkat ut till auktoritära sajter och ändå ligger i filtret? Exempelvis länkar ut till Wiki, Dmoz, sunet, universitetssidor, och andra hög auktoritetssajter..

    Dvs massor av inlänkar och inga utlänkar till auktoritära sajter ?
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  28. #88
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Det må vara en positivt bidragande del, men inte avgörande. I ett av mina testexempel i tråden testade jag faktiskt att lägga in länkar till starka sidor inom området. Ingen direkt skillnad, dock svårt att veta vilka sidor man ska välja. Möjligen ett för litet test, kan alltid försöka igen om jag får möjlighet.

    Håller själv på med ett nytt test nu som kretsar kring hur intresserad besökaren finner contentendelen och hur detta påverkar filtret. Vi får se, jakten fortsätter.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  29. #89
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Ruskar liv i den här tråden igen.

    Funderar lite på en sida som (iaf idag) dyker upp överst om man söker på begreppet bredband på google. Sidan har mängder av inlänkar där de flesta ser ut att vara köpta. Vad jag kan se har mer eller mindre alla dessa köpta länkar samma ankartext, nämligen bredband. Borde inte sidan ta skada av detta, det är ju uppenbart att det inte är naturliga länkar? Kan det vara så att de naturliga inlänkar som faktisk finns gör att den förtjänar sin plats ändå eller kanske så att vissa domäner/sidor inte berörs av filtret?

  30. #90
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Den första reaktionen på det här filtret var just att det var länkarna som var problemet. Men det är inte det grundläggande problemet. Vi ser om och om igen att det är sidan man ska kolla på, onpage, och inte offpage. Jag kör alltid samma länkstrategi, dåliga sidor åker i filtret, bra stannar kvar. Skrämmande precist. De jag lyckats få ur har enbart varit genom onpage insatser.

    Tänkte skapa en del 2 av denna tråd snart med sammanfattade erfarenheter av detta filter. Då kanske lite mer konkreta tips kommer för att komma till rätta med filtret.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)