Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 95

30+ filtret för ankartexter

  1. #1
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Läste just i Nikkes utmärkta blogg:
    http://www.lindqvist.com/b/inflation-i-kataloger

    Och snappade upp detta, som jag själv känt av väldigt hårt. Hela domäner har tappat något väldigt i rank sitewide under en natt.

    Jag vet inte om jag skulle se det som tragiskt eller bara som skrattretande om denna emfas vid ett litet urval viktiga nyckelord som återanvänds i ankartext på något hundratal nästintill identiska kataloger med nästintill identiskt innehåll, till slut skulle förära de länkade sajterna i ett +30- eller till och med ett +950-filter för det ankartexter som används. (Dessa två filter eller straff har fått namn från effekten som de ger. Sajterna som drabbas placeras plötsligen på position 30 + vad den nu hade tidigare eller rentav 950 postioner sämre än ursprungsplaceringen för vissa ord.)

    Just dessa två filter/straff var några av de saker som under helgen diskuterades på SEO-forumträffen. Ju mer jag tänker på dessa två filter, desto säkrare blir jag på att SEO-dödssynden brådska och otålighet ligger bakom. För även om kataloger är bra, så gäller det att använda dem med förnuft, och framför allt att inte överarbeta användandet av dem, så som ofta sker om man har lite för bråttom i sitt länkbyggande. Över huvud taget ska man aldrig ha för bråttom när man slår sig på sökmotoroptimering. Men det är ingenting som en SEO-säljare någonsin kommer att säga och heller ingenting som en SEO-kund någonsin vill höra.
    Mycket intressant det här med 30+ filtret. Jag har upplevt symtomen, och har inte fattat vad det beror på. Någon som sitter på lite mer konkret information i ämnet?

    btw, om detta nu är sant, kul sätt att sänka konkurrenter på.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  2. #2
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Jag har upplevt detta frekvent under senaste året (sedan maj ifjol)
    Det var även en av orsakerna att jag ville ta upp det på SEO-träffen.
    Jag har och har haft det på flertalet domäner och de enda gemensamma nämnaren är

    * För lika ankartext
    * För lika beskrivningar
    * För hårt artificiellt länkbygge / för snabb länktillväxt

    Förutom samma ägare på domänerna. Det verkar vara oklart om och hur man blir kvitt detta också, men mina tankar lutar åt att man skall blanda ut ankartexten eller alternativt plocka bort lite länkar/ändra länkar. I övrigt är det bara att hoppas att det går att vänta ut..

    Jag har även sett detta hända först på endast en underkatalog, och sedan på hela domänen.

    Mer info finns i min gamla tråd här, samt en annan här
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  3. #3
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Har också några sidor som sitter fast i botten av serpern, har fått ut en hittills och har inte haft tid att fixa de andra än. Får se om jag dumpar dem eller fixar dem...

    Fler nämnare som kan spelar in enligt mig:
    * Nytt innehåll på domän
    * Ny ägare på domän
    * Liknande Titlar
    * Överdriven internlänkning
    * Länkar från sidor med dålig trust

  4. #4
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av ställan
    * Nytt innehåll på domän
    * Ny ägare på domän
    Dessa passar inte in på mina som drabbats. Dock kan de övriga stämma.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  5. #5
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Det är lätt att man blir överentusiastisk och pumpar med inlänkar med samma ankartext, den fras som du ville komma högt på. Problemet är att när du uppnår en viss mängd inlänkar så är det inte längre någon naturlig länktillväxt om nästan alla inlänkar har samma ankartext. Speciellt om vi pratar flera hundra unika inlänkar.

    Skulle Aftonbladet skriva om en revultionerande sida så kan jag tänka mig att den skulle få en och annan inlänk från andra sidor men nästan ingen av dessa sidor skulle använda sig av samma ankartext och väldigt liten del av dem skulle vara den fras som man vill komma högt upp på.

    Det är troligtvis så att en hel del av inlänkarna skulle avnända domänen som ankartext, en annan del skulle använda sidans namn och andra inlänkar skulle ha "Klicka här" och andra fraser som kan användas tillsmmans med textstycken. En väldigt liten del skulle ha den optimala frasen för sökmotoroptimering.

    Jag tror inte detta syndrom är specifikt just för kataloger men det är möjligt att det är lättare att aktivera med hjälp av dem.

    Om frasen man vill komma högt upp på existerar i domänen tror jag det är svårare att träffa detta filter.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  6. #6
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jag har dock sett exempel på när företag rullat ut en tjänst eller produkt med ett specifikt namn, som sedan fått mycket uppmärksamhet i bland annat bloggosfären och då används nästan uteslutande namnet i ankartexten. Vilket gjorde att den åkte ned inte bara 30 placeringar utan 100, trots att ordet inte ens fanns innan sajten lanserades.

    Detta är självklart något som Google har problem med. Ibland är det ju helt naturligt, men oftast inte.

    Lösningen är i de två fall jag varit med om detta (som jag tänkt på det ordentligt) är dels naturliga inlänkar, men framförallt relevanta inlänkar. När man länkbygger till en början blir det ofta mycket kataloger och länkar från sina /links.htm sidor. Vilket inte ger några relevanta länkar för fem öre.

    Ett par blogginlägg, med lite olika tidsintervall+innehåll (relevant sådant) +ankartexter (varierade sådana) så fungerade det för mig.

    Sedan är det nästan alltid så också att nya sidor hamnar högt upp i SERPsen direkt för att sedan naturligt falla till 15+, 30+ eller i värsta fall 100+. De "testar sidan" kan man väl se det som. Sedan ökar placeringarna naturligt efterhand men med bra länktillväxt och uppdaterat innehåll kan man inneha bra placeringar på kort tid.

  7. #7
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Tyvärr har detta drabbat mig ochså, stöder era teorier till 100 %, +30 på en sida som jag hade samma
    * Samma Titel
    * Samma ankartext
    * Länkar från sidor med låg trust

    Jobbar numera med 5 olika titlar och 20 olika stora ankartexter i combination med varandra, totalt ca 100 olika texter. får se om det går bättre.

  8. #8
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Jag har gjort ett litet test nu, rensat bort över 100 inlänkar och ändrat ankartext på några kvalitativa inlänkar. Så nu får vi se om just den sajten återhämtar sig.

    I vilket fall, jag är konfunderad angående detta filter. Att inlänkar skulle kunna skada en sajt verkar inte rätt väg att gå, alldeles för lätt att använda mot sina konkurrenter istället. Dessutom så använder jag alltid samma metod med alla mina 30 sajter, endast 4 har åkt ditt. En av dem var nere i en månad sen kom den tillbaka, och har legat bra sen dess.

    Den konstigaste är min tävlingsdomän som jag gjorde om, där är det sprida ankartexter både med de gamla från tävlingen och nya. Alltså en bra spridning. Jag jobbar dessutom med många olika sökord där.

    Frågan är verkligen om det är en såhär lätt förklaring med ankartexterna. Kommer ihåg vad som hände med coop-ads förr, där tappade de sidor som placerade länkarna rank och framför allt länkkraft. Sidorna de länkade till hände det dock inget med.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  9. #9
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Håll oss uppdaterade på vad som händer.

    Jag har iallafall sidor som inte har några utlänkar att tala om (ca 5 st och ytterst relevanta) De har även de +30 straffet. Så utlänkarna bör inte vara en faktor, eller iallafall inte en betydande.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  10. #10
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag har inte själv drabbats av detta filter (inte ännu iaf )

    Men det skulle inte förvåna mig speciellt mycket om det i första hand handlar om ett filter som appliceras på vissa nischer/branscher. Google har tidigare visat samma typ av beteende där vissa optimeringstekniker fungerar bra på vissa sökord, men inte på andra.

    Dessutom lär webbplatsens ålder spela in. Alltid lättare att komma undan med en domän som har några år på nacken, än en som är helt ny.

    Är det någon som har testat om det har att göra med om inlänkningen på samma sökord sker från domäner som ligger under samma ägare? Där även den filtrerade sidan har samma ägare.

  11. #11
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    I detta fall har inte utlänkarna någon betydelse nej, men man kan dra paralleller till hur google har hanterat liknande fall.

    Nischer antagligen inte... jag har haft följande områden bestraffade: Gratis musik, espresso, länkkatalog och kläder. Det är bra spridning på vad som finns på dem, länkkatalogen hade inte länkar till mina andra sidor t.ex.

    Det jag skulle vilja höja ett varningsfinger för här är att vi alla jobbar stenhårt med ankartexten, och det är lätt att knyta problemet till den även om ankartexten inte är problemet.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  12. #12
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Självklart, tycker jag, är att det är flera faktorer som väger in. Vem vet, Google kan vara hur smart som helst. Ankartexter i inlänkar, snabb länktillväxt och någon mer faktor är i alla fall de faktorer som jag tror spelar mest roll vid denna "bestraffning". Tycker dock egentligen inte det här är någon speciell bestraffning, oftast är ju sidorna rätt så nya och det kan också ha med detta att göra.

  13. #13
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Oftast är ju sidorna rätt så nya och det kan också ha med detta att göra.
    Jag har en domän från 2003 som har rätt gamla länkar som är drabbad, så det är inte enbart nya sajter.

    Samma sak gäller för Bernts teori, där man länkar från sajter med samma ägare. Detta är heller inte fallet för alla sajter, även om iden är rätt intressant och säkerligen någor som spelar/kommer att spela större roll i algoritmen. Dock tror jag inte på den teorin när det gäller detta filter.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  14. #14
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    Jag har en sida i en domän som efter att ha legat på topp 10 nu verkar ha hamnat där runt +950 men alla andra sidor under domänen har riktigt bra träffar i serpen, jag gjorde det som jag tror utöste fallet att jag länkade bilder med samma alt="" innehåll, kan det vara något? Givetvis väldigt många inlänkningar under väldigt kort tidsperiod.

  15. #15
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Tror inte det skall vara nåt eftersom jag sällan optimerar med alt-taggen på bilderna. Dock får du gärna utveckla vad du menar med länkade bilder.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  16. #16
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    mazada, två frågor.
    Får du fram sidan vid en site:domänsökning?
    Vad visar PR-informationen?

  17. #17
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    sökord

    Det jag menar är att samtliga länkar till den drabbade sidan var länkar med bild i sig som hade samma alt.

  18. #18
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    Urban G:

    1. Ja jag får fram sidan.
    2. PR visar noll, inte vit utan grå(det finns ingen pagerank info), sidan hade tidigare PR2.

  19. #19
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    2. Resten av webbplatsen visar normal PR misstänker jag?

  20. #20
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    Resten av webbplatsen visar normalt PR ja.

  21. #21
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ok. Behöver lite tid att titta på det, fenomenet är bekant. Har inte hunnit analysera det än ordentligt. Men inte beror det på 100-tals inlänkar med samma alt-text på kort tid i alla fall

  22. #22
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    Okej, min andra chansning är om det kan vara väldigt många inlänkar från sidor med ip i samma c-nät på kort tid.

  23. #23
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Den av "mina sidor" jag råkat ut för det på, har färre än 20 inlänkar, utlagda under en tidsperiod av ungefär åtta månader. Dessutom med alternativet, nyckelord1 + nyckelord2 resp. nycklord1 resp. nycklord2. Två olika nyckelord intill sidan med andra ord, med tre kombinationer. I stort sätt samma c-nät ja.
    Fast jag får inte ens fram den med en site-sökning.
    Så det där med många inlänkar under kort period, det köper jag inte.
    Dessutom inträffade det här ungefär 1-2 månader sedan. Under en tid när vissa märkte en förändring i Googles algoritmer.

  24. #24
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    hm, jadu... har du testat att ge den drabbade sidan en inlänk från en sida med riktigt bra trust, för att kicka tillbaka sidan? Jag upptäckte "min sida" igår (kan dock ha inträffat för längre tid sedan) så jag har inte hunnit titta på det riktigt heller, bara några snabba spontana tankar =)

  25. #25
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    ... har du testat att ge den drabbade sidan en inlänk från en sida med riktigt bra trust, för att kicka tillbaka sidan?
    På gång, lär se vad det ger inom en vecka.

  26. #26
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    Är du säker på att det du drabbats av har med offpage att göra?
    Jag kan iaf nästan utesluta onpage, skulle vara att dom har pillat i sökordsdensiteten.

  27. #27
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nej tvivlar på att det med offpage att göra. On page verkar lite troligare. Detta då en annan sida på webbplatsen har börjat sin klättring på de två nyckelorden. Utan att ens ha inlänkar till sig på de orden. Men skall titta lite bättre på det i veckan. Inga viktiga nyckelord utan mer lite bonusord. Så har inte lagt ned så mycket tid på det förrän frågan dök upp här.

  28. #28
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Jag ska gå till botten med detta problem.

    Har lagt in en fråga i googles diskusionsgrupp, ska bli extremt kul att se vad de har att säga:
    http://groups.google.com/group/Googl...99dc21/?hl=sv#

    (Antagligen bara en massa orelavant blarr, men ändå )
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  29. #29
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag tror att jag vet svaret på ditt problem Per.

    Dina "underkategorier" som dyker upp ifall man klickar på den diskreta länken längst ned på förstasidan ligger farligt nära cloaking. Inte ren cloaking, för man kan ju faktiskt ta fram dem, men farligt nära. Inte alls omöjligt att du fastnat i ett filter pga det.

    Dessutom är det väldigt många länkar som visas när man öppnar dem, och de visas inte på ett för användaren användbart sätt.

    Om de inte redan har gjort en manuell kontroll så skulle nog en sådan få dem att agera.

    Använder du Google Webmaster Central (Google sitemaps) på siten? Tänkte på att det har förekommit fall där webmasters har fått indikationer på felaktigheter och tvivelaktiga tekniker via den.

  30. #30
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Knappast, de andra sajter jag har som droppat använder inte denna teknik. Dessutom är sajten i fråga bara en månad gammal högst, väldigt snabba de är på manuella kontroller isf.

    Ärligt talat ser jag inget problem med sajten, alla sidor länkar till alla vilket snabbar upp indexeringen. Om inte annat får jag lägga alla sidor i en sitemap, och gentemot använderen ser jag ingen skillnad.

    Kör Webmaster central, inga problem rapporterade. I vilket fall, just denna teknik har ingen samhörighet med problemet då den endast körs på en sajt och de andra som åkt i filtret gör inte likadant.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)