Resultat 1 till 19 av 19

verktyg för sökmotorregistrering

  1. #1
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    snabb fråga.. fick ett tips tidigare som skötte registreringen på en rad olika sökmotorer utöver jättarna google och yahoo.

    någon som vet vilken jag syftar på och fungerar dessa verktyg bra?

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Nej, dessa fungerar inte bra och bör undvikas. Sökmotorer hittar sajter genom att följa länkar på internet. Så se till att skaffa lite länkar så ska det inte vara några problem. Du kan till exempel skicka länken till länkkatalogerna på denna lista.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    HC_Consultings avatar
    HC_Consulting HC_Consulting är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    13
    Generellt sett.. vad för typ av inlänkar är bäst för att få bra ranking på sin webbsida?

    Finns det någon skillnad i betydelse om man lägger till sin länk i en länkkatalog, eller t.ex. skapar en websida inom det aktuella
    ämnet och länkar tillbaka från?

    Har både sett sidor som nästan enbart länkar tillbaka från sina egna domäner men även andra som använder sig mer av länkkataloger m.m.

    Finns det någon skillnad eller ska man försöka kombinera de båda metoderna?

  4. #4
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Nej, dessa fungerar inte bra och bör undvikas. S denna lista.
    Varför bör de undvikas? Om man bortser från det uppenbara, typ att dubblregistrera sig till google osv. jag ställde samma fråga i en tråd tidigare, men fick bara mer svävande svar i stil med att det inte ger så mkt och att det är större chans att komma med om man registrerar manuellt (naturligtvis). Jag tror det kan vara bra om man hittar en som reggar i x antal kataloger, varav y kommer med. och man ändå inte skulle submittat till dem i annat fall. Vari ligger förlusten?

  5. #5
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Kataloger är överskattade. Jag tycker mig se hur vi springer rakt in i en tillvaro där sökmotorerna lägger lika mycket vikt vid länkar från kataloger som vanliga människor gör... d.v.s. ingen som helt.

  6. #6
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  7. #7
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Kataloger är överskattade. Jag tycker mig se hur vi springer rakt in i en tillvaro där sökmotorerna lägger lika mycket vikt vid länkar från kataloger som vanliga människor gör... d.v.s. ingen som helt.
    Jag tror du har rätt. Det finns bra kataloger som fyller ett syfte, om de är smala och har kvalitativa uppdaterade arkiv. Det är i längden det enda som kan konkurrera med giganter som google osv i mina ögon. Men det är ett stort steg mellan kvalitativa human-compiled, till dussin-katalogen imo.

  8. #8
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    ponting: Visst kataloger ger länkkraft. Men du kan inte seriöst påstå att det kommer så mycket trafik via kataloger att det hade varit värt att ägna sig åt katalogregistreringar om de inte hade gett något länkvärde...

  9. #9
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Kataloger är väldigt överskattade. Deras syfte på Internet kan man fundera över ett par gånger och jag kommer alltid fram till att majoriteten av dem finns där för att ge inlänkar till sidor som inte skulle fått länkar annars. Länkkraften man får från kataloger är heller inget att hänga i granen.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tja länkkraften hos kataloger kan man alltid diskutera. Men att de på något sätt skulle ge mindre värde än en länk bland exempelvis ett dussintals andra på en länkbytessida stämmer inte. Dessutom ligger länkarna i kataloger i allmänhet bland andra relevanta länkar, vilket inte alltid är fallet med andra former av bla länkbyten.
    Det bästa sättet att ta rätt på katalogers länkstyrka och eventuell besökstrafik är att testa det under en period på lite olika sidor. Så där kommer vi få anledning att återkomma hur det egentligen förhåller sig. Men att kategoriskt säga att länkkraften inte är något att räkna med är fel kan vi säga redan nu.

  11. #11
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Jag tror absolut att de ger kraft och pr osv. Men det är inte så mkt att det egentligen är värt the hussle att lägga ner mkt energi på. Kan man få ett gäng kataloglänkar utan att engagera sig alltför mkt osv, så kan det vara värt det. tex genom autosubmitteringar eller genom att köpa registrering i ett antal i ett svep.

  12. #12
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    Som jag ser det finns det ingen anledning att se ner på länkkataloger.
    Ju mer länkkataloger du finns med på med pagerank (helst hög trustrank också), desto bättre är det.

    Att säga att det inte ger något med en individuell inlänk från en länkkatalog är som att säga att 1L vatten är onödig för en sjö. Varje inlänk man får till sin sida, utifrån en stark strategi (med ankartexter etc), är av stor viktighet i SEO-arbetet.

    Att vissa länkkataloger inte ger trafik tillbaka till sidan spelar som jag ser det ingen jättestor roll. Personligen köper jag inte inlänkar för att få trafik i första hand ifrån länkkatalogen. Tänk så här istället: länken du köper, ger dig länkkraft för att lyfta din seo till en högre nivå, som i SIN TUR ger dig mer trafik ifrån sökmotorerna!

    Detta funkar för mig i alla fall! Jag vet inte hur det är med Er!

  13. #13
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  14. #14
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]
    Senast redigerat av Tina Isola den 2007-07-09 klockan 14:10.

  15. #15
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Får vi bespara oss personliga påhopp och hålla oss till saken.

    Visst ger länkkataloger en viss länkkraft. Hur stor beror på en massa faktorer och det är svårt att generalisera.

    Bevisligen kan länkar från massvis av dussinkataloger göra mer skada än nytta om man inte tänker efter noga innan man börjar massregistrera. Men det är inte unikt för länkkataloger, utan gäller för alla typer av länkbyggen där man baserar länkarna på sidor som inte har väldigt hög trust.

  16. #16
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    Japp, man får EJ glömma Trust och Trustrank. Mycket viktigt. Jag har personligen ibland varit försiktig med att köpa eller "byta" länkar från vissa sidor som har pagerank 4, 5, 6.
    Jag tar hellre en länk på en sida med hög trust och trustrank som har pr4-5 än från en sida med sämre trust och trustrank med pr6.

    Sen tycker jag inte man skall fokusera för mycket på "inlänkar". Det är inte det viktigaste, även om det är en viktig del i seo:n.
    Det viktigaste man kan göra för att optimera sin webbplats är att vara långsiktig, att ständigt utveckla och uppdatera samt att ha som mål att få mer naturlig trafik till sin sida. Helt plötsligt så länkar andra sidor till dig, utan att du behövt sitta på natten och spama alla på wn och seo-forum för att få byta länk med dig.

  17. #17
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Kloka ord webdoc.

    Länkar är absolut inte allt. Strategi och långsiktighet är viktigare. Men i sin strategi och långsiktighet är länkar en viktig del.

    Det många glömmer, och som jag sett exempel på nyligen är att de mest konkurrensutsatta fraserna inte alltid ger den mest relevanta och konverteringsbenägna trafiken. Beroende på hur man tjänar sina pengar så är den "långa svansen" betydligt viktigare att bearbeta och då blir content, on-page seo, och internt länkstruktur väldigt viktiga.

  18. #18
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Att skippa länkkataloger verkar dumt i nuläget eftersom de ger ett visst värde. Men jag tror att google förr eller senare kommer att börja rensa upp i katalogträsket och nedvärdera i stort sett alla kataloger utom möjligtvis de med mycket trafik eller mycket unikt content. Så det är ingen långsiktig plattform att stå på, men det är i alla fall en början.

    Och som Webdoc säger så bör man ju börja titta på trust och trustrank och se till att bygga sådant runt sin webbplats också.

    Men ämnet i denna tråd är verktyg för att fixa registreringen automatiskt. Jag själv ser inga problem om man skapar ett sådant verktyg som faktiskt fungerar. Idag har jag sett ett par riktigt dåliga varianter på nätet och tycker själv att det är behändigare att registrera några kataloger i stöten med unikt skrivet innehåll varje gång.

  19. #19
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    jag trodde att PHP Link Directory var ganska populärt för svenska SEO-företag i stort?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Nytt verktyg för inlänkar
    Av Jim Westergren i forum SEO-verktyg
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-08-15, 20:59
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 17:12
  3. Verktyg för organiserat länkbygge
    Av Joel Falck i forum SEO-verktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:59
  4. Verktyg för länkars PR
    Av coffeeshop i forum SEO-verktyg
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 13:48
  5. Verktyg för article submissions
    Av dr phil i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 07:09