Resultat 1 till 12 av 12

Antal länkar för att nå ett visst PR-värde?

  1. #1
    stikkan_94s avatar
    stikkan_94 stikkan_94 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    58
    Har för mig jag sett en lista någonstans på antal länkar med ett visst Pr man behöver för att uppnå ett visst Pr.

    Någon vänlig som vet?

    Tack

  2. #2
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Går inte att säga på det viset, och även om man skulle kunna det så är det ointressant, pr, som den vissas i toolbaren, är inte så värst mkt värd som instrument att bedömma sidans kraft hos google. Det kan tex räcka med 1 inlänk från en pr4 sida för att få pr4 på den nya sidan.

  3. #3
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av Björn
    Går inte att säga på det viset, och även om man skulle kunna det så är det ointressant, pr, som den vissas i toolbaren, är inte så värst mkt värd som instrument att bedömma sidans kraft hos google. Det kan tex räcka med 1 inlänk från en pr4 sida för att få pr4 på den nya sidan.
    Visst intresse finns det ju om du ska skapa några pr4:a sidor och sedan låta de bli satellit sidor. Då behöver de i sig själva inte ranka bra på de ord du optimerar för den sida du länkar till.

    Men i övrigt så visst är pr inget vettigt mätverktyg i sig självt.

  4. #4
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Jag brukar bara göra en snabb överslagsräkning enligt denna modell:

    Jag räknar den starkaste inlänken samt förutsätter att man får några lättare små inlänkar.

    1 PR 2 = PR 1
    1 PR 3 = PR 2
    1 PR 4 = PR 3
    1 PR 5 = PR 4
    1 PR 6 = PR 4/5
    1 PR 7 = Sluta läs... Om du raggar Pr 7 länkar till dina nya sidor så behöver du inte läsa den här listan.

    Men egentligen det här med Pagerank värde känns lite BC just nu...
    Det jag använder PR toolbar mest för är att man snabbt kan se om sidan man surfar på är ny eller inte.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  5. #5
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Är det negativt att ha lågrankande inlänkar?
    I mitt fall (hundsidor) så är ju ofta de som länkar till mig PR0.
    Och dom har aldrig hört talas om SEO

    Faktum är att jag har dragit min egen lilla (högst amatörmässiga) SEO-skola för några andra uppfödare inom min hundras.
    En av mina baktankar är väl att dom som redan rankar bättre än mig ska fås att ranka ännu bättre och sen länka tillbaks

  6. #6
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Så länge länkarna är sjyssta och sidorna inte ligger flaggade för något hos google så spelar det väl ingen större roll hur många lågrankade länkar du har förutom möjligtvis hur du placerar dig i SERP:en.

  7. #7
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Men det är väl just SERPen som räknas

  8. #8
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Precis och då vill du ha massor av inlänkar, gärna naturliga och med blandade ankartexter där dina sökord förekommer i majoriteten.

    Med undantag för länkar från dåliga sidor (bad neighbourhoods, spamsidor etc).

  9. #9
    Solutionss avatar
    Solutions Solutions är inte uppkopplad Avstängd, anledning
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm, Kungsholmen
    Inlägg
    186
    Vad står SERP för? Vad är det för någonting?

  10. #10
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av xhrone
    Vad står SERP för? Vad är det för någonting?
    Serp betyder = Search Engine Result Pages

    Resultatsidan som visas efter en sökning i en sökmotor.

    Tex om du söker nåt på tex google ser du resultat från olika sidor.

    Det är här serpen är viktig så det står så intressant text som möjligt, vilket att dom just klickar på din sida.

  11. #11
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Citat Ursprungligen postat av stikkan_94
    Har för mig jag sett en lista någonstans på antal länkar med ett visst Pr man behöver för att uppnå ett visst Pr.

    Någon vänlig som vet?

    Tack
    Har sett liknande artiklar om detta men har tyvärr inget bokmärkt.

    Jag vill dock att du läser denna tråden, eftersom jag tror du har missat att det beror helt på hur många länkar det finns på sidorna som länkar.

    Det känns som att det kräver mer nuförtiden än innan. Skaffade PR8 länk och en hel dröse PR7 länkar till en sajt men den stannade på PR5. Den har även ett antal tusen länkar från PR 0-5 sidor, lite märkligt tycker jag.

    Försöker ju även nå PR7 med en annan sajt och det verkar inte vara det lättaste ... haha. Stannat på PR6 hur länge som helst.

    Men kan väl tänka att det är mest länkbyggare som är "beroende" av PR. Brukar i alla fall vara det första som kunder frågar efter ...
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  12. #12
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    Jag ex. satsar en hel del på länkbygge för att försöka komma upp i PR7-PR8. Men många verkar fokusera lite fel känns det som, vad gäller PR. Främst avsikterna. Rätta mig om jag har fel. Det har blivit lite flippat. Vissa tycker också överdriver vad gäller priser på PR5 och PR6 länkar.

    Jag förstår dock merfokuset på pagerank om ens enda verksamhet är att man bedriver en länkkatalog, dit man vill locka länkbyggare etc att köpa sig en plats i någon kategori.

    När jag/vi bygger vår webbplats satsar vi 80-85% på unik content, kvalitativ produkt (tekniskt och designmässigt) och resten på att försöka få upp vår PR. Men detta enbart för att Google skall lyfta webbplatsens ranking på sökord och fraser i sökresultaten. Jag tycker det är bra med balans, där Trustrank spelar sin roll också, för att bekämpa cloaking och spam mot sökmotorerna. Personligen tror jag att det finns än stark relation mellan trustrank och pagerank. Vill man bygga nåt starkt bör man känna till de bägge minst lika bra.
    Ex. på intressant artikel:
    http://www.searchenginejournal.com/g...t-on-seo/2608/

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista över betalkataloger/portaler
    Av Elvis i forum Kataloger
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-05-07, 13:31
  2. Kan man kräva redovisning av antal länkar?
    Av Retrospect i forum Länkbygge
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 20:45
  3. Maximal antal länkar från samma site.
    Av Marcin i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 19:36