Resultat 1 till 8 av 8

SEO - Med bloggar??

  1. #1
    Mactims avatar
    Mactim Mactim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    73
    Goddag kära SEO Elit!

    Jag håller på med att sökmotorsoptimera en kompis sida och skulle gärna vilja ha lite länkar ifrån sidor innom samma ämne. Problemet är alla sidor om samma ämne är direkta konkurenter.....

    Att för att lösa problemet har jag skapat ca 10 bloggar som jag märker med taggar till bloggar.se. Jag kommer att driva varje blogg med mellan daglig och veckovis uppdateringar i ca 3 månader. Från dem tänkte jag länka till min sida.

    Är detta ett bra sätt att lösa problemet på eller ska jag strunta i det?

    Är det ljusGrayhat eller mörkGrayhat?

    Funkar det här över huvud daget eller upptäcker google mig och hur ska jag länka?? Jag har självfunderat på att länka i texterna och sedan använda bloggrollen för triangel länkbyrten, är det en bra ide??

    Tack på förhand

    //Tim Samuelsson
    TriplexDesign.se

  2. #2
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Det är ändå positivt att länka till och från konkurrenter med, kontakta dem och kolla länkbyten är mitt tips #1. Börja med att länka till dem.
    sen känns 10 bloggar för mkt för att man ska palla göra det bra, satsa på 2 bra istället isf, bra = sidor som genererrar egna inlänkar. Börja inte med att länka till ftg siten förenns efter nån månad eller två, när/om de har trafik.

  3. #3
    Joacims avatar
    Joacim Joacim är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    74
    Fyller du bloggarna med riktigt och intressant information är det ju inga problem, ser inte ens det som greyhar alls då. Av egen erfarenhet funkar detta väldigt bra faktiskt, skriv bra info om specifika ämnen och djuplänka i texten.

    För att få ett "nartuligt" flöde på länkar är det bra om nya länkar kommer från andra källor än endast bloggar också. Är det "gratis" ni är ute efter är t.ex. länkkataloger och artikelsidor ett bra ställe att leta på.

    En bra start är:
    http://www.seo-forum.se/olika-katalo...kataloger.html
    http://www.seo-forum.se/allmaent-om-...aloger-pa.html

  4. #4
    qb1s avatar
    qb1 qb1 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    29
    Har ett kommande projekt och har startat upp två bloggar. Kommer att länka huvudsajten om ett par månader. Modersajten kommer att vara förhållandevis statisk och inte ha plats för mer alldagliga texter om ämnet. Ser inte bloggarna som ren SEO utan mer som ett sätt att få besökarna att besöka modersajten via bloggarna (sälja in modersajtens utbud).

  5. #5
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Mactim
    Att för att lösa problemet har jag skapat ca 10 bloggar som jag märker med taggar till bloggar.se. Jag kommer att driva varje blogg med mellan daglig och veckovis uppdateringar i ca 3 månader. Från dem tänkte jag länka till min sida.
    (...)
    Är det ljusGrayhat eller mörkGrayhat?
    Det är white hat om bloggarna är relevanta och intressanta tycker jag. Att länkarna till målsajten syns tydligt och tillför något i kontexten är väl kravet. Bloggarna får ju trafik från bloggar.se och nyligen.se mm, så förutom SEO så ger förmodligen bloggarna målsajten trafik direkt (genom klick också). Det är bra. Länkar som inte är skapade (enbart?) i SEO-syfte är enl. mig att betrakta som white hat.

    Citat Ursprungligen postat av Mactim
    Funkar det här över huvud daget eller upptäcker google mig och hur ska jag länka?? Jag har självfunderat på att länka i texterna och sedan använda bloggrollen för triangel länkbyrten, är det en bra ide??
    Det är en bra idé. Var dock som vanligt försiktig med att använda för lika ankartexter om du trycker många länkar.

    Jag driver ett antal bloggar och byter/köper blogginlägg i ett hundratal för mina kunders räkning. Bloggarna uppmärksammar min kunds produkt/tjänst och får betalt av mitt företag. Det driver trafik till min kunds webbplats och ger dessutom länkvärde till sökmotorerna, så det ger ett dubbelt värde.

    Kort och gott tycker jag att bloggar fungerar väldigt bra!

  6. #6
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Jag håller med i det Nord säger. Jag har dessutom gjort ett amerikanska projekt med drygt 100 bloggar på olika bloggtjänster. Det har fungerat väldigt bra och cirka 30% av bloggarna syns under site:######## på google. Tänk dock igenom hur du ska göra med länkningar mellan bloggarna och till huvudsidan/kunden. Här finns det mycket du kan göra och du bör verkligen tänka igenom detta.

    Sen ska man inte glömma att smidigheten som t.ex. wordpress erbjuder gör att man sparar otroligt mycket tid jämfört med göra egna sidor. I wordpress kan du göra sidor och inte bara inlägg, vilket gör att sidan inte behöver vara en blogg. Om du gör inlägg så får du extradokument (undersidor) pga kategorier, där ska du gärna se till att sökresultaten består av bara en del av inlägget.

    Wordpress på egen domän? Skippa då länkar till wordpress i footer, det är inget krav. Gör dock gärna som jag och skänk en näve pengar till wordpress, så slipper du ångest.

  7. #7
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Johan bakom bloggar.se och nyligen.se gillar inte rena seo-bloggar så har ni inget annat syfte eller halvtaskigt innehåll kommer inte det ge nåt.

    I övrigt är länkar från bloggar oerhört kraftfulla, relevanta länkar är det bästa som finns och inte minst från bloggar - som i princip har alla viktiga parametrar för så effektiv SEO som möjligt.

  8. #8
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sammanställning av bloggar om SEO
    Av David Nilsson i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 10:22
  2. Guider för bättre bloggar
    Av hans99 i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 12:00
  3. Rätt plattform för webbutiker
    Av hans99 i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 12:30
  4. Kataloger för bloggar
    Av Per Renemark i forum Kataloger
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 18:05
  5. SEO- bloggar
    Av Anton Johansson i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 18:35