Resultat 1 till 19 av 19

Råd om vilken webbshopp och var den skall ligga

  1. #1
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Hejsan!

    Jag skulle behöva ert råd och tips på 2 frågor.
    Tacksam för alla tips och råd


    Fråga 1:
    Jag har kollat på 3 olika webbshoppar.
    CubeCart
    OS Commerce
    Zen Cart

    Vilken skulle ni välja?
    OS Commerce verkar vara en shopp som många använder så det finns mycket bra till och bra supportforum.
    Vad tycker ni?
    Den skall ju vara stabil, funka att lägga till alla vanliga saker så som kortbetalning, frakter olika valuta och vad mer än webbshop kan behöva.

    Vad tycker ni om den och de andra?

    Fråga 2:
    Var skall butiken ligga?

    Idag driver jag en mat och receptsajt.
    Butiken jag skall öppna kommer att sälja köksredskap.

    Min fråga är.
    Skall jag lägga butik som
    domän.se/butik (med mappen butik) eller som liknade.
    Eller lägga den på annan domänändelse (idag har jag .se) tex. .nu eller .com
    Eller köra igång en helt annan domän för butiken.

    Jag är själv kluven på detta. Då jag tänker i banorna,
    bäst att köra all styrka till en och samma domän. Domäns första sida ger ju kraft ut till resten av under sidorna. Butiken är ju relevant till sidan så det passar.
    Men vill konkurrenter/kollegor länka och skriva om butiken, om den ligger under samma domän??

    Skaffar jag domänändelse. Kommer det att förvirra besökaren men olika domännamn som domän.se och domän.nu ??

    Skaffar jag helt ny domän. Då är det ju som att starta om på nytt.
    Men kanske fler konkurrenter/kollegor vill länka och skriva om butiken.

    Är väldigt tacksam för alla råd , tips och tankar om dessa 2 frågor.

    Mvh
    David
    trevlig midsommar på er alla

  2. #2
    lamadjurets avatar
    lamadjuret lamadjuret är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    30
    Hallå

    1:av dom tre hade jag valt OS, för att det finns oftast lösningar hos företag som hanterar betalningar, därför lättare att integrera!!! men jag väljer helst virtuemart till joomla

    2: jag hade lagt siterna på 2 olika, känns lite bättere!!!! för att bygga upp dom separat från varandra, men jag hade gjort reklam på receptsidan för e-butiken eller tvärtom tex med banner. den ena kan gå åt hel##te, men då har den andra.....så slipper man bägge sjunka på samma gång...men det är ju hur jag tänker

  3. #3
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    1. Har bara erfarenhet av os. Men den är flexibel och utvecklingsbar. Finns även seo-plugins till det.

    Måste bara rekommendera en suverän tråd på ww om att driva e-butiker. Driver ni en butik idag och inte läst den innan så gör det!
    http://www.webmasterworld.com/ecommerce/3363305.htm

  4. #4
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Hej lamadjuret & Nisse

    1: Verkar som ni bådar tycker om os. Den verkar rätt smidig och finna många funktioner till den man kan koppla in.

    2: Lamadjuret. Menar du helt nya domän eller använda typ .com eller .nu av det befintliga namnet?
    Är det risken att ena går åt *** du vill dela dom?`

    Mvh
    David

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Jag skulle inte lägga ut min shop på en separat domän om jag har en som berör ämnet och har hög relevans och bra styrka.

    Du vill ju att shoppen ska synas direkt så utnyttja en gammal domän och lägg den i /butik alt. butiksnamn_med_sökord. Och sedan då optimera utifrån det upplägget med djupinlänkar osv.

    Lycka Till

  6. #6
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    ..även att domännamnet är lätt att komma ihåg är a och o när man jobbar med webbutiker.

    Kan dessutom säga att när det gäller kortbetalning, faktura, sms-betalning .m.m. så är det bara osCommerce som gäller i princip. Till andra fria plattformar är det bara enstaka leverantörer som har stöd, och hur dessa fungerar är det få som vet.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  7. #7
    lamadjurets avatar
    lamadjuret lamadjuret är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    30
    1. om jag har en sida fullsmäckad med info om tex fåglar, kanske jag vill ha en butik med lite saker tex 10 st då hade jag haft butik.fågelstuff. se eller www. fågelstuff.se/butik
    2. om jag gilllar att sälja fågelprylar (kanske 200 st eller mer) då hade jag haft på en "egen" med kanske liiiiite info om fåglar.
    så vilket är det primära, infon eller butiken?

    !virtuemart funkar då det är rätt stort! och för mig funkar det för jag kan joomla!
    Till andra fria plattformar är det bara enstaka leverantörer som har stöd, och hur dessa fungerar är det få som vet.
    http://www.dibs.se/partners/drifta-sjaelv/

  8. #8
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Feldon: Din tankegång är rätt bra. Förstår hur du menar. Men även om den kommer köras stort?

    Per-r: Domännamnet är viktigt. Os commerce verkar vara det bästa och köra

    Lamadjuret: Tanken är ju vi skall sälja mycket.
    När du säger egen domän. Idag ligger receptsidan på .se menar du tex .com eller .nu för butiken. Eller du tänker du helt nytt domän namn?
    Det är ju ändå .se domän som vi arbetat upp så att säga.
    Primära, om allt går som man vill kommer båda två vara primära.

    Bra svar, men vad svårt det är. Blir kluven på valen

  9. #9
    lamadjurets avatar
    lamadjuret lamadjuret är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    30
    Om det är Ninasmat du menar? då hade jag lagt OS i www. ninasmat.se/butik/ och skaffat tex www.ninasbutik.se och Vidarebefordrat det dit!

  10. #10
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av lamadjuret
    Om det är Ninasmat du menar? då hade jag lagt OS i www. ninasmat.se/butik/ och skaffat tex www.ninasbutik.se och Vidarebefordrat det dit!
    Hej!
    Jo det är ninasmat jag menar. Men ovan rekommendarade du att lägga den på annan domän?
    Men du tycker ändå att vi skall lägga den som /butik sen ha ett annat namn in till den, ej använda tex .com eller .nu??

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Fråga 2) Du bör lägga en butik under samma domän som din huvuddomän.
    För som Feldon säger du har hög relevans mellan din huvuddomän och den blivande butiken. Det bästa är då att koncentrera det mesta av kraften till en domän.
    Att lägga upp en webbshop på en domän med ett annat namn, eller tld skapar förvirring och är inte produktivt.
    Du arbetar för att skapa ett namn/varumärke kring en sida, att då använda en helt annan adress för en butik som är relevant till basverksamheten är inte vettigt.

  12. #12
    lamadjurets avatar
    lamadjuret lamadjuret är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Du arbetar för att skapa ett namn/varumärke kring en sida, att då använda en helt annan adress för en butik som är relevant till basverksamheten är inte vettigt.
    Ok, om du inte vill ha två namn/varumärken (vilket inte är dåligt), då hade jag fokuserat på att försäljningen varit basverksamheten och recept biverksamhet,

  13. #13
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Lamadjuret: Båda två kommer vara stor verksamheter. Två namn/varumärken. Det kan funka också.

    Båda er svar är bra, tål att tänkas på.

    alla synpunkter är fortfarande välkommna.

  14. #14
    mrhandleys avatar
    mrhandley mrhandley är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Själv har jag ju prexis blivit med OsC butik så jag får väl rösta på den, fast jag har igen erfarenhet av de andra.

    ninas mat . se, ninas recept . se, ninas butik . se etc skulle unna fungera riktigt snyggt, fast det beror ju lite på ambitionen och hur många kanaler du skall ha.

    Jag gillar annars upplägget ninas mat . se/butik då du kan renommesnylta på det arbete du gjort med receptsiten.

  15. #15
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Tack för alla svar och input. Har kollat runt det blir osc. Den verkar ha många bra funktioner, samt finns det bra forum.

    Butikens plats var svårare, men har bestämt mig där också.

    Ännu en gång jätte stort tack till er som hjälpt mig med bra åsikter

  16. #16
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Vad blev det för webbhotell?
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  17. #17
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Vad blev det för webbhotell?
    Jag menade om butiken skulle ligga på samma domän eller en annan.

    Webbhotellet jag kommer lägga den på blir www. oderland.se och köra via fantastico.
    Senast redigerat av Obbe den 2007-07-04 klockan 23:39.

  18. #18
    Mortfiless avatar
    Mortfiles Mortfiles är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    94
    Av dom 3 du listade skulle jag välja CubeCart eftersom dom har nyligen genomgått en säkerhets audit och ligger nu steget före os och Zen. Zen har mer funktioner än Cube, men är hopplös at jobba med och os är...os.

    CC ligger med en rejäl uppgradering som kommer till hösten som verkar riktigt fin om det kan vara något.

    os har däremot överlägset flest modifikationer och troligen den mest aktiva medlemsbasen, även om det inte säger ett skvatt om kvaliten på något utav det

  19. #19
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Mortfiles
    Av dom 3 du listade skulle jag välja CubeCart eftersom dom har nyligen genomgått en säkerhets audit och ligger nu steget före os och Zen. Zen har mer funktioner än Cube, men är hopplös at jobba med och os är...os.

    CC ligger med en rejäl uppgradering som kommer till hösten som verkar riktigt fin om det kan vara något.

    os har däremot överlägset flest modifikationer och troligen den mest aktiva medlemsbasen, även om det inte säger ett skvatt om kvaliten på något utav det
    Hej! Tack får läsa på lite mer om dom.
    Frågan om var jag skall lägga webbshoppen har du några tips/synpunkter där?
    mvh
    David

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Skall man ge Rykte för köp av länkar osv
    Av the-million-dollar-man i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 21:38
  2. Skall jag lägga bloggen på första sidan eller RSS
    Av the-million-dollar-man i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 19:50