Resultat 1 till 6 av 6

Hur tolkas egentligen tema o relevans?

  1. #1
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Exempel
    Min sajt handlar om Silken Windhounds.
    Det är en vinthund.
    Således också en hund.

    Att få länkar från Silken Windhoundsajter är toppen, från vinthundssajter är också jättebra.

    Länkar från "all breed" sajter är väl - ja hyfsat.

    En länk från en pudelsida är ju en länk i och för sig och bättre än om det var från en bilsida, men ganska marginellt intressant om det gäller att driva trafik.

    Men hur tolkar sökmotorerna tema o relevans i det här fallet?
    Kan man anta att dom förstår sig på de finare detaljerna i sammanhanget eller är dom så klumpiga att det är hund som hund för dom?

    Är dom i allmänhet programmerade för att känna igen smala intresseområden eller kan dom det bara för högintressanta områden, och jag antar att hundar inte räknas dit ... ?

  2. #2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Intressant att du tar upp just detta.

    Google använder sig av flera tekniker för att finna snarlika ämnen och jag skulle vilja säga att alla länkar du nämner ovan är relevanta till din sida men ju längre du kommer ifrån rasen ju mindre relevans/värde blir det av länken. Det är således då bättre att få en länk från en generell sida om hundar än från en sida om pudlar. Du kan se det som en trädstruktur där stammen ligger närmare än nästa enskilda gren.

    Sökmotorerna hittar relevans genom länkar och närliggande text. Co Citation har väl sitt finger med i spelet också, kanske större än man tror. Eventuellt skulle man kunna tänka sig att det finns manuellt arbete också.

    En introduktion till Co Citation finns på Jim Boykins blogg
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Något jag sett är att om du t.ex. har fått mycket inlänkar runt en bantningsmetod så får du också lätt att ranka på andra bantningsmetoder. Så man kan också vända på resonemanget. Har man fått många inlänkar runt "pudlar" kan man utnyttja det för att skriva om fler hudraser och ranka lättare på dem.

  4. #4
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Funktionen för synonyma sökord i Adwords säger en hel del om sökmotorns förmåga att förstå samband mellan ord. Du hittar verktyget här:
    https://adwords.google.se/select/KeywordToolExternal

    Titta även på lite andra verktyg och instruktioner här:
    https://adwords.google.se/support/bi....py?topic=7038

    Adwords är en fantastisk källa till information när man vill veta hur ingenjörerna bakom Google tänker och hur sökmotorn fungerar.

    Det finns även så att man kan söka på relaterade ord organiskt. Du kan till exempel söka på related:www .dindomän.se och Google visar då ett fåtal sidor som sökmotorn anser vara relaterade till den domänen. Dock fungerar det här ganska illa (precis som link: gör). T ex så ansåg Google ganska länge att en advokatfirma var relaterad till en av mina e-butiker som säljer erotiska leksaker för vuxna . Men Google är inte perfekt. Har du en sida om "vinthundar" så kan inlänkar från sidor om "promenader" vara väldigt värdefulla. Google har märkt att ordet "promenader" ofta förekommer tillsammans med ordet "vinthund" och tror därför att en sida om viktminskning genom promenader är relaterad till sidan om vinthundar.
    Det här var bara ett exempel på att det ibland kan bli lite knasigt. Dock är det kul när man hittar en brist i Googles algoritmer som man sen kan utnyttja. Ju mer man utnyttjar en sådan brist, desto starkare blir sedan sambandet för Google. Skaffar du inlänkar från sidor om viktminskning till din sida om vinthundar så förstärker det bara Googles felaktiga uppfattning om att de har något med varandra att göra.

    Edit: Kom på lite annat intressant, så editerade mitt första korta inlägg.
    Senast redigerat av Gustav den 2007-06-24 klockan 17:52.

  5. #5
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Tja, jag gick ner 20 kg när jag ska skaffade hund så helt fel är det ju faktiskt inte

  6. #6
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Det är nog bara att inse att jag har tänkt för snävt, inom min egen lilla ankdamm. Det har aldrig slagit mig att försöka utnyttja närliggande saker och begrepp.

    Nu är jag ju tack o lov inte beroende av en inkomst från min sajt, jag bara leker lite

    Fast man vet ju aldrig, börjar man fatta hur allt riktigt hänger ihop så kanske man kan göra nåt man tjänar pengar på och inte bara har roligt med.

    Har suttit nu i drygt en vecka och försöker läsa genom allt i hela forumet. Det tar en väldig tid om man ska följa alla länkar som anges i inläggen också.

    Men det är himla kul, jag förstår att många av er tycks göra det här inte bara på heltid utan dygnet runt

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)