Resultat 1 till 6 av 6

Byta namn på sidor

  1. #1
    Habils avatar
    Habil Habil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    24
    Jag har en sida som innehåller mycket information om flera olika saker. Sidan heter sida1.html och jag vill splitta denna sida till flera sidor som heter keyword1.html, keyword2.html och keyword3.html.

    Jag vill ta bort sidan sida1.html från menyn och ersätta med länkar till keyword1.html, keyword2.html och keyword3.html.

    Hur bör jag göra med sida1.html?
    Ska jag bara ta bort den? Känns inte rätt med tanke på att det kan finnas en hel del länkar till denna sida.
    Ska jag peka om den till en av de nya sidorna? Hur gör jag då för att ompekningen ska bli optimal?

    Kommer spindlarna sluta indexera sida1.html om det inte längre finns några länkar till den på min sajt?
    Räcker det att ändra i sitemap.xml?
    Lasik | submit-links-directory.com

  2. #2
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Jag hade kört en 301:a till en av de nya sidorna, så att gamla värdet och eventuella gamla länkar behålls.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  3. #3
    qb1s avatar
    qb1 qb1 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    29
    Jag behåller gamla sidor och gör en meta-redirect samt en förklarande text.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    per_r lösning är den bästa. Att använda meta-redirect (meta refresh) är absolut inget att rekommendera.
    Du skall peka om de gamla sidorna till de nya för en optimal ompekning.
    Med en 301 kommer sökmotorerna sinom tid sluta att indexera de gamla sidorna och det räcker inte att ändra i sitemap.xml bara.

    Edit, lite förtydligande ang meta refresh
    1) Du söker efter kromade pryttlar, att då komma till en sida med texten att sidan utgått och man skall vänta några sekunder före man skickas till rätt sida med en text i stil med. Sidan har utgått du kommer snart skickas till rätt sida eller så klickar du här. En besökare är inte ett dyft intresserad av att veta vilka sidor som utgått eller inte. Besökaren vill ha konkret information, inget annat.

    2) Meta refresh brukar användas av oseriösa SEO-företag, men ibland inte allt för lyckade resultat för dem själva eller kunden.

    3) Jag har svårt att hitta anledningar till att använda meta refresh. Men om man skall göra det så bör sidan även innehålla noindex och nofollow i metan för att undvika misstankar om att det rör sig om något försök till cloaking. Fast om man använder noindex och nofollow i metan, är det ju bättre att köra en 301 så värdet följer med och besökarna blir nöjda.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-06-26 klockan 00:18.

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Urban det kan finnas anledning för meta refresh, den mest självklara är att hålla sessioner levande. Så länge du befinner dig på en sida eller har den öppnad i en browser så vill du att sessionen ska vara levande medan en session inte ska vara levande om du stänger ner browser eller går från sidan.

    Genom att meta-refresha sidan då så kommer du alltså att hålla sessionen igång. Man meta-refreshar alltså med något mindre mellanrum än vad sessionen har som ping out tid.

    Ett annat område är nyhetssidor med mycket nyheter, tänk aktier etc som ska uppdateras löpande. Här bör man väl fundera på att skaffa någon typ av applikation istället men meta-refresh är ändå rätt bra att använda.

    Men som du säger finns det ingen SEO-teknik kopplad till meta-refresh och tekniken bör aldrig användas utom där det är nödvändigt att ladda om den sidan man är på alternativt skicka ut besökare som låter ping tiden för en meta refresh gå ut och därmed en session och att man då vill slänga ut personen från sidan de tittar på också, av någon anledning. Så alla anledningar till meta-refresh är kopplade till utveckling av mer avancerade och saker där google egentligen inte ska vara ändå.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Så alla anledningar till meta-refresh är kopplade till utveckling av mer avancerade och saker där google egentligen inte ska vara ändå.
    Ja och det här är forum för SEO vilket mitt svar ang meta refresh är relaterat till. Så vi är med andra ord helt överens om meta refresh i den frågeställningen som tråden skapas för.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 03:25
  2. Korkat med adsense på alla sidor?
    Av robbanf i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 12:42
  3. Nyfiken på SEO, på dynamiska sidor
    Av moriax i forum Optimering
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 23:26
  4. Någon som vill byta länkar med 10st PR4 sidor
    Av Photolinks i forum Länkbyten
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 18:10
  5. Sidor som saknar PR (fast de borde ha).
    Av Gustav i forum PageRank
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 12:08