Resultat 1 till 14 av 14

Angående rubriker

  1. #1
    Pontus Karlssons avatar
    Pontus Karlsson Pontus Karlsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    53
    Hej!
    Jag har en lite fråga angående hur viktigt det är rent seo mässigt ifall jag använder <h2>r i rubriker istället för <h1>or?
    Kommer sökmotorerna få svårare at hitta rubriken?

  2. #2
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Pontuws
    Hej!
    Jag har en lite fråga angående hur viktigt det är rent seo mässigt ifall jag använder <h2>r i rubriker istället för <h1>or?
    Kommer sökmotorerna få svårare at hitta rubriken?
    H1 är huvudrubriken

    H2 är en underrubrik

    H1 - H6 finns, det är rubrik och underubriker precis som när man skriver en uppsats.

    H1 är ju oftast det som sidan handlar om

    t ex svenska-äpplen.htm

    <h1>Svenska äpplen</h1>
    bla bla bla bla bla svenska äpplen mognar bla bla bla

    <h2>Skånska äpplen</h2>
    Äpplen i Skåne mognar tidigare bla bla bla

    <h3>Äpplen på Österlen</h3>
    Godast äpplen finns på Österlen
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  3. #3
    Pontus Karlssons avatar
    Pontus Karlsson Pontus Karlsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    53
    Jo det förstår jag. Jag undrade bara ur seo-perspektiv hur sökmotorer och liknande rankar de olika rubrikerna. Om man t.ex. ej använder h1 utan bara h2 kommer den få knäppen eller bara köra h2or.

  4. #4
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Pontuws
    Jo det förstår jag. Jag undrade bara ur seo-perspektiv hur sökmotorer och liknande rankar de olika rubrikerna. Om man t.ex. ej använder h1 utan bara h2 kommer den få knäppen eller bara köra h2or.
    Den priorieterar rubrikerna efter nummer 1 är viktigast.

    Google kommer inte att balla ur men orden som står i rubriken kommer att få mindre värde.

    Varför kan du inte använda h1 på rubrikerna på sidan?
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  5. #5
    Pontus Karlssons avatar
    Pontus Karlsson Pontus Karlsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    53
    Har ändrat det undrade bara lite om de olkia rubrikernas vikt för seon.

  6. #6
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Google försöker lägga samma vikt på dem som en människa skulle.

    Vi lägger ju större vikt på huvudrubriken för att få reda på vad texten handlar om samt första delen av texten (ingressen) och sedan underrubriker och det närliggande textstycket till dem.

    Försök tänka var du vill hitta den viktigaste informationen och sedan då använda korrekt syntax för att visa att det är just den typen av text där, alltså h1, h2, h3 och ingress.

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Får ofta känslan av att Google struntar i det mesta förutom title innan topp tio är aktuellt.

  8. #8
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag tycker nog att title, h1 keywords måste vara i rätt balans för att få ett relevant balans. klart man inte får rätt balans om man inte använder relevanta keywords i alla delar...

    Det är inte bara en fråga om H1 utan i hela ledet av innehållet känns det som...

  9. #9
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Klart att hela sidan måste optimeras med början i hur man skriver sin text och sedan hela vägen upp till meta-data. Dock så finns det väl ingen sökmotor som tittar på keywords längre? det är väl den mest sönderspammade meta-taggen som finns?

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Bla Yahoo och Altavista tar hänsyn till keywords. Kanske inte så stor marknadsandel i Sverige just men ändå.
    Sönderspammad javisst men det går lika bra att spamma title-taggen. Google läser/läste när jag senast upptäckte det minst 300 tecken i titeln och tar hänsyn till dem vid en sökning.

    Edit. Skall tillägga att det är inget man överhuvudtaget skall överväga att göra, spamma title vill säga.

  11. #11
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Frågan är väl vikten varje ord får om du använder 300 tecken lång title, samt hur snygg träffen i serpen blir och sedan då vikta ihop det hela. Kommer nog hålla mig till 50-70 tecken så jag har kontroll på träffen

    Alternativt börja göra titlar där man vet när google kapar så att man kan lägga massa snygga ord bakom det... hmm det är kanske bra tanke... måste testas

  12. #12
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Feldon hur optimerar du hela sidan när du funderar på att utelämna H1 orna..

    förstår inte hur du tänker!!

  13. #13
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Feldon hur optimerar du hela sidan när du funderar på att utelämna H1 orna..

    förstår inte hur du tänker!!
    Oj upprörd verkar du också vara

    Om du läser vad jag skrivit så ser du att jag förklarat hur sökmotorerna försöker se på saken.

    Men det finns ibland anledningar då man måste använda h2or istället för h1a och skälet kan vara att sidan redan är skapad och kunden inte vill betala för att bygga om hela siten och då kan alla rubrik element vara taggade på samma sätt, ofta via ett span med något specifikt id. För att fixa detta då är det enklast och mest ekonomiskt för kunden att man istället bara omvandlar dessa till h2or löpande i systemet istället för att bygga om systemet. Scenariot är alltså något i stil med ett färdigt asp.net system med cms och hela köret där det kan vara krångligt att avgöra om just detta span på denna sida är huvudrubriken för sidan.

    Jag har aldrig skrivit att man bör eller ska utelämna h1an men att det alltså kan behövas ifall man jobbar med en redan skapad sida och många kunder har ju redan en sida de är kära i och vill bara ha småförändringar som helst inte kostar något. Så mina svar är alltså verklighetsrelaterade och inte alls någon föreläsning om vad ska eller bör göra i fallet h1.

    Sedan är skillnaden mellan h1 och h2 inte så stor så man måste ju se till vad som är kostnadseffektivt från fall till fall.

  14. #14
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    jag är inte alls upprörd och förstår nu att det handlade om uppdatering av ett system som redan fanns. I annat fall verkade ju frågan helt knepig...

    jag hade nog ändå byggt om systemet för framtida utsikter och därmed gjort h1 till vad h1 borde vara.
    man får nog göra frågeställningen om det är tidsinvestering från start eller merjobb varje uppdatering??

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Förslag angående "Börja här"
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 15:21
  2. Rubriker i lådan?
    Av LaoWang i forum Googles sandlåda
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 14:50
  3. Förtydligande angående nya trådar och egenreklam
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 23:34
  4. Regeländring angående egna länkar som postas
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 13:34
  5. Lite intressant angående vikten av off-page
    Av Jim Westergren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 17:46