Resultat 1 till 4 av 4

Sid-länkning

  1. #1
    StePs avatar
    SteP SteP är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    25
    På min sajts länknivå 3 så hämtas artiklar ur databasen (tyvärr kan jag inte påverka webbhotellet (jag kör på IIS) så jag kan inte göra mod rewrite så det blir ?ID=xx för huvudgruppen att hämta artiklar ifrån).
    Det är många artiklar som hämtas så det blir uppdelat på sidor (det blir alltså i adressen ?ID=xx&Page=x, sidorna visas alltså på samma asp-sida).
    Ska jag ha nofollow på sidan så att inte sök-spindlarna läser in alla "under"-sidor (räknas det som duplicerat innehåll isåfall)?

    ?ID=xx är huvudgruppen som jag hämtar artiklar ifrån så samma asp-sida används för en mängd olika huvudgrupper och artiklar. Jag har dock lagt in i databasen fälten meta keywords, meta desc, title och sid-text så det visas olika på sidan för varje ID. Är det en bra lösning?

    Jag har även en länk-sida med en massa länkar (både "vanliga" länkar och affiliate länkar). Ska jag sätta rel="nofollow" på affiliate-länkarna?
    Eller rent av på alla externa länkar?

    //Stefan

  2. #2
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Om du kör IIS finns det ofta möjlighet att installera ISAPI_rewrite som är mycket likt mod_rewrite. Läs mer på http://www.isapirewrite.com/.

    Tror du har förstått det där med URLer lite fel, Google mfl. räknar varje unik URL som en unik sida.

    Du ska endast sätta nofollow på sidor som du inte vill ha indexerade eller ge värde till. Produktsidor bör du vilja synas på annars är det generellt sett ett seo självmord att ta bort viktiga sidor från Google.

    Dynamisk tilldelning av title och meta låter som en bra lösning, se till att det blir tilltalande titlar och beskrivningar bara.


    Läs gärna denna tråden och per_r:s test ang. affelänkar och nofollow.
    http://www.seo-forum.se/laenkstrateg...rtexter-7.html

    Lägg INTE nofollow på relevanta externa länkar. Goggle gillar relevanta utlänkar....

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Man kan även fixa sökmotorvänliga URLer på IIS utan ISAPI_rewrite. Så länge som ditt webhotell tillåter custom 404 sidor.

    Genom att mappa den sökmotorvänliga URLen till den faktiska URLen i en tabell i databasen går det mycket bra att ordna. Men man måste vara noga med att levererar rätt response code.

    Gör en 404.asp som din custom 404 sida och i den parsar du vilken adress som efterfrågades och slår upp den i databasen.

  4. #4
    StePs avatar
    SteP SteP är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    25
    Tack för svaren.

    Tyvärr lär jag knappast kunna övertala webbhotellet att installera isapi-rewrite.

    Det jag menade med utl:en (produktsidorna) är att sidorna blir väldigt lika varandra och att jag därmed är rädd för duplicerat innehåll.
    Sidans namn är produkter.asp?ID=1&Page=1 (iom att det är många produkter så delar jag upp dom på "sidor i sidan" via asp-kod). Title, keywords, desc och sid-text hämtas för id ur databasen så det blir unikt för varje id men för varje Page under id=1 blir det ju samma title, keywords, desc och site-text och den text som står under varje produkt är inte så många ord (mest en bild) och då borde väl produkter.asp?ID=1&Page=2, produkter.asp?ID=1&Page=3 osv. ge ett misstänkt likt duplicerat innehåll hos sök-robotorna.
    Därför tycker jag att jag borde sätta nofollow så att endast produkter.asp?ID=1&Page=1 blir indexerad (och inte Page=2, Page=3 osv.)
    Eller är jag helt fel ute?

    Men gillar google även utelänkar som är uppenara affiliatelänkar eller kan den inte särskilja det?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Omedveten länkning, påtala eller ej?
    Av Elvis i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 04:07
  2. Vidrigt
    Av samme i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2006-12-29, 16:32
  3. Hur påverkas sidor av intern länkning?
    Av Marcin i forum Länkbygge
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 18:42
  4. Trevägs länkning
    Av Per Renemark i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 23:15