Resultat 1 till 9 av 9

Backlinks och dubbla domännamn

  1. #1
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Har en fråga som jag tänkte att någon mer än jag har stött på tidigare och har ett svar på.

    Ponera att jag har två domännamn (domän a och domän b), dessa båda har under en längre tid pekat till samma ställe (utan några 301 eller liknande).

    Vid en sökning på site:domän a, ser man att Google inte har indexerat (möjligen avsiktligt tagit bort) domän a över huvud taget. Domän b däremot finns indexerad i sin helhet.

    Enligt Google har ingen av domänerna några backlinks.

    Samma kontroll på MSN visar att domän a har ca 500, riktigt bra backlinks, många är on-topic och från trovärdiga siter.

    Nu till frågan:

    Väljer Google att inte visa backlinks till domäner som inte finns indexerade? Eller är detta ett tecken på att domänen har bestraffats på något ytterligare sätt än enbart för duplicate content?

    Min gissning är att G helt enkelt inte visar backlinks för domäner som inte finns indexerade.

    Som det ser ut nu så får domän b hyfsad ranking på ett antal viktiga sökfraser, helt utan att dra fördel av de backlinks som finns till domän a. Så i detta fall vore min medicin helt enkelt att 301:a domän b till domän a och avvakta till dess att Google uppdaterar.

    Någon som har åsikter eller kommentarer?

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Min gissning är att G helt enkelt inte visar backlinks för domäner som inte finns indexerade.
    Stämmer nog bra.

    Har domän a och domän b samma innehåll?

    Om svaret är ja så har Google förmodligen straffat domän a för duplicate content och tagit bort den ur indexet.

    Om du har flera domäner så ska du peka alla utom en med hjälp av 301 till denna ena där du har innehållet, det är det rätta sättet.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Stämmer nog bra.

    Har domän a och domän b samma innehåll?

    Om svaret är ja så har Google förmodligen straffat domän a för duplicate content och tagit bort den ur indexet.

    Om du har flera domäner så ska du peka alla utom en med hjälp av 301 till denna ena där du har innehållet, det är det rätta sättet.
    Domän a och domän b pekar till samma innehåll, och min sluledning var också att G har tagit bort domän a ur indexet pga duplicate content.

    Planen är att som vanligt lägga 301 från den domän som inte har några backlinks (enligt msn).

    Min lilla fundering (som jag nog inte uttryckte tillräckligt bra ) är så här:

    Om jag nu gör en 301 från domän b (den som G har indexerat) till domän a (den som har fina backlinks enl. msn, men verkar vara bestraffad enl. G) kommer då domän b att försvinna från indexet och ersättas av domän a, utan problem.

    Jag har tidigare gjort flertalet 301:er men då har det rört sig om att göra redirecten från en domän till en annan, där bägge är indexerade av G. I detta fall verkar ju domän a vara bortplockad pga duplicate content.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Om jag nu gör en 301 från domän b (den som G har indexerat) till domän a (den som har fina backlinks enl. msn, men verkar vara bestraffad enl. G) kommer då domän b att försvinna från indexet och ersättas av domän a, utan problem.
    Tror inte det. Ett sådant straff kan ta 6 månader att rätta till enligt erfarenheter.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Då får jag väl testa och återkomma med resultat...

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tackar vi för.

    Testa och rapportera gärna.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    chrille112s avatar
    chrille112 chrille112 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    2
    Sorry för att jag bumpar tråden, men var lite nyfiken på hur resultatet för redirecten blivit?

  8. #8
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Ingen fara. Jag har inte rapporterat in något resultat då testet uteblev.

    Sorry.

    Vad jag kan se idag, så har webbplatsägaren droppat domän b, och numera enbart använder domän a. Domän b finns till och med "available".

    Domän a har fortfarande flertalet ritkigt förtroendeingivande inkommande länkar (enl. Yahoo SiteExplorer), men är inte indexerad av Google.

  9. #9
    chrille112s avatar
    chrille112 chrille112 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    2
    Okej, tack för rapporten

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Yahoo Backlinks
    Av Elias KAI i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 11:35
  2. alternativ på upptaget domännamn
    Av Ben i forum Domänen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-16, 18:38
  3. flera domännamn
    Av vafan30 i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 17:14