Resultat 1 till 8 av 8

Hur ofta crawlas en webbsida?

  1. #1
    HC_Consultings avatar
    HC_Consulting HC_Consulting är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    13
    Undrar vilka faktorer det är som påverkar hur ofta en webbsida crawlas (eller uppdateras.. antar att det är samma sak?) av t.ex. spindlarna från Google eller Yahoo?

    Trodde först att det var pagerank som avgjorde hur ofta en sida besöktes av spindlarna från Google, men det kanske beror mer på hur ofta en sida uppdateras?
    En sida med pagerank 1 som uppdateras ofta kanske får fler besök än en sida med t.ex. pagerank 2 som inte uppdateras lika ofta?
    Eller är jag helt ute och cyklar?

    Dessutom när man länkar från en indexerad huvudsida vidare till undersidor, indexeras dessa i sin tur när spindeln kommer till huvudsidan?
    Hur långt "ner" i hierarkin kan spindlarna gå om man fortsätter länka vidare i sin tur?

    Tack för ett bra forum!

  2. #2
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277

  3. #3
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag vet ju inte hur det påverkar spindlarna men det måste väl finnas en anledning till att denna taggen finns.

    <meta name="revisit-after" content="14 days" />

    Michael

  4. #4
    HC_Consultings avatar
    HC_Consulting HC_Consulting är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    13
    Tack! Mycke bra info

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Som spagetti säger så kan man använda meta-taggar, men observera att om sidan inte uppdaterats inom dessa 14 dagar så kommer google tycka att taggen inte går att lita på och helt enkelt börja bestämma själv.

    En statisk sida som aldrig uppdateras kan ibland få vänta 1-2 månader, längre än 2 har jag inte råkat ut för men möjligheten finns väl antar jag.

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Om man installerar Google Webmaster Tools på webbplatsen får man statistik på hur många byte Google hämtar per dag. Där kan man även till viss del styra om man vill att Google ska ta det lite lugnare för att spara bandbredd.

  7. #7
    impresos avatar
    impreso impreso är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Webmaster tool tänkte jag installera, men sen såg att mitt webhotell har statistik på hur ofta spindlarna kommer. Normalt använder jag statcounter för annan statistik men även det ingick. Mycket smidigt !

    Nu är inte jag expert på spindlar, men logiken säger att olika hemsidor blir upptäckta olika mycket. Detta på grund av att alla har olika inlänkar som pekar emot dig. När den väl har hittat din sida så säger min logik också att när den väl har hittat till din sida så är det en fördel om den då känner av en uppdatering.

  8. #8
    midass avatar
    midas midas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Lövestad, skåne
    Inlägg
    57
    Hej.
    Kolla och läs tidigare i tråden så får du mycket vettiga svar.
    Magnus

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Ok jag Googlar ofta
    Av Magnus i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 11:31
  3. värdering och pris på etablerad webbsida
    Av baggelin i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 21:05
  4. Hur ofta går Google igenom min sida.
    Av David i forum Google
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 23:48