Resultat 1 till 3 av 3

bildresultat

  1. #1
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Verkar som om det blivit fler sökbildsresultat i serpen hos Google på sistone, eller har jag fel?

    Hur somhelst, någon som har en aning om:

    hur man hamnar bland sökbildsresultaten? (vad räknas som en bild, hur vet G att en bild matchar ett ord, hur kvalificerar sig en bild?)

    varför hamnar vissa sökbildsresultat längst ner istället för längst upp?

  2. #2
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    alt-texter och kringliggande text för bilden skapar relevansen för en bild. Även filnamnet på bilden ger mycket relevans.

    Och sedan antar jag att G tittar på hur många som klickar på bilden vid sökningarna. Verkar vettigt att använda sökarna till att se om bilden verkligen är relevant på ordet.
    Ex:
    1000 personer söker på ordet Volvo.
    Och en sida med massor med bilder visas som är rankade ut efter relevansen på den kringliggande texten etc.
    utav 1000 personer så klickade ingen på bild nr 3 i ordningen som råkar vara en reservdel till Volvo, denna bild är alltså inte relevant och bör komma längre ner i serpen.

    Och sedan så antar jag att bild-träffar som syns i vanliga serpen kommer fram då många söker på det ord/den fras man använt men gått över och tittat på bilder och då klickat på just de bilder som kommer upp?

    Så skulle i alla fall jag börja för att få fram bra material att visa sökarna.

    Det är antingen det eller så har Google gjort ett AI för bildanalys mer avancerat än det som Amerikanska myndigheter sitter på och det betvivlar jag, inte för att det inte skulle vara möjligt för Google att ligga före dem utan för att jag vet hur svårt det är att analyser bilder med AI

  3. #3
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Jag hittade lite mer info också som kan spela roll
    httpx://images.google.com/imagelabeler/
    *hint* *hint* från G

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)