Resultat 1 till 11 av 11

Google och rubriker igen

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det här ju en diskussion som varit uppe tidigare men jag tyckte det var lämpligt att använda göra en ny tråd.

    Rubriker och Google
    En åsikt som jag sett flera gånger är att Google värderar vid analys av hemsidans text väldigt logiskt d.v.s. HI är bättre än H2 och H2 är bättre än H3. Jag har prövat en del med detta på bloggar och delar efter det inte den åsikter.

    Jag vill säga att page title är mest kritiskt. I övrigt tycks det mig som att rubriker som är i fetstil tar mycket bra och tror jag bättre än både H3 och H2. Ett särfall är när H2 är en länk till en bloggpostning.

    Så jag har bit för mig börjat ta bort H-taggarna från brödtexten i bloggarna och ersätter dem med:

    <b>Underrubri</b]<br/>
    En massa text.

    Tycks ha gynnat mig med det kan vara lätt att ta fel.

  2. #2
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Har du testat med att använda <strong> istället för <b>?

    Google har iaf tidigare värderat den högre. Men det kan ju idag var likställt.

    Intressant att <b> taggen verkar vara högre värderad än <h2-3>

    Men om jag har förstått dig rätt är H1 fortfarande mer värd?
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    <strong> är det som ska användas, precis som MattiasN säger. Men om du använder Wordpress och du inte kodar inläggen själv så blir det <strong> automatiskt.

    På bloggar är det redan så mycket h1-h2-h3 och grejer så därför kan det vara smart att bara köra fetstil på underrubriker. I lagom mängd förstås. Rent definitionsmässigt är det dock fortfarande h-taggar som ska användas.

  4. #4
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    <strong> är till för att peka på speciella delar av texten, <b> för att göra den fet. Sen att strong är fet är egentligen ur (x)html synpunkt ovesäntligt.

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    http://www.w3.org/MarkUp/html-spec/h...tml#SEC5.7.1.6

    w3.org har alltid svaret .

    em är för att notera att texten är viktig, strong så är det extra viktigt medan b är en stil funktion för att smycka texten.

  6. #6
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    H2 och underrubriker till den har ingen större inverkan, man klarar sig i alla fall bra utan dem, fast rent logiskt borde de ge mer än fet-text.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  7. #7
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Ur tillgänglighets-synvinkel så ska givetvis rubriker vara <hx>. det är mest semantiskt korrekt. Koden ska "make sense" även utan stil-mallar.

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    H2 och underrubriker till den har ingen större inverkan, man klarar sig i alla fall bra utan dem, fast rent logiskt borde de ge mer än fet-text.
    Helt klart att b som rubrik har fungerat bättre i alla fall på Blogger. Tror det kanske finns något samband med hur Google hanterar pagination och att en skillnad ev. kan finnas på sådant utanför pagination.

    Strong har jag inte prövat i någon seriös jämförelse men man märker ju att den fungerar strålande på Wordpress.com.

  9. #9
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Jag kommer ihåg att för ett tag sen så hävdade Matt Cutts att Google värderar b lite högre än strong. Kort därefter insåg han att just det blev rätt omtalat så han ändrade sig och sa att det spelar absolut ingen roll vilken man använder. Nu menar jag ur SEO synvinkel då...

    Kolla slutet på video nummer 3 här: Matt Cutts Video Collection
    Senast redigerat av Marcus Westberg den 2007-07-29 klockan 18:05.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Cutts och det han säger påverkar sökresultaten... BS, mer BS och ännu mer BS.

    Något riktigt komiskt där som är lite OTP men visar vilken "trust ranking" man ska sätta på honom. Han med flera på Google har ju BS:at massor nyligen om att de ska titta på hur folk röstar bort sajter från sökresultaten i den personliga sökningen. Det är givetvis fullständigt BS.

    Så backar han från något och säger att de värderas lika så är det min gissning att det första uttalandet var det riktiga. Så jag kör på med B som rubrik på Blogger

  11. #11
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Cutts och det han säger påverkar sökresultaten... BS, mer BS och ännu mer BS.

    Något riktigt komiskt där som är lite OTP men visar vilken "trust ranking" man ska sätta på honom. Han med flera på Google har ju BS:at massor nyligen om att de ska titta på hur folk röstar bort sajter från sökresultaten i den personliga sökningen. Det är givetvis fullständigt BS.

    Så backar han från något och säger att de värderas lika så är det min gissning att det första uttalandet var det riktiga. Så jag kör på med B som rubrik på Blogger
    Du har en poäng där! Man bör inte lita blint på auktoriteter som Matt Cutts etc.
    Berätta gärna mer om detta att han BS:at massor nyligen. Skicka PM el starta ny tråd så denna tråd inte spårar ut
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jotspot + Google = Sant
    Av hans99 i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-15, 08:38
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  5. Tips. Gratis adwords. Google kör kampanj igen!
    Av Nisse i forum Google AdWords
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 17:12