Resultat 1 till 10 av 10

Tips för bilder i bloggar + Ny (?) SEO-teknik som utnyttjar bilder

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag noterade en sak som kan användas för SEO där bilder utnyttjas som jag inte sett nämnt tidigare någonstans. Upptäckten upplever jag har tillräcklig potential för att jag nu kör det här rätt av varje gång en ny bild används.

    Innan jag kommer till det hela tog jag med en del andra tankar och tips kring att använda bilder på bloggar. Jag har hållit på mycket med det så jag tar chansen att bidra med mer erfarenhet som jag har av det.

    1. Bilder och Bloggar
    Min erfarenhet av bilder kommer från att vi använder bilder intensivt på Nyfikenvital (se min signaturlänk). Bilder höjer läsarvärdet tydligt och det gäller även i sådana fall där bilden snarare är en stämningsbild än teknisk illustration, porträttfoto eller annat som direkt tydliggör texten.

    Värdet av sådan användning inkluderar:

    1.1 Att skapa ingångar till en artikel
    När man skriver artiklar vill man ha så många ingångar till den som möjligt. Läsaren ska många möjligheter att "gå in" d.v.s. börja läsa artikeln som är möjligt. Det kan bl.a. handla om faktarutor om en tekniskdetalj och några experter som får svara på samma tre frågor.

    Bilder ensamt kan vara en ingång. En intressant bild fångar intresset. Tillsammans med en bildtext förstärks detta.

    Värdet av flera ingångar till artiklar är intressant för oss som arbetar seriöst d.v.s. försöker bygga
    återvändande läsare.

    1.2 Bildsökning
    Idag har vi något mer än 1000 bilder uppladdade på servern. Hur många som faktiskt används är däremot troligen lägre eftersom de typiskt byts vid uppdateringar och utbyggnader av artiklar vilket vi regelbundet gör. Dessutom konsoliderar jag in gamla forskningsnyheter till huvudsidor och redirectar in dem till huvudsidan.

    För att optimera det har jag regelmässigt (när jag haft tid och lust) namngivit bilderna beskrivande t.ex: fet-kvinna-promenerar.jpg
    Optimeringen är ju då mot Googles bildsökning (alt har vi däremot skitit i. Gör ingen skillnad vad jag märkt om bildens filnamn är beskrivande).

    Likväl är vad bildsökning ger en droppe i havet (lite mer än 100 på en bra dag) jämfört med vad övrigt ger. Dessutom konverterar den här trafiken sämre. Troligen av följande orsaker:
    1) Många som kommer talar inte svenskar och blir därför inte återvändande.
    2) Många klickar direkt för att bara se bilden.
    3) Många av våra bilder har 200 px bredd vilket inte är vad de flesta vill ha (tror jag).

    2. Hur upptäckten skedde
    Är man pedant, vilket jag inte är, namnger med bilderna med långa haranger med upplösning, beskrivningar, fotograf o.s.v. D.v.s. en massa annat än beskrivningen. Gör man så blir kollisioner osannolika.

    För oss finns nu risk för kollisioner d.v.s. att en bild namnges på samma sätt som en föregående. Jag använder sftp för att ladda upp bilderna och den varnar inte när man skriver över. Det är ett problem inte för läsaren men däremot kommer namnet på fotografen och copyright anges felaktigt.

    3. Ny SEO med bilder
    För att undvika kollisioner började jag lägga till nyckelord från nyheten de användes i. Det är en nackdel för oss eftersom vi inte har någon funktion för att visa alla bilder och söka lokalt.

    Det jag noterade var att när bilderna fick huvudnyckelordet för nyheten, d.v.s. det man typiskt vill ranka på, så var det en gynnande faktor i sökresultatet. Och då inte avseende bildsökning utan de "riktiga" sökresultaten.

    3.1. Exempel: Forskning om prostacancer
    Låt oss titta på en nyhet om en studie om prostatacancer. Det forskarna såg var att en kraftigt reducerad risk för prostatacancer var associerat med en kost med mer broccoli, blomkål och annan kål.

    Nyheten: Broccoli och blomkål minskar risken för prostatacancer
    (Länken är enligt reglerna så håll den här okynnes editerandet av länkar som följer reglerna borta. Det skapar bara en massa en bök och extra arbete som jag är förbannat less på när sidorna ska besökas.)

    Den bästa illustrationen hade nog varit foto på broccoli eller blomkål men jag hade ont om tid och tog en fri bild som jag hade undansparat just för det på min bildblogg. Notera nu har bilden är namngiven:

    huggin-prostatacancer.jpg

    Här har jag alltså förutom (det felstavade namnet) på forskaren lagt till prostatacancer för att minska risken för kollision. Här kan jag med andra ord räkna med att nyheten kommer prestera bättre i sökresultatet för just prostatacancer (inte för att det gör någon skillnad där då vi generellt rankar dåligt på allt runt cancer) än om prostatacancer inte funnits med i filnamnet.

    Jag har också prövat det i några fall genom att ta bort nyheter ur pagination och normala fasta länkar för att istället ge dem fasta länkar från sidor som kontrolleras ofta av Google. Jag prövade där med att byta bildnamn vilket gav ett inte stort positivt resultat men likväl tillräckligt för att vara värdefullt.

    3.2. Schema för namngivning
    Det schema kan tänker börja använda nu efter diverse tanke arbete är följande inspirerat från X.500:

    A-B-C(i)...C(i+n).jpg

    Där A är det huvudsakliga nyckelordet mest relevanta nyckelordet. B anger mer specifikt inom A. A och B beskriver därmed bildens kontext.

    C(i]...C[i+n) är ett eller flera nyckelord som beskriver vad bilden föreställer.

    För bilden:
    huggin-prostatacancer.jpg

    Skulle med mitt nya schema få namnet:

    cancer-prostatacancer-nobilpristagare-medicin-1965-huggins.jpg

    Den ambitiösa kan även bygga ut enligt:
    A-B-C(i)...C(i+n)-D-E.jpg

    Där D är upplösning och E något övrigt som beskriver typ av bild. Kanske att den är svartvit:

    cancer-prostatacancer-nobilpristagare-medicin-1965-huggins-200px-svartvit.jpg

    4. Jag vill ha bra bilder på min blogg - Hur gör jag?
    Jag har en bildblogg. Från början gjorde jag den för att spara undan bilden inom olika ämnen som jag skriver ofta om för att slippa söka Flickr, Wikimedia Commons m.m. flera gånger efter illustrationer på sådant man skriver ofta om. Det spar tid.

    Men jag har lagt till guider på den för hur man kan hitta "fria" bilder d.v.s. bilder du kan använda utan kostnad. Faktiskt ligger möjligheterna där idag helt klass med de vanligaste betal-bildtjänsterna som de flesta svenska tidningar arbetar med. För aktuella bilder är tjänster för fria bilder numera ofta snabbare än bildbyråerna. Exempel var bomdådet i Spanien och Tsunamien.

    Ett undantag är aktuella illustrationer. Det finns bildbyråer som gör illustrationer av sådant som är aktuellt där samma säljs till flera tidningar. Exempel på sådant kan vara en illustration av hur man tar bort en fästing. Sådant är svårare att hitta fria bilder av i samma bredd även om en del finns i Wikipedia och bland de amerikanska myndigheter (public domain). Sedan finns det dyrare bildtjänster som fortfarande ligger ett antal snäpp ovanför vad du kan hitta kring fria bilder.

    Intresserade besöker:
    bloggbilder.wordpress.com
    För guiderna.

  2. #2
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Har inte tid att läsa riktigt hela inlägget men som jag ser det är det inte något direkt nytt att ALLT på sidan har betydelse för rankingen.

    Dvs.. Alt-texten till bilder, title-texter i länkar och även bildernas namn har självfallet inverkan på ranking på specifika nyckelord. Efter mina topplaceringar i SEO-tävlingar har man lärt sig optimera riktigt extremt och sådana saker var självklarheter då.

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Har inte tid att läsa riktigt hela inlägget men som jag ser det är det inte något direkt nytt att ALLT på sidan har betydelse för rankingen.

    Dvs.. Alt-texten till bilder, title-texter i länkar och även bildernas namn har självfallet inverkan på ranking på specifika nyckelord. Efter mina topplaceringar i SEO-tävlingar har man lärt sig optimera riktigt extremt och sådana saker var självklarheter då.
    För fyra månader hade inte nyckelordet i filnamnet på bilden någon betydelse för Google.se annat än för bildsökningen.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Kan förresten tillägga att alt-text till bilder har värderas ned för sidan ranking. Även link title har värderats ner vid internlänkning.

  5. #5
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Av dina egna erfarenheter eller från något som Google hävdat?

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag började lägga till extra orden för ca 7 månader sedan när vi började få kollisioner. Vi följer något över 200 sökord och mäter resultat så för mig finns ingen tvekan.

    Vad Google säger om vad som påverkar sökresultat är 90% BS.

  7. #7
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av ponting
    90% Bs ??
    Eller något. Kring det Cuts säger påverkar sökresultaten.

  9. #9
    Tiffany Huas avatar
    Tiffany Hua Tiffany Hua är inte uppkopplad Ej godkänd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1
    Thanks for your guides

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Tiffany Hua
    Thanks for your guides
    Thank you and may I ask you out for a date

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)