Resultat 1 till 14 av 14

Keywordspam??

  1. #1
    Mactims avatar
    Mactim Mactim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    73
    Hej alla!

    Jag vill inte peka ut någon och denna någon är inte ens med på forumet.

    Jag besökte precis en sida och av nyfiken het kollade jag källkoden, den är uppbyggd utav Frames. i NOFRAMES tagen så står det först en beskrivande text på ca 100 ord, sedan kommer det mystiska. Dom har skrivit 72 (jag har räknat) olika keyword, i vissa fall samma ord 2 gånger.

    I metatagen Keywords upprepas samma 72 ord igen....

    Kan man anmäla dessa till Google och är det troligt att Google agerar mot dem?

    Tack på förhand

  2. #2
    mazadas avatar
    mazada mazada är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    60
    om någon har 72 sökord så ska man bannas från google menar du? Det låter ju väldigt milt för att vara någon form av spam... nja.. för att google ska bry sig så måste man nog ha åstadkommit något lite mer advance spam... Googles algos ser ju redan till att sidan placerar sig som den förtjänar på dessa ord. Förmodligen väldigt långt ner i träfflistan.

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Om de har annan information i noframes än vad som presenteras visuellt för besökaren så är det definitivf gråzon. Om den texten dessutom är spammad med sökord som inte betyder något annat än "mumbo jumbo" så är det definitivt någonting man kan anmäla till google.

  4. #4
    Mactims avatar
    Mactim Mactim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    73
    mmm..... Jag kollade igen, och mer än helften finns inte ens med på sidan... Det är relaterade ord fast ändå inte.. Kan gämföras med en fotbolls sida som skriver "skruva den som Becham" i MEta keywords och inte har nämt den film titeln över huvudtaget på sidan...

  5. #5
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Både <noframes> och meta keywords är utdaterade. Att spamma sökord här ger varken till eller från. Möjligen kan det skada sidans trust så att Google blir lite extra misstänksam mot sidan. Att klämma in 72 ord verkar helt vansinnigt. Jag kan garantera dig att Google inte ger dessa ord någon uppmärksamhet.

    Du kan anmäla sidan till Google om du tycker att det är spam. Sannolikheten att de agerar är minimal.

  6. #6
    Stringfellows avatar
    Stringfellow Stringfellow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40
    Vad tycker ni om no-frames versionen här:

    Kod:
    <noframes>
    <H1keywords keywords keywords</H1>
    <BR><BR>
    
    <p>
    <B>Sidtitle</B>. <BR>
    <BR>
    </p>
    
     <h2>keyword</h2>
     <h2>keyword</h2>
     <h2>keyword</h2>
     <h2>keyword</h2>
    
    Title<BR>
    </p>
    
    <H2>keyword</H2>
     <P>title</P>
    
    etc etc
    </noframes>
    Känns lite tveksam va?
    Senast redigerat av Stringfellow den 2007-12-14 klockan 19:25.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Först, jag är lite tveksam till att peka ut ett företag så där Stringfellow.
    Men någon annan mod. får ta ställning till det.

    Det där är inget märkvärdigt ungefär så där gjorde man sidor i noframes på den tiden. Fungerade alldeles utmärkt. Grundanledningen är inte speciellt märkvärdig. Förr kunde alla webbläsare inte klara av att leverera frames korrekt. Därför satte man en del av innehållet samt länkar i noframes-delen på sidan.
    Tekniken fungerade som sagt, orden var sökbara, länkarna följdes snällt av sökmotorerna.
    Exemplet är heller inte speciellt anmärkningsvärt, ungefär så där skulle det se ut när man byggde sidor i frames.
    De riktiga avarterna var de som petade in några 1000-tals ord i utrymmet.

    Sedan kan man alltid ha en diskussion om det fungerar nu eller inte. Men det finns sidor där allt som står i noframe fortfarande är sökbart i Google. Orsaken kan vara åldern på sidorna.

    Vad som gäller meta keywords har jag skrivit några rader om det i min blogg, som finns i signaturen. Och det finns andra sökmotorer än Google, Yahoo tar fortfarande hänsyn till dem.

  8. #8
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Om man menar väl ska man inte skicka en spam-report till Google först.
    Kontakta webmastern på sidan i första hand. Det kan vara någon stackare som anställt någon oseriös SEO-firma för ett antal år sedan. Ägaren av sidan som kommer drabbas är ofta inte boven i dramat.
    Om du får svar av webmastern och intrycket är att han/hon inte bryr sig ett dugg om att det är en metod som ligger i grå/svarta zonen så är det mer aktuellt med en spam-report.

    Du kommer bli förvånad över hur pass samarbetsvilliga folk är om du förklarar din synvinkel på problemet.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  9. #9
    Stringfellows avatar
    Stringfellow Stringfellow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Först, jag är lite tveksam till att peka ut ett företag så där Stringfellow.
    Men någon annan mod. får ta ställning till det.

    Det där är inget märkvärdigt ungefär så där gjorde man sidor i noframes på den tiden. Fungerade alldeles utmärkt. Grundanledningen är inte speciellt märkvärdig. Förr kunde alla webbläsare inte klara av att leverera frames korrekt. Därför satte man en del av innehållet samt länkar i noframes-delen på sidan.
    Tekniken fungerade som sagt, orden var sökbara, länkarna följdes snällt av sökmotorerna.
    Exemplet är heller inte speciellt anmärkningsvärt, ungefär så där skulle det se ut när man byggde sidor i frames.
    De riktiga avarterna var de som petade in några 1000-tals ord i utrymmet.

    Sedan kan man alltid ha en diskussion om det fungerar nu eller inte. Men det finns sidor där allt som står i noframe fortfarande är sökbart i Google. Orsaken kan vara åldern på sidorna.

    Vad som gäller meta keywords har jag skrivit några rader om det i min blogg, som finns i signaturen. Och det finns andra sökmotorer än Google, Yahoo tar fortfarande hänsyn till dem.
    Aha, jag tyckte tvärtom att det inte var en seriös no-frames-sida eftersom det knappt fanns några länkar alls. Däremot en masa <h2>r med bra keywords.

    Hur som helst så tycker jag innehållet som användare ser ska vara det google ser.

    jag redigerar bort adressen! Sorry.

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nja jag uttryckte mig nog lite oklart. Tog inte ställning till om den var seriös eller inte, utan så där brukade man göra förr. En viss överdriven användning av H2, nyckelord på lite olika ställen i noframe och så där. Men jag har som sagt sett mycket värre än den där.
    Men lite det här med att sätta ut adressen är av den anledningen Marcus tar upp.
    Kunden har kanske inte en aning om hur det ser ut eller att det nog kan ligga i en liten gråzon det där.
    Sedan om det skulle vara ett aktivt SEO-arbete av ett företag med den sidan nu, kan det bli lite smutskastning i förlängningen av diskussionen om sidan.

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Testade det här med text i noframe-delen. Och kan bara konstatera att det fungerar utmärkt även på sidor som knappt är ett år gamla. Petade in ett nonsenord för att se om det fungerade fortfarande. Vilket det gjorde. Länken däremot verkar inte ge effekt i någon sökmotor, men det kan kanske vara lite för tidigt då jag gjorde om sidan för fyra dagar sedan.
    Står lite mer om det i min blogg som finns i signaturen.

    (Fråga inte om domännamnet alla idéer man har verkar efter några dagars/veckors funderingar inte vara så bra)

  12. #12
    SEO Friendlys avatar
    SEO Friendly SEO Friendly är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    9
    Google algorithms ignorerar per automatik sådan spam och sänker automatiskt sidans ranking i sökresultat.

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av SEO Friendly
    Google algorithms ignorerar per automatik sådan spam och sänker automatiskt sidans ranking i sökresultat.
    Skulle vara trevligt med en källa där, för igonerar det som står inom noframes gör inte Google. Sänker rankningen är jag mycket tveksam till, men igonerar tycker jag nog att visat i mitt exempel att Google inte gör.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-12-21 klockan 03:33. Anledning: tappat en bokstav i ett ord bara

  14. #14
    Stringfellows avatar
    Stringfellow Stringfellow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av SEO Friendly
    Google algorithms ignorerar per automatik sådan spam och sänker automatiskt sidans ranking i sökresultat.
    Nej det gör den inte. Det var det jag visade med den länk jag hade med i mitt original-inlägg men jag kan hålla med Urban om att det var fel att peka ut ett specifikt företag.

    Deras site är alltså uppbyggd i frames och flash, inga nyckelord finns för google att läsa på förstasidan förutom i no-frames-texten, och detta företag rankar alltså ganska bra på dessa ord. Troligtvis också pga hög trust och några inlänkar på nyckelorden.

    Domänen är gammal som gatan också: created: 1996-11-23

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)