Resultat 1 till 11 av 11

Hur stor betydelse har underkategorier

  1. #1
    Bmwpowers avatar
    Bmwpower Bmwpower är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    72
    Hur stor påverkan har det för googel om man måste klicka 3 kategorier innan man kommer till produkten som 3 undermappa.
    Påverkas man negativt av detta ??

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Du vinner rankningsmässigt på en plattstruktur.

  3. #3
    Bmwpowers avatar
    Bmwpower Bmwpower är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    72
    du menar att man ska nå produkten med så få klick som möjligt??

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jo det stämmer men det är inte bara ur Googlesynpunkt. Sätt användaren i fokus det är trots allt för användaren sidan görs, inte för Google i första hand.
    Att behöva klicka sig fram ett antal gånger före kommer fram till det som efterfrågas är inte effektivt utan synnerligen irriterande för en besökare.
    Å andra sidan går det med korrekt intern- och externlänkning att nå bra resultat med sökvägar som dessa;
    mindomän.se/produkt1/produkt1merinfo/produkten1
    även om det inte alltid är att rekommendera.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-08-01 klockan 20:52.

  5. #5
    Bmwpowers avatar
    Bmwpower Bmwpower är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    72
    jag utgår alltid från kunden när jag jobbar med min shop.
    Det ska vara logiskt och lätt att hitta det man vill ha.
    I detta fallet handlar det om att 125 produkter och antal olika färger och dessa finns sedan i 4 varainater
    Så tanken vara att dela upp det i i fler kategorier för att slippa scrolla genom 125st olika produkter.
    För då kan man lätt välja det man vill ha om man nu vet vad det är man ska ha.

    Kankse uttrycker det lite klumpigt men ni förstå nog vad jag menar.

  6. #6
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Även med en mer djupgående struktur kan du ranka bra med produkter.

    Det handlar då om "kampanj"-länkar från första sidan till de produkter med mest konkurrens.

    Men som Urban säger så sätt alltid användaren i fokus, och just kampanj-länkar är något självklart att använda för att locka besökare till varor och tjänster som de troligen är intresserade av och som dessutom just nu har ett bättre pris eller är nya i sortimentet eller vad man nu kör för pitch på det hela.

    Jobba sedan med djupinlänkning så är det lätt att väga upp och ranka bra. Observera att djupinlänkning till optimerade landningssidor inte alltid är att föredra då fokus går från kund till sökmotorn. Kunder vill komma direkt till produkten så de snabbt och enkelt kan få all information de behöver för att köpa den. Samtidigt ska man inte underskatta landningssidornas betydelse vad det gäller att skapa relevans från en sådan sida till en underliggande sida. Min teori är att om du byggt upp högt PR på en generell första sida som sedan länkar till en undersida så kommer inte den PR ge lika mycket som om den först går genom en mer specifik "landningssida", som inte är landningssida i dess vanliga betydelse, och på så sätt skapa relevans tillsammans med PR och då ranka högre. Jag kan ha fel men jag tycker mig börjat få tillräckligt med kläm på det för att anse mig ha rätt i frågan

    Om mitt inlägg blev rörigt ber jag om ursäkt jag är på väg i säng och skrev i all hast och är det alldeles för oläsligt så skriver jag om det imorgon.

  7. #7
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Även med en mer djupgående struktur kan du ranka bra med produkter.

    Det handlar då om "kampanj"-länkar från första sidan till de produkter med mest konkurrens.

    Men som Urban säger så sätt alltid användaren i fokus, och just kampanj-länkar är något självklart att använda för att locka besökare till varor och tjänster som de troligen är intresserade av och som dessutom just nu har ett bättre pris eller är nya i sortimentet eller vad man nu kör för pitch på det hela.

    Jobba sedan med djupinlänkning så är det lätt att väga upp och ranka bra. Observera att djupinlänkning till optimerade landningssidor inte alltid är att föredra då fokus går från kund till sökmotorn. Kunder vill komma direkt till produkten så de snabbt och enkelt kan få all information de behöver för att köpa den. Samtidigt ska man inte underskatta landningssidornas betydelse vad det gäller att skapa relevans från en sådan sida till en underliggande sida. Min teori är att om du byggt upp högt PR på en generell första sida som sedan länkar till en undersida så kommer inte den PR ge lika mycket som om den först går genom en mer specifik "landningssida", som inte är landningssida i dess vanliga betydelse, och på så sätt skapa relevans tillsammans med PR och då ranka högre. Jag kan ha fel men jag tycker mig börjat få tillräckligt med kläm på det för att anse mig ha rätt i frågan

    Om mitt inlägg blev rörigt ber jag om ursäkt jag är på väg i säng och skrev i all hast och är det alldeles för oläsligt så skriver jag om det imorgon.
    Jo, men man kan ju använda en produktsida som landingssida.

  8. #8
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av Bmwpower
    I detta fallet handlar det om att 125 produkter och antal olika färger och dessa finns sedan i 4 varainater
    Så tanken vara att dela upp det i i fler kategorier för att slippa scrolla genom 125st olika produkter.
    Jag tycker inte att det i det här läget är så dumt med strukturen du pratar om. Om man har en hierarki typ: siten.com/produkten/färgen/ så är det rimligt att tänka produkten-nivån som landningssidor eftersom man kan utgå från att kunden vill välja färg efteråt.

    Ogillar också tanken på en jättelik lista på förstasidan där man väljer allt från färg till storlek direkt.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    I en webshop brukar jag föredra att man kan välja färg och storlek mm (attribut) när man väl har landat på produktsidan.

    Alltså produktsidan är till exempel en viss skomodell, och där kan jag välja om jag vill ha den röda eller gröna samt vilken storlek jag vill ha.

    Att lägga upp dem som olika produkter med olika produktsidor känns svårnavigerat och förvirrande.

    Vad gäller kategorier och nivåer är det smart att via kategorier tematisera webbplatsens innhåll. På så sätt kan man bättre styra hur relevant intern länkkraft fördelas mellan sidorna. Istället för att alla sidor ska länka till alla hela tiden.

    Som alltid, mina högst personliga åsikter

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Djuplänkar har minskat något i betydelse mot tidigare men är fortfarande mycket starkt. Men inte brutalt starkt längre.

    Varierad ankartext vid internlänkning
    Något som däremot ökat i styrka och kan vara intressant för dig här är internlänkning med varierad ankartext. Något kvalitetsfilter de gjort mot det automatiserade spammsidorna som den oseriösa delen av media-Sverige hållit på med. Där lade ju mjukvara en massa automatiska intenrlänkar till spammsidor byggda på nyckelord. Ankartexten var ju alltid den samma t.ex. "knark", "askkopp" o.s.v.

    Titta hur jag gjort här för luftrenare:
    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...a=lr%3Dlang_sv
    http://prylar-elektronik.blogspot.co...bel/Luftrenare

    Hela tiden varierade ankartext. Det visar att en riktig människa skriver sidorna och inte en dator och de blir tydligt mer värdefulla än om jag bara skrivit luftrenare eller någon annan identisk ankartext.

    Där syftar jag då på länkarna dels till taggningssidan från bloggpostningen snarare än den automatiska länken till den samma. Liksom till huvudsidan, d.v.s. första bloggpostningen, om luftrenare.

    Och den bloggen är inte gammal eller har särskilt mycket inlänkar. Och luftrenare är ett svårt nyckelord. Där är det just detta som tagit upp den i kombination med fyra djupinlänkar.

    Ett sökord där jag förövrigt som mest haft sex av positioner på första sidan :-)

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Här finns en del om det här också:
    http://www.seomoz.org/blog/answers-t...danny-sullivan

    Det är mer eller mindre kluriga frågor och svar om SEO. Lärde mig en del på två frågor. En som tas upp är just plattstruktur.

    Flat architectures on websites allow spiders to crawl a large amount of pages without having to spider through many "clicks" or different pages to reach those links. A deep site architecture will force bots to crawl to many pages before being able to reach all of the content on a site. Flat site architecture provides three primary bonuses - first, search spiders are more likely to visit all of the content; second, the spiders are more likely to discover and index new content more quickly (as they don't have to visit as many pages to be exposed to new content); third, PageRank and link juice is more effectively passed with fewer pages and more links rather than more pages with fewer links, helping to keep content ranking and out of the (now defunct) supplemental results.
    Seomoz.org har mycket bra material. Särskilt därför att de lägger ner tid på att arbeta på det. Det har varit kunskapsledande också men jag upplever att de tappat där tydligt sista fyra månaderna.

    Man får inte längre de bästa nya tipsen där längre.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)