Resultat 1 till 11 av 11

Högre på Google med besläktade sökord

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det här känner väl de flesta av er till men betydelsen av det tycks ha ökat något nyligen även om det kan vara en feltolkning. Google kan ju uppenbart se släktskap mellan nyckelord. Det är särskilt tydligt på Google.com där kombinationssökningar föreslås vid sökningar.

    Om du vill ranka säg på A. Har du då sidor om ord besläktade runt A ämnesmässigt går du lättare upp på A.

    Produkter och sökord
    Mindre känt och som jag inte sett dokumenterat är att det samma gäller för produkter. D.v.s. Google kan identifiera att t.ex. en Volvo är en Bil. Så det samma gäller där.

  2. #2
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Tror det kommer ta en stund innan det når resten av världen, det är ju bara titta på deras dåliga stöd för plural ord. Däremot verkar detta stöd vara utbrett på .com så vi kommer säkert att få det stödet också.

    Men jag tror det kommer dröja innan detta är fullt relevant. Ord och släktskap mellan dem är ju trots allt ett stort forskningsämne på universiteten runt om i Sverige.

    Men att undvika att spamma och överanvända sitt nyckelord är ju en gammal SEO-regel. Alltså använda andra former av ordet bara för att det ska låta mer naturligt för en besökare och fånga även personer som söker på andra böjningar av ordet än grundformen.

    Men det är ju alltid bra att veta åt vilket håll Google är på väg men jag tror vi får vänta 1-2 år innan vi ser det här ordentligt i Sverige och för svenska. Speciellt på de lite mer specifika nischerna som man ofta nischar in sig i för att tjäna pengar.

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Så det mer så här.

    Du kan ha en huvudsida om t.ex. Te och sedan undersidor om grönt te, vitt te, svart te o.s.v.

    Ska lägga till en länk till en till postning här kring något du tar upp här om en stund. Ska först posta det. Här:
    http://www.seo-forum.se/google/2295-...html#post17846

  4. #4
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Hmm men just i fallet te så förekommer sökordet i fri form i varje underkategori vilket troligen i detta fall skulle göra att alla sidor handlar om te och därför har du inte tagit något besläktat nyckelord utan olika specifika fall av produkten te.

    Ett besläktat nyckelord hade varit att ha nyckelordet te och sedan skriva om tebusken, vilket då är ett nytt ord. Och då ska Google alltså se släktskapet mellan orden? te och tebuske må ligga nära varandra men jag tror inte Google i nuläget ser släktskapet.

    Annat exempel vore att försöka ranka på hälsa och sedan skriva om omega-3 eller spa eller något annat hälsosamt och utelämna ordet hälsa och då se om Google ser sambandet mellan hälsa och dessa 2 ord.

    Eller att vilja ranka på poker och skriva en generell sida om kortspel och utelämna namnen på spelen och då få Google att se sambandet. Eller att skriva om Texas Hold em' utan att uttryckligen skriva poker någonstans och sedan få detta att klassas som poker. Nu är texas hold em' och poker engelska ord och här skulle det alltså kunna finnas en relation då Google utför det mesta av sin forskning på det engelska språket om jag förstått det här korrekt.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    De är mycket bättre på det här för svenskan upplever jag än vad du tolkar. Särskilt kring produkter men det är ju lättare.

  6. #6
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    De är mycket bättre på det här för svenskan upplever jag än vad du tolkar. Särskilt kring produkter men det är ju lättare.
    Hmm jag är som sagt kritisk till det men jag kommer inte utelämna att arbeta på detta sätt helt men kommer nog inte lägga ner så mycket energi som du verkar anse att man ska

    Så vi får väl helt enkelt acceptera att vi håller med varandra om var Google är på väg men inte vilken takt de håller

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Alltså jag tror inte att vi har så olika syn på det här.

    Detta är inte en faktor som jag menar har stor betydelse ens när släktskap är tydligt. Det ligger ungefär i klass med namngivning av bilder för vissa mycket.

    I en del fall är det däremot tydligare. Kring frukt har jag sett ett större värde (inte att jämföra med en djupinlänk eller en generell frukt inlänk) så tillvida att huvudsida om en nya frukter gynnar generellt ranking på andra frukter vid ett givet tröskelvärde på antal nya frukter som dokumenterats. Och då är har dessa ingen med ev. något undantag länkning till huvudsidan om frukt.

    Gissningsvis kanske Google här arbetar med tabellbyggande kring sådant här. För mig känns det troligt då jag upplever Google ytterst regelbaserad.

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Just detta är något jag såg när jag tittade lite tidigare. Och nu har jag druckit en del vin för att fira LL:s självmord

    Och där är det ju ge och ta. Du får lite mer dopamin vilket kan vara av värde kring sådant här men mycket annat försämras kring tankekraft.

    Men jag såg just på frukt två faktorer som pekar på att Google utnyttjar Wikipedia som översättning även här för associerade nyckelord. Det stämmer ju också kring det jag sett att det är likvärdigt trustmässigt att länka engelska Wikipedia för ett nyckelord om detta nyckelord länkar till den svenska uppslagssidan.

    Det vill säga Wikipedia visar associationen mellan nyckelorden på engelska via länkning mellan uppslagssidorna. Och länkarna till de svenska sidorna ger översättning av både nyckelord och association. Så ytterst elegant.

    Stämmer detta är det potentiellt mycket intressant och kan vara riktigt värdefullt i alla fall för oss.

  9. #9
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Om du har rätt i din tes så är det väldigt intressant och jag kommer hålla ögonen öppna för fall från mina sidor som jag kan relatera till att wikipedia relaterat orden och sedan då Google och även försöka hitta något där orden har relation men wikipedia inte visat det och därmed inte Google heller...

    Men andra ord så bör vi försöka utvigda svenska wikipedia faktamässigt så vi får mer översättningarna och relationer....

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jo. Det är ju praktiskt också för översättning av fakta ord.

    Sedan för oss. Vi ligger i bredd. Wikipedia är konkurrent. Men här kan vi båda ha kakan och få den.

    De som sprutar in länkkraft i svenska wikipedia är ju till stor del (oräknat resten av wikipedia.org) just SEO-samhället för grannskap. Men helt klart att du får samma effekt om du länkar engelska termen om den länkar till den svenska.

    Du minskar SERP:ar gynnandet för svenska wikipedia samtidigt som association kan utnyttjas.

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Tror som sagt att vi värderar det ungefär lika. Men ger ett exempel på en situation där det har liten betydelse jämfört med värde.

    Vi har sökord X. X har stor trafik (Men får vi vi tio på ett sökord är det ett bra sökord i min värld. Vi ligger ju i bredd och därmed att detta fascinerar en aning).

    Sedan har vi:

    X-M
    X-N
    X-R
    X-S

    Men dessa har också stor sökvolym. Därmed kommer många exakt riktade länkar på dem. Besläktade sökord tycks då ha liten betydelse i alla fall för oss. Följde upp dessa precis runt denna situation (X ligger ungefär 50 unika ((korrigerar till 75))) per dag ensam) just nu.

    Men för små ord t.ex. frukt som jag tittat mycket på en tag nu som få länkar kring tycks det för mig ha betydelse. Därmed inte sagt att det är något som någon tjänar pengar på. Ingen söker ju på frukter.

    Men det är intressant i alla fall tycker jag och särskilt om en koppling finns till Wikipedia. Det verkar ju rimligt? Den är ju som gjord för sådant? Och Google tycks ju inte gilla att göra egna tabeller? Det är ju som automatiskt och klart för dem och de gillar ju sådant tycks det mig?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jotspot + Google = Sant
    Av hans99 i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-15, 08:38
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  3. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22
  5. En teori värd att diskutera
    Av Hjalmar i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:03