Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 34

Google blir allt snabbare

  1. #1
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Märkte här om dagen via Nikkes blogg att Googles träfflista innehåller allt färskare resultat. Kolla in Nikkes blogg här:
    http://www.lindqvist.com/b/syns-inte-finns-inte

    Dessutom ser jag idag att Matt Cutts har skrivit om just detta på sin blogg:
    http://www.mattcutts.com/blog/minty-fresh-indexing/

    Detta kommer definitivt att få inverkningar på SEO taktik och teknik för Google framöver.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Men här behöver vi nog vara väldigt noga med definitioner när vi pratar att Google blir snabbare. För de tycks för mig bli snabbare på flera olika saker.

    1. Omräkning av SERP
    Att Google räknar om SERP:ar snabbt vet vi och det tycks bli än mer snabbare sedan de flaggade för det. Så har det varit länge nu.

    SERP:ar som räknades om någon gång i månaden kan ju nu rent av räknas om flera gånger dagligen om något nytt händer med länkar, fler artiklar m.m. Från början tror jag Cutts pratade om en gång i veckan eller var femte dag.

    2. Färskhet
    Vi har också det du var först med tror jag i Sverige att peka på. Det man kanske kan kalla färskhet. Där skulle jag gärna se att du fördjupade vad du sett kring det. För mig tycks det vara när associerat med tid. D.v.s. en nyhet som är en månad gammal om X "straffas" något för att den är gammal trots många inlänkar.

    Sedan har jag sett mer där, eller tyckt mig se mer, kring pagination, hantering av bloggar och mycket mer. Du har tittat på det här längst tyckts det så dela med dig

    3. Titta på sajter
    Senaste dygnet har Google inbillar jag mig börjat arbeta annorlunda mot sajter. De försöker tror jag plocka upp hash på data för att motverka plagiering. Men jag kan ta fel.

    Så Google blir snabbare. Men på så många olika sätt.

    När man läser Cutts buntar han allt samman i en stor grunka: Bättre Google. Men det är olika saker.

    Sedan är det tusan vad mycket gänget på Google hinner med att göra när Cutts är borta för att ta hand om ryggen, svärmor och en massa annat utanför Google.

  3. #3
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  4. #4
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Många bloggtjänster pingar ju Googles bloggsök, som troligen plockar upp inlägget den vägen. Prova med något som inte är en blogg så ska ni se.

  5. #5
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    12.58 postade jag deras ökad upptagning:
    httpx://marknad.wordpress.com/2007/08/07/plagiering-nu-svarare-med-google/

    Då hade jag sett det sedan något efter 00. Ser ingen skillnad mellan ping eller icke ping för det jag tittat på men jag ska inte utesluta att särbehandling kan vara möjlig.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det har varit så ett antal månader nu har jag sett. Provade för en stund sedan i en av mina bloggar tog ungefär 20 minuter så fanns inlägget med i Google.
    Tiden verkar ha minskat snabbt, för runt ett halvår sedan låg det på ungefär 4 timmar.
    Det som sedan är intressant att följa det är rörelserna i SERPen på ordet samt hur lång tid en eventuell länk till annan sida tar på sig för att slå igenom.
    En länk genomslagkraft vet jag rätt så bra, lite svårare att direkt kunna förutse, är hur rörelserna blir i SERPen över tid. Även om jag kan förutse det rätt så bra också, men frågan där är om det gäller generellt eller bara för enstaka bloggar.

    För långsiktigt SEO-arbete är betydelsen rätt så begränsad. Kortsiktigt och/eller snabbt SEO-arbete, ja där kan det ha en viss betydelse.
    Men som rundkvadrat säger hur ser det ut på andra sidor än bloggar.

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Men det där runt plagiat som det kanske ändrats idag.

    Tänk en vanlig sajt som någon intresserad av blåbär drar igång. Skriver en massa artiklar. Vem som helst här kan ta dennes artiklar och ranka ut dem därför att vi har har sajter att länka plagiaten från.

    Inte ens när Google sett plagiat har det fungerar bra. De har givit plagierarare besökare i pagination.

    Där kan det ha hänt något nu. Att de försöker ta de snabbt och märka ursprunget? Men jag kan ta fel. <--

    Märker någon att Google pollar?

  9. #9
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Märker någon att Google pollar?
    När det gäller bloggar så är det inte så konsigt alls - Google har länge skickat GoogleBot direkt när technorati pingats, de har säkert sammarbete med andra andra pingtjänster.

    Även andra typer av sidor verkar vara intressanta för GoogleBot. Krabaten är rätt duktig på att kolla RSS på en av 'mina' sidor, en nyhetssida som varit aktiv sen 99 (och aldrig pingat något öht), dras feeden var 15:e minut.

    Feedfetcher-Google är också en flitig besökare (Google Reader subscribers antar jag), 128 requests under gårdagen - men inte alls lika regelbundna laddningar.

    Att kolla färskhet verkar också vara populärt: 3184 Googlebot-requests mot 2561 olika URI's under gårdagen. 178 av dessa requests var direkt mot roten (huvudsidan).

    Summa kardemumma verkar Google lägga väldigt mycket resurser på att ha ett fräsht index.

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Riktigt intressant. Väldigt bra sammanfattad erfarenhet.

    Citerade den här:
    httpx://marknad.wordpress.com/2007/08/07/lasvart-om-google-och-nytt-data/

  11. #11
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Snabbt med blogger i allfall kan jag ju säga men vet inte om det är snabbare nu än innan. Att publicera blogger på egen domän trodde jag var dumt men jag grejade lite med det och dt är otroligt enkelt och ger faktiskt otroligt bra ranking det med.

    xhtml development i google.com ligger man etta tack vare bloggen jag har på michaelpersson.com, inte dåligt på 90 miljoner träffar tycker jag!!

    vad menas med högre medlem här i titeln??

  12. #12
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  13. #13
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    njae, jag pingar inte min blogg heller men den ligger väl där och joddlar hos google av någon anledning jag faltiskt inte förstår. så tung är ju inte min lilla blogg så jag borde ligga varken över nokias methodology blogg eller microsoft mobile controls, men det gör den....

    haha tji fick dom men min fråga är... är det egentligen svårt att nå en sådan placering... inte faan bringar det någon otrolig traffik så frågan är ju om sökordet kanske är bajs, men varför så många träffar????

    Michael

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Antalet andra sidor är ett rätt grovt mått på att bedöma ords svårighetsgrad.
    Tittar man lite på de orden du pratar om så är en fråga vilken trafik det ger till sidan med placeringen där uppe.
    - 10, 1000 eller 100.000 besökare i månaden som kommer in med den sökningen?
    Iof har du redan svarat på frågan att det inte verkar ge så mycket trafik. Tittar man sedan på sökordspopuläriteten på exempelvis Joomla visar det samma sak.

    Det vimlar inte heller av sponsrade länkar efter en sökning på orden vilket även det visar att ordkombinationen uppenbarligen inte är så attraktiv att placera sig högt upp på.
    Ett annat sätt att ta kontrollera hur intressanta orden är att gå in i Adwords och se vad det kostar att annonsera på dem.

    Att det är så många träffar på orden hänger ihop med att orden är rätt naturliga i sitt sammanhang och förekommer ofta i texter, inte nödvändigtvis tillsammans utan i samma text fast på olika ställen.
    Inte desto mindre är det snyggt att placera sig högt upp på orden.

  15. #15
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Tack Urban, klara besked som alltid.

  16. #16
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tackar.
    Men du har däremot en bra grund att stå på om du så smått börjar fundera på att ge dig på mer attraktiva ordkombinationer.
    Testa att skriv ett inlägg med rubrik xhml css och se om du kan ta dig upp till en plats bland de 1000 första. De två orden verkar ha fler sökningar per månad, även om sponsrade länkar är dåligt där också.

    Här förresten kollar man 100 sökningar per gång i Google.com

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ett annat mått på Googles hastighet när du kör på "svaga webbhotell" är hur många sidor som Google lyckats indexera med databasfel

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Snabbt med blogger i allfall kan jag ju säga men vet inte om det är snabbare nu än innan. Att publicera blogger på egen domän trodde jag var dumt men jag grejade lite med det och dt är otroligt enkelt och ger faktiskt otroligt bra ranking det med.

    vad menas med högre medlem här i titeln??
    Förklara frågan:
    - Vad menas med högre medlem här i titeln??
    Ser inte vad du frågor kring eller ser det.

    Hur stabilt ligger dina bloggar när de rankat? Det är ju det som är paradoxen med sajter som har "bloggstruktur" tycks det mig och något man kämpar med dagligen. Åtminstone om man publicerar nytt.

  19. #19
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Märkte här om dagen via Nikkes blogg att Googles träfflista innehåller allt färskare resultat. Kolla in Nikkes blogg här:
    http://www.lindqvist.com/b/syns-inte-finns-inte

    Dessutom ser jag idag att Matt Cutts har skrivit om just detta på sin blogg:
    http://www.mattcutts.com/blog/minty-fresh-indexing/

    Detta kommer definitivt att få inverkningar på SEO taktik och teknik för Google framöver.
    Men låt oss höra om färskhet nu. Du pratade ju en massa om det förr. Du sitter väl inte och håller på något där?

  20. #20
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nu när jag lanserade modetoppen.se testade jag det här lite. Google är väldigt mycket snabbare på att ta upp innehåll från bloggar. Även om direktadressen inte alltid blir korrekt, utan de tar förstasidan istället, så har Google ibland varit så snabba så man räknar i ett fåtal minuter innan man ser sajten i resultatet.

    Detta har jag sett tidigare men inte alls i den omfattning som nu. Google har blivit snabbare. Tror framförallt att de börjat synka Google Blog Search med Google.xx mycket mer och snabbare, förut var de inte alls synkade på något sätt. Google Blog Search har nämligen plockat in bloggars inlägg på under minuten förut, så i det avseendet är inte tekniken någon nyhet.

  21. #21
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Jag tror inte orsaken till att Google uppdaterar sitt Index oftare beror på att de vill förhindra duplicate content, det blir nog snarare en bonus.

    Anledningen skulle snarare vara att snabbt få in nytt inhåll i sökmotorn och detta är extremt mycket viktigare. Exempelvis vid lansering av Ipod. Hur många sökningar tror ni inte de får medan Googles index i princip är tomt på den sökfrasen? På så sätt skulle Google förbli en värdelös sökmotor för nytt innehåll. På samma sätt kan indexet redan bestå av massa gammla artiklar men oavsett hur man söker hittar man inte de aktuella artiklarna. Nej Freshness är extremt viktigt.

    Hur är det med RSS-feed. Krypps dessa oftare än main-sidan? Ett exempel har vi fått i alla fall. Detta skulle ju kunna betyda att RSS får en viktig roll även för sökmotorerna.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  22. #22
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Detta har jag sett tidigare men inte alls i den omfattning som nu. Google har blivit snabbare.
    Ser detta också och tydligt nu. För mig märktes det snabbt när det kom då jag behövde lägga på 75 kr / månad för att klara det (amerikanska priser där man får något av värde i hosting för pengarna).

    Tror framförallt att de börjat synka Google Blog Search med Google.xx mycket mer och snabbare, förut var de inte alls synkade på något sätt. Google Blog Search har nämligen plockat in bloggars inlägg på under minuten förut, så i det avseendet är inte tekniken någon nyhet.
    Kanske men jag tror inte att det är begränsat utan mer generellt och att mycket kan användas. Jag vill peka på att de nu kan polla sajter oavsett om de anger externt att något nytt kommer.

    förut var de inte alls synkade på något sätt.
    Whitening?

  23. #23
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Jag tror inte orsaken till att Google uppdaterar sitt Index oftare beror på att de vill förhindra duplicate content, det blir nog snarare en bonus.

    Anledningen skulle snarare vara att snabbt få in nytt inhåll i sökmotorn och detta är extremt mycket viktigare. Exempelvis vid lansering av Ipod. Hur många sökningar tror ni inte de får medan Googles index i princip är tomt på den sökfrasen? På så sätt skulle Google förbli en värdelös sökmotor för nytt innehåll. På samma sätt kan indexet redan bestå av massa gammla artiklar men oavsett hur man söker hittar man inte de aktuella artiklarna. Nej Freshness är extremt viktigt.

    Hur är det med RSS-feed. Krypps dessa oftare än main-sidan? Ett exempel har vi fått i alla fall. Detta skulle ju kunna betyda att RSS får en viktig roll även för sökmotorerna.
    Men det är flera frågor. Där av att vi måste vara så noga med definitioner.

    Duplicate content med Google gjorde de till en icke fråga och öppnade upp missbruk. Frågan är om de nu tar hash på ordstyckem och sparar undan det för att hindra det.

    En orsak till att de uppdaterar snabbare är naturligtvis att stoppa missbruk där man kunde ge mer länkkraft än man hade genom att rulla dem över första sidan. SERP:ar uppdaterades sällan så...

  24. #24
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    RSS är viktigt redan nu, liksom ping-funktioner till weblogs.com mfl.

    Såväl Google som Twingly utnyttjar RSS mycket mer än många tror, det är inte bara en bra teknik för att kolla hur ofta bloggar uppdaterar i Google Reader...

  25. #25
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    RSS är viktigt redan nu, liksom ping-funktioner till weblogs.com mfl.

    Såväl Google som Twingly utnyttjar RSS mycket mer än många tror, det är inte bara en bra teknik för att kolla hur ofta bloggar uppdaterar i Google Reader...
    Jo men hur spelar RSS in med hur Google bedömer färskhet.

  26. #26
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Jo men hur spelar RSS in med hur Google bedömer färskhet.
    Jo det undrar jag också
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  27. #27
    qb1s avatar
    qb1 qb1 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    29
    Som Urban G skriver, blogguppdateringarna är riktigt snabba nu. Under maj kunde det ta ett par timmar men nu är det mer vanligt att index uppdaterar med mina inlägg efter 5-10 minuter. Om det beror på själva inlägget eller om RSS-feeden är vad som avgör är svårt att säga. Kan ju prova med att stänga av RSS men hur kul är det när besökarna försvinner? =)

  28. #28
    Filhms avatar
    Filhm Filhm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm/Spånga
    Inlägg
    31
    Kan bara hålla med qb1, Google är numera riktigt snabb på bloggar. Kör Wordpress installerad på egen domän och får posterna uppdaterade efter max 10-11 min.

  29. #29
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    De har börjat använda rss, helt klart, när det gäller bloggar och nyhetssajter. De plockar in information riktigt snabbt, ungefär i samma hastigheter som det tar för Google Blog Search at ta in dem....

    Däremot är det inte så att de läser ert rss-feed dygnet runt. De använder självklart Weblogs.com och ser vilka som pingar.

  30. #30
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Förklara frågan:
    - Vad menas med högre medlem här i titeln??
    Ser inte vad du frågor kring eller ser det.

    Min titel här på seo-forum är Högre Medlem och jag har ingen aning om varför??

    Hur stabilt ligger dina bloggar när de rankat? Det är ju det som är paradoxen med sajter som har "bloggstruktur" tycks det mig och något man kämpar med dagligen. Åtminstone om man publicerar nytt.
    Mina bloggar har ingen PR alls men ligger ganska säkert på det sökord jag gett tidigare, jag har skapat en ny domän xhtml.gr och ska mer precisera mina erfarenheter om det händer nåt där... det verkar intressant då jag direkt har publicerat min blogger i index. vi får se vad som händer.

    Jag är ganska säker på att jag kommer hamna i toppen om jag skriver om CSS och XHTML om ett litet tag faktiskt.
    Senast redigerat av baggelin den 2007-08-10 klockan 21:22.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22
  5. En teori värd att diskutera
    Av Hjalmar i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:03