Resultat 1 till 7 av 7

Översättning av svenska bokstäver i sökorden

  1. #1
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Hej där ni alla, eftersom jag jobbar mycket med olika språk, franska, grekiska, svenska, itelienska etc. etc. anser jag det viktigt att ni tar en titt på att översätta de svenska tecken som inte finns och inte kan ses rätt i länkar på andra språk.

    åäö är bokstäver som blir fel på internationella servrar och dom borde skrivas om till språkvänliga HTML-koder såsom nedan.

    å = å
    ä = ä
    ö = ö

    Tips till er som jobbar internationellt.

    Givetvis borde alla html filer sparas som UTF-8 och därmed täcka det mesta system för att fungera och göra en optimering bättre på vardera språk.

    Michael

  2. #2
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Vad har detta med nyckelordsforskning att göra?

    Dessutom:

    1. Om du sparar i UTF-8 så behöver du inte ersätta å med å. UTF-8 är en mer omfattande teckentabell som inkluderar de svenska tecknena. En nackdel med UTF-8 är att den kräver mer plats för representera ett tecken. Och oftast så håller man sig endast till max 2-3 språk på en hemsida. Dokument/databaser kan alltså blir större bara pga att man använder UTF-8. Förvisso kanske sällan ett problem men om du har en databas på 2-3 GB så vill man knappast att den ska bli 4-6Gb bara för att.

    2. Specialtecken (bl.a åäö) i URL har väl snarare att göra med webbläsarens stöd för detta. IE6 hade inget stöd för åäö-adresser, oavsett om det var en svensk version eller inte.

    3. Att köra html-encoding på åäö har väl snarare med besökarna att göra. En svenskspråkig sida kommer knappast ha problem, så till vida det inte visar sig att det finns en massa utländska besökare.

    4. Varför skulle åäö "bli fel" på internationella servrar gentemot på en server i Sverige? Det är ju webbläsaren som renderar innehållet.

    Det enda sättet som en sida egentligen kan visa fel tecken är om du inte definierar CHARSET i ett HTML-dokument.


    För att koppla till din rubrik "Översättning av svenska bokstäver i sökorden" så är det knappast så att HTML-encoding av åäö på något sätt skulle vara en fördel ur SEO-synpunkt.

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Upplever någon Microsoft Live! särskild här? Såg något där kring å, ä & ö och oss för några månader sedan men de är ju så små så man ids inte bry sig.

  4. #4
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    4. Varför skulle åäö "bli fel" på internationella servrar gentemot på en server i Sverige? Det är ju webbläsaren som renderar innehållet.

    Det enda sättet som en sida egentligen kan visa fel tecken är om du inte definierar CHARSET i ett HTML-dokument.
    Det kan faktiskt bli fel här

    De flesta webbläsare ignorerar charset-metataggar eller andra deklarationer om charset deklareras i HTTP-headern.

    Som default skickar t.ex. apache inte ut någon deklaration alls och dokument som inte är självdeklarerade faller då enligt HTTP-RFC'n tillbaka på ISO8859-1.

    *Om* webservern konfigureras till att presentera innehållet som något annat än
    charset än det sidorna innehåller kommer alla non-asciichars som inte representeras via html-encodning att renderas felaktigt, oavsett vilket charset som deklareras i själva dokumentet.

    Eftersom de flesta webbservrar vi svenskar kommer i kontakt med antingen kör med iso8859-1 eller ingen charset alls så är det inte så vanligt problem för de flesta här - men så fort man rör sig utanför den anglosaxiska sfären är det bound att skapa huvudbry

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av kers
    Det kan faktiskt bli fel här

    De flesta webbläsare ignorerar charset-metataggar eller andra deklarationer om charset deklareras i HTTP-headern.

    Som default skickar t.ex. apache inte ut någon deklaration alls och dokument som inte är självdeklarerade faller då enligt HTTP-RFC'n tillbaka på ISO8859-1.

    *Om* webservern konfigureras till att presentera innehållet som något annat än
    charset än det sidorna innehåller kommer alla non-asciichars som inte representeras via html-encodning att renderas felaktigt, oavsett vilket charset som deklareras i själva dokumentet.

    Eftersom de flesta webbservrar vi svenskar kommer i kontakt med antingen kör med iso8859-1 eller ingen charset alls så är det inte så vanligt problem för de flesta här - men så fort man rör sig utanför den anglosaxiska sfären är det bound att skapa huvudbry
    Jag blir allt mer imponerad av dig och vill tillägga något till det här som har mer med Google att göra.

    Jag vet säkert att jag har sett att Google struntat i å, ä och ö nyligen och betraktat det som antingen ingenting eller något annat. Vilket vet jag inte då jag missade att spara undan det. Men jag vet också att ser att betraktar det de flesta gångerna. Spekulerar vilt att inlänkar styr: Sökord med å, ä och ö där ingen länk finns än överhuvudtaget == å, ä och ö saknar eget värde.

    Tar mig tusan och citerar dig igen på min blogg.

    Done and done: httpx://marknad.wordpress.com/2007/08/10/om-a-a-och-o-google-webbservrar-mm/

    Det är också så trevlig att folk faktikt presenterar egen erfarenhet snarare än att prata luft från artikel i New York Times & amerikanska bloggar som vi kan läsa själva lika gärna, utan att följa upp det med egen erfarenhet. Forum handlar ju om att ge egen erfarenhet och inte sitta och citera det andra skriver utan någon egen kontroll. Forum är diskussion där vi ger erfarenhet, spekulerar och delar med oss och får kunskap.

    Jag tror det finns något med det här runt å, ä och o som vi alla missat kring Google. Vad det är vet jag inte. Men jag gör inte min egen kodning på Nyfiken vital (vem orkar) så där kan finnas fel i hur vi presenterar vilket gjorde Kers erfarenhet intressant.

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Med php eller asp eller andra sever sides tekniker kan man sätta vad http headern ska deklarera för charset.

    Så om man vill jobba med ISO8859-1 på en utländs server är det alltid bäst att själv deklarera vilken charset man använder i http header.

    ex. med php:
    header('Content-type: text/html; charset=ISO-8859-1');

    Denna artikel på w3c sammanfattar det hela ganska bra:
    http://www.w3.org/International/O-HTTP-charset

    Notera även länken i det dokumentet till hur man kan använda .htaccess för att uppnå detta:
    http://www.w3.org/International/ques...access-charset

    Med .htaccess kan man styra så att olika filtyper knyts till olika teckenkodning.

  7. #7
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    De flesta publiceringar jag sett från medlemmar här har inte översatt svenska tecken eller ampersands till korrekta koder i sina webbsidor.

    Jag tycker det är synd att kunskap ska tas som kritik och att man ska behöva försvara sig på erfarenhet.

    Att du inte förstår att det är just nyckelorden jag pratar om verkar ju konstigt när du gett min 5 svar på mitt inlägg. Att skriva just nyckelorden korrekt påverkar ju indexeringen, att inte översätta dom påverkar indexeringen...

    Har ni inget internet i Norrland eller vad är problemet!!




    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    Vad har detta med nyckelordsforskning att göra?

    Dessutom:

    1. Om du sparar i UTF-8 så behöver du inte ersätta å med å. UTF-8 är en mer omfattande teckentabell som inkluderar de svenska tecknena. En nackdel med UTF-8 är att den kräver mer plats för representera ett tecken. Och oftast så håller man sig endast till max 2-3 språk på en hemsida. Dokument/databaser kan alltså blir större bara pga att man använder UTF-8. Förvisso kanske sällan ett problem men om du har en databas på 2-3 GB så vill man knappast att den ska bli 4-6Gb bara för att.

    2. Specialtecken (bl.a åäö) i URL har väl snarare att göra med webbläsarens stöd för detta. IE6 hade inget stöd för åäö-adresser, oavsett om det var en svensk version eller inte.

    3. Att köra html-encoding på åäö har väl snarare med besökarna att göra. En svenskspråkig sida kommer knappast ha problem, så till vida det inte visar sig att det finns en massa utländska besökare.

    4. Varför skulle åäö "bli fel" på internationella servrar gentemot på en server i Sverige? Det är ju webbläsaren som renderar innehållet.

    Det enda sättet som en sida egentligen kan visa fel tecken är om du inte definierar CHARSET i ett HTML-dokument.


    För att koppla till din rubrik "Översättning av svenska bokstäver i sökorden" så är det knappast så att HTML-encoding av åäö på något sätt skulle vara en fördel ur SEO-synpunkt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista på svenska länkkataloger
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2021-08-16, 09:54
  2. Problem med svenska tecken phplinkdirectory
    Av craj i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 17:28
  3. Submita url till svenska kataloger
    Av Daniel i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 10:37
  4. Länkbyte - svenska spelrelaterade sidor
    Av Håkan Liljeqvist i forum Länkbyten
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 00:51
  5. Svenska siter på Google.se
    Av LaoWang i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 14:11