Resultat 1 till 11 av 11

Google: Färskhet & RSS

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag känner att det här blir allt mer betydelsefullt och vi behöver en tråd där vi samlar konkret genomarbetad information. Så att vi har det på en plats.

    Låt oss här vara mycket noga med definitionen av färskhet:

    Färskhet definierar jag som ett "straff" för att låta material som inte tros vara aktuellt längre gå ner i sökresultatet. En koppling tros finnas till RSS, Googles sökhistorik och personligsökning. Det belönar också något nytt. Men att det är nytt är ju kort i tid jämfört med all tid framöver när färskhet "straffar".
    Risker - Färsket
    Jag har tittat mycket på detta. Och jag kan särskilt säga att jag ser mer risker än möjligheter. Risker så tillvida att man måste ta hänsyn till det här för att inte tappa trafik. Du kan gå upp snabbt men tappar snabbt om man inte hanterar denna faktor.

    Riskerna finns särskilt för bloggar och nättidningar.

    Möjlighet - Färsket
    Möjligheten är ju att andra arbetar sämre med detta. Vi ser ju att flera stora tidningar tappar. Men bloggosfären och nyheter på nätet är enormt stort och få som kommer läsa den här tråden är en försvinnande liten del. Vi vinner därför på att dela med oss.

    Så låt oss dela vår erfarenhet och vad vi sett om detta.

    Dela med er
    Så jag pekar ut några som jag tycker kan särskilt har att bidra med. Och jag ska sammanfatta allt jag sett också men jag är lätt sur över att särskilt Bernt som pekade ut detta först i Sverige har varit tyst sedan dess om det. Han såg faktorn tidigt och dess potential och har rimligen undersökt den. Men har vi hört något efter det?

    Men alla bidra med vad du sett!

    Bloggosfären är enorm liksom nättidningarna. De som läser den här tråden är försvinande få så vi vinner på att dela kunskap. Sitt inte håll på vad ni sett.

    Anton - RSS
    Kommer jag inte ihåg fel har Anton arbetat med någon form av RSS-tjänst / pingtjänst eller något liknande. I så fall har han rimligen samlat på sig ordentlig erfarenhet, statistik och mycket mer kunskap om RSS som kan vara riktigt värdefull.

    Av vad jag har sett spelar RSS in i färskhet och är kritiskt att förstå. En längre postning där du ger alla tips vore underbart. Men peka också ut dina affärsrelationer du har med respektive tjänst du diskuterar så att det blir tydligt.

    Jag tror också att RSS, pingtänster m.m. har stor potential. Ge oss tipsen på möjligheter men peka också ut de risker om de sett såda.. Ge gärna exemel på vilken trafik du klarar att få på bloggar du arbetar seriöst med kring detta.

    Och helt klart för mig att RSS har stor betydelse i hur Google hanterar färskhet. Så det du kan tror jag kan vara riktit värdefullt att förstå det för publicister och bloggare.

    Bernt - Färskhet
    Bernt pratade ju en massa om färskhet tidigit utan att ge just någon information. Rimligen såg han potentialen och vi kan gissa att han tittat mer på det. Därefter har vi inte hört något om det. Så dela med dig av de sett.

    Att posta länkar till bloggar och nyheter är väl bra och vettigt men personlig erfarenhet av du sett själv är i alla fall för mig bra mycket mer värdefull. Dela med dig. Sitt inte håll på vad du vet.

    Länka friskt
    Låt oss länka friskt här också till all kunskap även om det är egna sajter. Så vi får allt intressant samlat här. Och gör länkarna sökmotorvänliga så vi slipper hålla på att kopiera länkarna.

    Frukten
    Jag tänker länka länka till att alla som delar med sig av detta och skriver något vettigt även om det bara är någon liten pysselbit. Undantaget de jag tycker jag arbetar oseriöst vilket är bra få på det här forumet jämfört med SEO-samhället i det hela. De flesta oseriösa håller sig borta härifrån vilket torde vara orsaken till att Google slog på länkkraften från forumet igen.

    Jag tror färskhet är kritiskt att förstå för alla som publicerar nyheter, artiklar eller har en blogg. Vi behövr diskutera det seriöst.

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Bra att du uppmanar både mig och andra att dela med sig Hans. Tyvärr kan jag inte säga att jag har några enorma mängder information om fenomenet som sådant. Men här kommer iaf en kort sammanfattning. Försöker brodera ut det lite mer framöver.

    Googles egna definition av "Färskhet" är Query Deserves Freshness (QDF, eller fritt översatt: Sökfråga förtjänar färska resultat), och har enligt vad jag läst använts en hel del i den engelskspråkiga SERPen redan tidigare.

    I samband med att Google implementerade sitt nyhetssök, implementerade man även QDF. Till en början för att avgöra på vilka sökfrågor man ville visa en träff från nyhetssök före den ordinarie träfflistan.

    För att avgöra om en sökfråga förtjänar färska resultat sägs det att man i första hand förlitar sig på sökhistorik. Genom att analysera volymförändringar i sökfrågor kan man se om ett särskilt ämne är "hett" för stunden. Själv har jag inga observationer som på något sätt skulle motsäga detta, men jag skulle bli väldigt förvånad om inte sökhistorik från nyhetssök spelar en viktigare roll än sökhistorik från vanliga sökningar.

    Om en sökfråga bedöms förtjäna färska resultat omvärderas rankingen och gamla källor flyttas ned i ranking till förmån för nyligen uppdaterade källor.

    Första gången jag själv noterade detta var i samband med att nyhetssök lanserades i Sverige. Under en period kunde man med en blogg från Expressen bli indexerad av Google Nyheter och på vissa, lite längre och mindre konkurrensutsatta sökfraser helt enkelt kliva in i topp i SERPen. Som en träff från nyhetssök visserligen men ändå. Sedan dess har Google gått vidare och implementerat detta på vanliga källor som inte indexeras i Google Nyheter.

    För att ytterligare undersöka detta fenomen skulle jag gärna se att vi gör en närmare undersökning för att få fram några konkreta fall, där vi med största sannolikhet kan säga att QDF är i bruk. Detta skulle ge oss en bra möjlighet att analysera hanteringen närmare.

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jag jobbar med Twingly - och även om vi är väldigt nischade mot bloggar har vi självklart en hel del kunskap inom rss då det är vår primära datakälla.

    Utan att flimmra bort sig allt för mycket så tror jag att färskhet kommer vara mycket mer central i Google sökresultat efterhand. Vissa sökresultat, som "golf", kommer inte märka av detta men rena nyhetsfraser som uppkommer vid stora nyhetshändelser (och små efterhand givetvis) som "Stormen Gudrun" kräver snabba uppdateringar.

    Skulle Google behöva en vecka på sig för att få ett relevant sökresultat skulle det inte hålla i längden. Vi, liksom dem, kräver realtidsuppdatering mer eller mindre. Något som alla sökmotorer varit dåliga på.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    För att avgöra om en sökfråga förtjänar färska resultat sägs det att man i första hand förlitar sig på sökhistorik. Genom att analysera volymförändringar i sökfrågor kan man se om ett särskilt ämne är "hett" för stunden. Själv har jag inga observationer som på något sätt skulle motsäga detta, men jag skulle bli väldigt förvånad om inte sökhistorik från nyhetssök spelar en viktigare roll än sökhistorik från vanliga sökningar.
    Jag har sett en del kring vad de tittar på men mer längst. Men Anton - ta gärna en vecka och skriv ett riktigt genomarbetat inlägg om vad du sett kring RSS och hur det ska utnyttjas. Du kan en del här:

    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Jag jobbar med Twingly - och även om vi är väldigt nischade mot bloggar har vi självklart en hel del kunskap inom rss då det är vår primära datakälla.

    Utan att flimmra bort sig allt för mycket så tror jag att färskhet kommer vara mycket mer central i Google sökresultat efterhand. Vissa sökresultat, som "golf", kommer inte märka av detta men rena nyhetsfraser som uppkommer vid stora nyhetshändelser (och små efterhand givetvis) som "Stormen Gudrun" kräver snabba uppdateringar.

    Skulle Google behöva en vecka på sig för att få ett relevant sökresultat skulle det inte hålla i längden. Vi, liksom dem, kräver realtidsuppdatering mer eller mindre. Något som alla sökmotorer varit dåliga på.
    Kring flimmra bort så tror jag att färskhet är i fullgång just nu. För mig blir sådant där nytt tydligt ganska snart då jag lever på trafik.

    Jag har sett och tror att Google gör det här tämligen trivialt kring det som är mest farligt för oss nyhetssajter. Och jag tror RSS är viktigt. Därför att jag gärna skulle se att Anton eller någon annan RSS expert ger oss en kanon artikel som sammanfattar allt som är känt nu. Så vi har den välkända kunskapsgrunden inom vi ger oss ut i spekulationerna.

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    En sak som jag noterade idag:

    Skrev för första gången på länge ett inlägg i min blogg, efter semester och annat har jag saknat motivationen och tiden. Men det gav även ett bra tillfälle att studera hur lång tid det tar för Google att snappa upp inlägget.

    På mindre än 1 timme visar description snippet för min förstasida i SERPen text från det nya inlägget. Förmodligen snabbare än så, men jag hade inte möjlighet att kontrollera tidigare.

    Dessutom ser jag att min feed inte har uppdaterats i indexet.

    Får en att misstänka att det är pingen och inte feeden som spelar störst roll?

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    På mindre än 1 timme visar description snippet för min förstasida i SERPen text från det nya inlägget. Förmodligen snabbare än så, men jag hade inte möjlighet att kontrollera tidigare.
    Eller att Google pollar för att inte diskriminera sajter som inte är bloggar.

  7. #7
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    En sak som jag noterade idag:

    Skrev för första gången på länge ett inlägg i min blogg, efter semester och annat har jag saknat motivationen och tiden. Men det gav även ett bra tillfälle att studera hur lång tid det tar för Google att snappa upp inlägget.

    På mindre än 1 timme visar description snippet för min förstasida i SERPen text från det nya inlägget. Förmodligen snabbare än så, men jag hade inte möjlighet att kontrollera tidigare.

    Dessutom ser jag att min feed inte har uppdaterats i indexet.

    Får en att misstänka att det är pingen och inte feeden som spelar störst roll?
    Det var intressant. Mycket möjligt att det är så även om det låter lite konstigt... Så som vi jobbar med Twingly tar vi pingen och sedan använder RSS-feedet för att indexera.

  8. #8
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Det var intressant. Mycket möjligt att det är så även om det låter lite konstigt... Så som vi jobbar med Twingly tar vi pingen och sedan använder RSS-feedet för att indexera.
    Det kan ju finnas tusen anledningar till att inte visa en uppdaterad version av feeden i SERPEN:

    * Google begränsar resurserna till att trycka ut nya sidor och kör feed-presentation med lägre prioritet (kanske slår den igenom efter någon timme i stället?).
    * Feeds i sökresultat kanske särbehandlas eftersom Google anser att besökare i vanliga fall letar efter sidor - inte feeds.
    * Google visar medvetet inte deras fräshaste data för att skapa förvirring.

    Jag satsar på att det är en kombination av 1 & 2 som gäller i det här fallet - alla
    som läser sina loggar ser att GoogleBot har fetchat RSS:en, så det finns inget tvivel om om att Google har tillgång till datan.

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    kers:
    Helt rätt. Det kan bero på en hel massa olika saker. Min observation ger inga direkta svar. Men det ger indikationer. Ännu så länge de bästa indikationer vi har.

    För mig verkar det som om Google reagerar på PING när mitt nya inlägg skrivits och hämtar förstasidan som sedemera uppdateras i index. Jag har svårt att tro att de använder RSS feeden i detta fall i och med att det är förstasidan, alltså bloggens rootadress som visa färska data, inte en undersida och inte feeden.

    Visst har Google tillgång till datat, men varför häta feeden och sedan visa en uppdaterad version av förstasidan i SERP och i cache?

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tror de just nu arbetar för att in nytt material från alla typer av sajter oavsett RSS, ping eller något annat. Och att de hashar databitar från det och spar undan.

  11. #11
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    Jag såg något nytt i alla fall för mig. Jag la in en annons på blocket i går och sökte på ordet med Goggle nu. Så här ser resultatet ut.
    Kockknivar
    Kockknivar.
    Detta är en annons från ett företag. Insänd av Lyckas med mat i Luleå AB 15 aug, ... Kockknivar. Lyckas med mat AB -. Just nu: 23 annonser ...
    www.blocket.se/vi/13027916.htm?ca=5_s - 18 timmar sedan

    Google skriver ut antalet timmar sedan de hittade sidan.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 23:00
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22