Resultat 1 till 16 av 16

Bindestreck eller Underscore i URL?

  1. #1
    Tomas Ls avatar
    Tomas L Tomas L är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    9
    Håller på att bygga om en gammal frame:ad webbplats till direkt URLer och står inför valet att användar underscore ("_") eller bindestreck ("-") i URLfilnamnen.
    Har läst på många ställen att bindestreck rekommenderas.
    Men så läste jag en annan tråd på seo-forum som handlar om sammanbundna ord kontra särskrivning och dess effekter.
    I tråden här diskuteras att kanske Google gör samband mellan ord (tex "mp3 spelare", "mp3-spelare", "mp3spelare") och att sökmotorerna försöker lära sig att förstå sammanbundna ord.

    Om man då INTE vill att sökmotorerna skall göra en sådan sammanbindning, är det då skillnad på att skriva tex "spela_upp_mp3" och "spela-upp-mp3" i URLen.
    Jag var först på väg att använda underscore som jag alltid gjort men eftersom att rekomendationerna för URLer är att använda bindestreck känner jag mig osäker.
    Jag vill inte att sökmotorn ska hitta på felaktiga eller oklara sammanbundna ord som tex "uppmp3" (enligt exemplet ovan)

    Är det någon som har en idee i frågan.
    Tror någon det är det skillnad på att använda underscore eller bindestreck i URLer?

    Någon som har en idee eller kommentar ?

    mvh
    /Tomas
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2007-08-18 klockan 00:17. Anledning: Fixade bruten länk

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    På tiden tiden när Google räknade om sökresultat sällan var skillnaden mellan sökresultat för "GI-metoden" och "GI metoden" tydligt. Och påverkades av länkar med eller utan "-". Tolka det som du vill.

    Kör själv "-" på bilder men lutar nog åt att "_" är bättre. Men har ingenting att binda upp det på.

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Bindestreck är mer accepterat och framförallt användarvänligt. Det är allmänt känt att det finns bindestreck i domännamn (seo-forum.se som ypperligt exempel) och att då ha understreck på undersidors URL:er är inte helt naturligt.

    Bindestreck helt klart, även om Google inte klankar ned på dig för understreck

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Bindestreck är mer accepterat och framförallt användarvänligt. Det är allmänt känt att det finns bindestreck i domännamn (seo-forum.se som ypperligt exempel) och att då ha understreck på undersidors URL:er är inte helt naturligt.

    Bindestreck helt klart, även om Google inte klankar ned på dig för understreck
    Jo men frågar var väl om det tolkades som "mellanslag" vilket jag inte tror det gör.

  5. #5
    Rockys avatar
    Rocky Rocky är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    58
    Det ska inte vara någon större skillnad numera mellan bindestreck och understreck enligt Matt Cutts, men han rekommenderar ändå bindestreck.

    If you read Stephan Spencer’s write-up, he says that underscores are the same as dashes to Google now, and I didn’t quite say that in the talk. I said that we had someone looking at that now. So I wouldn’t consider it a completely done deal at this point. But note that I also said if you’d already made your site with underscores, it probably wasn’t worth trying to migrate all your urls over to dashes. If you’re starting fresh, I’d still pick dashes.
    Källa: Matt Cutts blogg

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jo men då har vi det där med vad Google säger och vad som egentligen stämmer.

    Hörde en historia om Cutts som ju menade att proxies som tog in sidorna aldrig skulle vara något problem. Massor av folk hade dock problem. Sedan surfade någon hans blogg för någon månad sedan via proxidies som tog in sidorna och lät Google indexera dem och hans blogginlägg gick ur SERP:en mer eller mindre direkt. Tre timmar sedan skulle den buggen i Google ha varit löst.

    Utan källa eller citat menar jag att det ovan är bedömt trovärdigt av mig på goda grunder.

  7. #7
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Det här handlar snarare om användarvänlighet än SEO, måste jag säga. Så skit i Matt och använd bindestreck. Som folk använder, inte Google.

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Det här handlar snarare om användarvänlighet än SEO, måste jag säga. Så skit i Matt och använd bindestreck. Som folk använder, inte Google.
    Håller med. Så kör jag.

  9. #9
    midass avatar
    midas midas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Lövestad, skåne
    Inlägg
    57
    Helt super!
    Sitter just nu inför ett ganska mastigt jobb och ska lägga upp ca 1000-1200 bilder. Har funderat länge hur man skall döpa dem. Så sitter jag och läser om detta och ser att Hans99 lutar åt _ men att det inte verkar spela så stor roll.
    Tror faktiskt att jag provar Hans99 och kör med _.
    Provade lite och använde mellanslag men det var ingen hit!
    Återkommer om någon månad när man kan se något slags resultat.
    Skriv gärna om någon har nåt annat tips.
    Magnus

  10. #10
    Tomas Ls avatar
    Tomas L Tomas L är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    9
    Tack för en massa bra synpunkter. Och precis som Hans99 påtalade så var frågan om bindestreck tolkas som mellanslag eller om det har en mer "bindande" egenskap som skapar relationer mellan enskilda ord. Förlåt om jag förklarade lite trassligt.
    Det här med användaraspekten hade jag inte tänkt på. Klart det är enklare att skriva bindestreck. Men för bildfiler spelar det kanske mindre roll och understreck kan användas eftersom få ger sig på att skriva in dessa.
    Jag kommer använda bindestreck i URLer som kan tänkas skrvas in an användare. På andra ställen kanske underscore får fortsätta regera.

    mvh
    /Tomas

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Cutts skriver lite om något associerat med det här:
    http://www.mattcutts.com/blog/whiteh...-for-bloggers/

    För bilder kör jag "-". Tycker det ser mer elegant ut.

    För din del tror jag nyckelordet för bilden är viktigt liksom underrubriker på sidan, bold-text och beskrivande text annat än associerat till försäljning.

    Rimligen får du en del läsare som egentligen sökte information om batterier. Ge något för dem:
    1) Text under säljs-info längre ner.
    2) Jag skulle också länka ut till respektive batterityp i Wikipedia, Konsumentverket o.s.v. och motsvarande seriöst, bra o.s.v. om det passar in.
    Ger läsarvärde för de som egentligen sökte information och tror jag hjälper dig upp i resultaten på kombinationer.

  12. #12
    midass avatar
    midas midas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Lövestad, skåne
    Inlägg
    57
    Hans, du är en pärla, men har fullt upp men alla bilder en bra tid framöver.
    Magnus

  13. #13
    Tomas Ls avatar
    Tomas L Tomas L är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    9
    Nu har jag läst på seo-punkt-se att:
    Underscore: Räknas som ett tecken, "spela_upp_mp3" tolkas alltså som "spelanågontinguppnågontingmp3"
    Bindestreck: Räknas som mellanslag, "spela-upp-mp3" tolkas som "spela upp mp3"
    Rekomendationen är därför att använda bindestreck.

    mvh
    /Tomas

  14. #14
    midass avatar
    midas midas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Lövestad, skåne
    Inlägg
    57
    Man tackar och bugar!
    MAgnus

  15. #15
    Pontus Karlssons avatar
    Pontus Karlsson Pontus Karlsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    53
    Nu har jag läst på seo-punkt-se att:
    Underscore: Räknas som ett tecken, "spela_upp_mp3" tolkas alltså som "spelanågontinguppnågontingmp3"
    Bindestreck: Räknas som mellanslag, "spela-upp-mp3" tolkas som "spela upp mp3"
    Rekomendationen är därför att använda bindestreck.
    Jag håller med Tomas L har nämligen märkt detta fenomen.

  16. #16
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Detta ar ju bevisligen alldeles korrekt, se bara pa alla bloggar hur dom doeper sidnamn i artiklar... det ar alltid med (-) dash... och ger otroligt bra resultat.

    Michael

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Till Maccke och andra ang köp, sälj eller byt
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 09:21
  2. Sitemaps eller inte?
    Av Travoni i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 09:17
  3. Översättning av sajt, ny domän eller samma?
    Av Niklas i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 22:21
  4. Bindestreck eller inte?
    Av Pablo i forum Domänen
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 08:38
  5. Sex och samlevnad eller mjuk erotik
    Av Gustav i forum Länkbyten
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 11:06