Resultat 1 till 7 av 7

Ofint tacka nej när en nofollow site ber om länkbyte?

  1. #1
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Fick just en förfrågan om länkbyte från en i och för sig trevlig glasögonsajt som påstod sig gjort nån poll o funnit att deras kunder var intresserade av allt möjligt, däribland djur.

    Så dom frågade försynt om dom fick lägga till min länk.
    OBS, dom bad inte om länkbyte.

    Huvudsidan o massor av produktsidor var PR4, men länksidan var PR0.
    Kollade deras robots.txt som gjorde en disallow på länksidan.
    Den var inte heller indexerad av Google men det var ju inte så konstigt.

    Så jag sa att visst fick dom lägga till min länk, men påpekade samtidigt att jag inte hade någon nytta av den p g a deras robots.txt och lade till en länk där dom kan kolla PR på alla interna länkar till exempel, plust att jag gav dom hela texten i deras robots.txt.

    Sen var jag fräck och sa att jag kunde länka till dom från alla mina tre PR2 sajter, om dom gav mig en länk från en indexerad PR4 sida utan nofollow.

    Var det väldigt ofint av mig?
    Ska man bara hålla tyst i sådana här situationer och tacka nej men inte säga mer?

    Jag vet ju inte om personen som jobbar med länkbyten vet ett skvatt om allt det här (det gjorde inte jag för ett halvår sen ...) eller om den personen har det här som en högst medveten strategi.

    Sitter o funderar om det kanske var lite väl näsvist även om jag var artig och saklig i mitt svar?

  2. #2
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Kalla mig cynisk men de var nog ute och fiskade lite. Vad har du för PR på sidan de skulle länka till?

  3. #3
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Har inte kommit längre än till PR2 än.
    Men å andra sidan hade jag inte hört talas om SEO vid förra exporten av PR så jag kan nog komma igen framöver

  4. #4
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  5. #5
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Tror inte du tänker längre än näsan räcker. Ibland tänker man för mycket på SEO och inte på människor.

    Om du nu slipper länka tillbaka för att få en länk så skulle jag tacka ja. Vare sig den är nofollow eller inte. Deras länksida, som är byggd för deras besökare fyller ett syfte. Det är väl meningen att deras besökare skall besöka denna länksida och sedan klicka på länkarna?

    Men du kanske inte är ute efter fler besökare? Bara Googlejuice?

    Om du nu måste länka tillbaka, så lägg nofollow på deras länk. Så är ni kvitt. Om du nu vill ha besökare dvs.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  6. #6
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  7. #7
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Tror inte du tänker längre än näsan räcker. Ibland tänker man för mycket på SEO och inte på människor.

    Om du nu slipper länka tillbaka för att få en länk så skulle jag tacka ja. Vare sig den är nofollow eller inte. Deras länksida, som är byggd för deras besökare fyller ett syfte. Det är väl meningen att deras besökare skall besöka denna länksida och sedan klicka på länkarna?

    Men du kanske inte är ute efter fler besökare? Bara Googlejuice?

    Om du nu måste länka tillbaka, så lägg nofollow på deras länk. Så är ni kvitt. Om du nu vill ha besökare dvs.
    Det är fråga om en sajt med designer solglasögon, Prada o sånt.
    Dom har en länksamling på drygt 1000 länkar.
    Sannolikheten att nån som är ute o jagar solbrillor skulle hitta just min länk i den där högen är så minimal så jag tror jag avstår.

    Men jag förstår hur du tänker.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Matt Cutts nya post "Indexing Timeline"
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 17:28