Resultat 1 till 10 av 10

Vilket cms för större seo-nätverk, och varför?

  1. #1
    Frosts avatar
    Frost Frost är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    56
    Vilket cms hade du valt för att skapa ett större seo-nätverk?

    Det här är nog en lite luddig frågeställning, så jag passar på att påpeka att jag mer än gärna diskuterar vidare på mina funderingar här nedan..

    Till saken hör den att jag sitter och (för tillfället) teoretiskt planerar hur jag bäst skulle placera, säg 100 domäner och hemsidor.

    Det första jag skulle göra är att se till så att domänerna är:

    1) Releventa till keywordet
    2) Kort och lätta
    3) Rätt toppdomän

    Sedan skulle jag leta upp xx antal hosting och servrar, sprida ut dessa bland olika ip och helst c-nät. Än så länge är det väl rätt basic mot vad vi alla skulle göra antar jag, min egentliga fråga är vilket cms ska jag använda, och mer därtill, varför skulle jag inte använda ex wordpress på alla sajterna?

    Att använda wordpress som cms
    Jag leker nämligen med tanken på att använda wordpress som grundläggande cms, och givetvis olika templates - antingen custom, köpta, egna eller opensource. Alla får sin slize av seo optimering och modrewrite.

    Det jag slåss med och som vi här internt inte kan samsas om är om det på något sätt skulle vara negativt att använda samma cms på alla sajter. Sidorna länkar givetvis inte till varandra överallt utan följer ett schema och nån slags struktur (med lite random events här och där) så det är inte frågan direkt.. utan själva admin/backend, och hur detta skulle påverka.

    Det känns indirekt som så att google kanske skulle tycka det vore mindre värt eller udda att bara länkar ingår och länkar.

    För och emot wordpress som cms i seo-navet
    Det som talar mot detta är främst:
    1) I sådana fall vore väl blognätverk och framförallt bloggtopplistor etc straffade? Det verkar de ju inte vara, snarare tvärtom?

    2) Det jag själv är mest orolig för är att google (verkar) prioritera, eller åtminstonne stämpla bloggar på ett visst sätt, i vissa fall högre, i vissa fall lägre - summa sumarum är i alla fall att serpen verkar kunna avgöra om det är en blogg eller ej, och även om vi i dagsläget får generösa resultat av och från en blogg, kanske detta en dag ändras.. och då kommer det kännas surt..

    Det som talar för att använda wp som cms är dock enkelheten och snabbheten. Jösses vad smidigt det är att använda och seo optimeringen går som på räls tycker jag - MEN jag skulle vara väldigt tacksam för en debatt om detta, framförallt att få höra om andra byggt nätverk redan, eller om ni gjort på andra sätt.

    Sidenot; Någon mer som haft bra erfarenheter av Website Baker?
    Bara som en liten sidenote så har jag haft bra resultat med websitebaker (även om jag blir galen på vissa funktioner) så har jag ändå fått väldigt bra resultat av detta opensource cms, någon annan som hunnit korstesta mot flera eller har andra resultat?

    Så, detta var alltså frågan

    Ska man bygga ett seo nätverk med enbart wp - ja eller nej och varför?

    edit: klockan är sent och jag fick konstigt nog lust att styla till texten i detta inlägg lite snyggare.. jag är nog designskadad
    Senast redigerat av Frost den 2007-08-17 klockan 23:54.

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Snabbt svar: Wordpress är enkelt, men om man behöver ett riktigt bra CMS så är Drupal väldigt kompetent. www.drupal.org.

  3. #3
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Att sätta upp 100 sajter enbart som SEO-nav känns för det första så 2005 på något sätt. Att använda WP är mer 2006.

    Men. Om jag skulle sätta igång någotning sådant här så skulle jag gå väldigt försiktigt tillväga. Olika servrar, olika URL-taktik, olika CMS, olika filändelser på olika sajter och helt olika utseenden på WP och Drupal-sajter som kanske i övrigt delar server.

    Det brukar vara lätt för mig som besökare att se att en sajt är byggd för SEO och ingår i ett större nät. Hur lätt är det då inte för Google att algoritmiskt hitta denna typ av SEO-nav?

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ja det beror lite på vad du skall ha SEO-navet till. Förutom de aspekterna Nikke tar upp är tid en faktor. Med tid följer, rätt skött, Trust.
    Att sätta upp ett nav på kort tid och tro att det skall fungera är inte realistiskt. Det kan ta år att skapa ett nätverk som fungerar.

  5. #5
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  6. #6
    Frosts avatar
    Frost Frost är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    56
    Tack för alla svar, bara lite förtydliganden så vi kan ta diskutionen till rätt nivå. Seo-nätverket är inte tänkt att byggas på en dag, det är inte heller tänkt att varken scrapea eller på annat sätt generera content på bh eller annat lurigt sätt.

    Nätverket började byggas på för två år sedan och har funkat bra, dock har det byggt med helt olika cms och som Nikke sa, med både olika filändelser och innehåll.

    Men vad jag är sugen på och främst vad som gör mig väldigt nyfiken är vad som skulle hända om jag skulle skippa att använda olika sorters cms, strunta i att egen utveckla admingränssnitt och i vissa fall även använda statiska sidor och endast köra med wp (just för det är så fasligt snabbt och enkelt)....?

    En del av mig säger att detta är kanske risky, just eftersom google kanske tycker att det en dag är sämre att ha en blogg än en "vanlig" sida. Då sitte rman där med alla ägg i samma korg som jag tror vi alla vet är jäkligt illa.

    Vad man ska ha det till däremot tycker jag är rätt uppenbart, det är ett utmärkt komplement att kontrollera ett eget nätverk som tillägg till alla de kataloger, artikelsidor, socialabokmärken etc etc som vi annars använder oss av för att puscha en sajt - jag bara föredrar att äga dem själv så slipper jag be om länkar

    Är det någon som testat wp på en mängd sidor och har erfarenheter av det? Straffades ni eller fick ni en ros?

  7. #7
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  8. #8
    Frosts avatar
    Frost Frost är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    56
    Tack för erfarenheten Ponting, inte heller jag har märkt något negativt med att köra wp som bas i nätverket, men nu när jag står inför ett nytt skede i nätverket så måste jag bestämma mig vad och vart jag vill lägga min tid..

    och det är väldigt frestande just nu att använda wp pga dess enkelhet, unikt content har jag samlat på mig i flera månader så det är jag inte orolig för, inte heller att varken besökare eller robotar ska tycka sidorna är för spammig eller seobyggda (det är min egna övertygelse iof men men)... däremot är jag som sagt orolig för att jag en dag kommer märka att mina nya domäner blir straffade just pga att de delar plattform eller liknande.. men det verkar inte bättre än att jag får vara den första som experimenterar med det

  9. #9
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jim har ett sajtnätverk byggt på Wordpress. Till och med samma tema+filändelser m.m. Och det funkar alldeles utmärkt!

    Så länge sitt content är unikt och kvalitativt - och inte byggt enbart för SEO - så kommer man inte straffas på det sättet.

    Wordpress tycker jag är på många sätt det bästa CMS:et överlag när det gäller mindre till halvstora sajter. Inte minst för att det är så enkelt att ändra och bygga ut det som man vill, olika URL-varianter är hur lätt som helst att fixa exempelvis. Att hitta bra teman är inte särskilt svårt heller...

    Själva CMS:et tror jag inte man ska haka upp sig på. Visst kan det vara bra att på ett eller annat sätt försöka vara unik på alla sätt och vis. Men, inte ens de bästa ska behöva ha hundratals olika CMS bara för att det "kanske" kan vara en anledning för Google att straffa dig.

  10. #10
    Frosts avatar
    Frost Frost är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    56
    Agaton: Supertack! Jag har haft långa svåra nätter med att tänka ut det här och visst, jag kanske stressat upp mig i onödan för det kommer ta ett par månader att bygga upp mitt nätverk till "nästa" nivå, så jag skulle ju haft tid att ändra mig under resans gång, men samtidigt ville jag mest bolla redan nu innan jag suttit igång ordentligt etc. Tack för din åsikt, jag värderar den högt och nu är jag lite tryggare att börja med mitt wpnät :P

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22
  2. Softich med öppna trådlösa nätverk...
    Av Anton Johansson i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-29, 12:10