Resultat 1 till 10 av 10

Funderingar om CMS

  1. #1
    Pontus Karlssons avatar
    Pontus Karlsson Pontus Karlsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    53
    Jag har börjat fundera över ett lite större nytt projekt och funderar på vad man ska använda för cms till detta. Jag är nybörjare inom programering och har ingen koll på något sådant. Har jobbat lite med wordpress till som bloggar och det förstår jag hyfsat.

    Jag vill till min nya sajt kunna använda fler bloggar i samma sajt. Jag har pga av detta kollat runt lite och det finns lite joomla templates som skulle passa som grund åt mig. Frågan är bara är Joomla seo-vänligt? och hur fungerar det verkar vara helt annorlunda att installera än t.ex. wordpress eller?

    Jag kanske är dum nu som tror att jag kan bygga det utan programeringskunskaper? men vill gärna ha konkreta tips på hur jag löser detta problem. Har ni ideér på hur jag löser detta på enklaste sätt skriv dem.

    Sajten ska tillslut se ut något liknade denna så ser ni hur jag tänkt mig http://demo.rockettheme.com/rokwebify/
    snälla hjälp mig att förklara om det går att lösa. Tack på förhand.

    Mvh. Pontus "Pontuws" Karlsson

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Varför vill du ha flera bloggar på samma sajt? Du kan ha olika templates och designs för olika kategorier och inlägg på en och samma wordpress-blogg om du vill.

    Du kan alltid installera flera i olika mappar typ /blogg1 /blogg2 osv men jag ser inte syftet.

    Men det finns kanske en annan anledning?

    Jag har jobbat en del med WordPress och gillar det skarpt. Kan inte uttala mig om Joomla.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Om du har tänkt bygga en community/portal där varje medlem har sin egen blogg mm så är Drupal ett bra val.

    Drupal och Joomla brukar ställas mot varandra en del, och jag har inte jobbat så mycket med Joomla. Men Drupal är otroligt skalbart och möjligt att anpassa på alla sätt och vis, och dessutom har den ett inbyggt behörighetssystem som är väldigt enkelt att hantera. Hanss99 kör väl drupal på nyfikenvital. Kolla med honom, vad han tycker.

    Jag tror att man behöver viss programmeringskunskap (php, css, html) om man vill utnyttja maximalt från både drupal och joomla. Men det är fullt möjligt att sätta upp en helt fungerande portal med standardtema utan några större kunskaper inom php.

    Läs mer om drupal på www.drupal.org.

  5. #5
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    joomla ska vara seo vänligt men vi fick inte bukt med att ändra specifika titlar på alla sidor vi ville jobba med. Det verkade inte fungera i koden i allfall och vi tröttnade. Har inte testat någonting annat så det var en liten parentes bara.

    Jag har också ideer på att sätta upp nya portaler och det lär så bli i slutet på året, man ska kanske testa Drupal då. tack för den?

    Michael

  6. #6
    Pontus Karlssons avatar
    Pontus Karlsson Pontus Karlsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    53
    Tack för alla svar har bestämt mig för att köra wordpress ändå.

  7. #7
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  8. #8
    Niclas Strindells avatar
    Niclas Strindell Niclas Strindell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Gunnarn, Västerbotten
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    joomla ska vara seo vänligt men vi fick inte bukt med att ändra specifika titlar på alla sidor vi ville jobba med. Det verkade inte fungera i koden i allfall och vi tröttnade. Har inte testat någonting annat så det var en liten parentes bara.
    Det finns flera plugins till Joomla som fixar individuella titlar. Jag har skrivit lite om detta i guide till sökmotoroptimering av Joomla, och jag ska snart uppdatera den med länkar till lite nya intressanta plugins.

  9. #9
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det där beror ju lite på vilka ambitioner man har.

    Att Wordpress och Google Blogger fungerar fantastiskt med Google, feedBurner o.s.v. råder det ingen tvekan om. Har man ingen ambition som efterfrågar eller kräver egen anpassning ser jag lite anledning att söka sig längre än så. De är enkla, flexibla, fungerar med Google och besökarna känner igen sig.

    Vill man upp ett snäpp och ser att man vill anpassa och ha en del eget kan något mer flexibelt med mer muskler har jag/vi mycket god erfarenhet av Drupal. Den är bökigare än t.ex. Wordpress men du får mer flexibilitet.

    Jag vill också slå ett slag för "Drupals" länkkatalog (tråd på SEO-forum) som tar riktigt fint med Google. Också menar jag att Google generellt fungerar väl med Drupal (SEO-forum).

    Vad kan du då ha Drupal till?

    1) Du kan bygga webbutiker.
    2) Du kan bygga en bloggtjänst.
    3) Du kan driftsätta en blogg på den.
    4) Du kan bygga en nättidning.
    5) Du kan göra en länkkatalog.

    o.s.v. Flexibilitet saknas inte. Det du kan tänkas vilja göra med Drupal har troligen någon redan gjort elegant och trevligt. Det finns mer esoteriskt en ganska vågad datingtjänst i Kaliforniens stora spelstad (namnet borta hur huvudet) driftsatt. Moraliskt tveksam men en elegant gjord anpassning som presenterar bilder o.s.v. utmärkt och som imponerar tekniskt. D.v.s. den som vill bygga riktigt snyggt kan göra det.

    Den tydligaste anpassningen vi gjorde var vår länkkatalog som du har till höger i min signatur. Den är öppenkällkod och när vi får tid ska den pakteras samman.

    Nackdelen med Drupal är start sträcka.... Du behöver lära dig plattformen som är tydligt små bökigare än bl.a. Wordpress. Något lite mer kring detta har vi här runt innehåll och CCS.

    Lycka till!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)