Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 31 till 36 av 36

Jajja Magazine

  1. #31
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Det finns företag som inte tar betalt för själva länkarna utan istället tar betalt för att hjälpa till med att lägga upp och genomföra en strategi för naturlig länktillväxt.

    För mig känns det väldigt fjärran att köpa ett länkpaket för upp till 20k per månad, där man faktiskt bara hyr länkarna och där de försvinner den dag man inte vill betala 20k per månad längre. Då kan man nog istället lägga pengarna på adwords...

    Då känns det mycket bättre att investera sina pengar på att någon arbetar med linkbaits och andra metoder för en naturligare länktillväxt, och där länkarna faktiskt finns kvar efter att man avslutat samarbetet. (I alla fall så länge som de länkande siterna inte tar bort dem eller läggs ned)
    Jo men det jag har sett känns som ganska omständigt och tror jag dyrt i förhållande vad de ger. Två saker där tycker jag verkar saknas.

    Dels en enkel tjänst som är kostnadseffektiv. Ta fram ett bra fakta material där så passar. Sätta sig och tipsa sajter för att få bra inlänkar. Grejen tror jag är att få egentligen är bra på det här och är man inte mycket bra på det tar det orimligt lång tid. Men det är som allt annat. Övar man det ofta blir bra på det efter ett tag.

    Också ser jag lite som är riktat mot mycket värdefulla länkar från särskilda aktörer. För Nyfikenvital bearbetar jag just nu ett mycket stort amerikanskt IT-företag för inlänkar. Det har jag förberett något år men vi har haft annat värde av dem men jag har haft tänket hela vägen att vi ska ha chans till att få case länkar från dem. Där har jag lite tid att lägga och sådant går att göra mycket snyggare om det är korrekt finansierat för en större aktör. Exempel på aktörer som går att bearbeta riktat:

    1) Google. Nya bloggar startas upp hela tiden verkar det som. Oräknliga redan. Säkert värderas länkar från dem högt.
    2) Yahoo har många bloggar också.
    3) Hur är det med regeringssajter?

    Vad krävs för att få länk från respektive aktör.
    Inför det som krävs.
    Bearbeta.

  2. #32
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Vi kan väl förresten dokumentera de tjänster SEO-leverantörerna har i segmentet. Jag gjorden tråd för det: Tjänster SEO-leverantörer har för att generera naturliga länkar

  3. #33
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Det finns företag som inte tar betalt för själva länkarna utan istället tar betalt för att hjälpa till med att lägga upp och genomföra en strategi för naturlig länktillväxt.

    För mig känns det väldigt fjärran att köpa ett länkpaket för upp till 20k per månad, där man faktiskt bara hyr länkarna och där de försvinner den dag man inte vill betala 20k per månad längre. Då kan man nog istället lägga pengarna på adwords...

    Då känns det mycket bättre att investera sina pengar på att någon arbetar med linkbaits och andra metoder för en naturligare länktillväxt, och där länkarna faktiskt finns kvar efter att man avslutat samarbetet. (I alla fall så länge som de länkande siterna inte tar bort dem eller läggs ned)
    Känns oekonomiskt att jobba på det sätt du beskriver. Jag menar om jag nu utför en sådan tjänst så kommer värdet av den genereras över tiden och jag måste hitta något sätt att ta betalt för det värdet eftersom jag skjutit mig själv i foten när jag genererat tillräckligt med linkbait för att sidan ska växa självmant och jag inte behövs längre. Jag vågar yrka på att det finns en övre gräns för hur linkbait en sida kan leva med.

    Vad jag syftar på är lite att en linkbait-arbetare som gör linkbait av kvalité lätt borde kunna ta ut 200-400 000:- (räknat lågt, rätt bransch och man bör kunna ta ut ännu mer) på ett bräde, d.v.s. dina 20 000:-/månad hyrda länkar i 10-20 månader. För något som inte ger en direkt effekt.

    Och visst skulle linkbaitet ge resultat redan inom dessa 10-20 månaderna och generera bra placeringar. Bättre placeringar än hyrda länkar om man skapat tillräckligt bra linkbait och nått ut med betet på rätt sätt.

    Men tittar man istället på marknaden så finns inte de kunder som är så insatta att de förstår vidden av linkbait att de är villiga att betala de summorna. Åtminstone är kunderna få, samt om de är tillräckligt stora för att punga ut de summorna så har de ofta extremt mycket synpunkter på vad som skrivs och görs med hemsidan. Och när kunderna börjar strula fram och tillbaka så låter resultaten vänta på sig för linkbaitet hamnar i massa byråkrati istället för på sidan och genererar inte värde. Vilket resulterar i en sur kund.

    Men visst att hyra länkar är dyrt och man måste specca upp typ av länkar, från vilken typ av sida de ska komma och hur många de ska vara etc.

    Men som marknaden ser ut så är det lättare att säga ja åt en post på 20 000:-/månad för något som ska generera någon form av värde varje månad än 200 - 400 000:- (kanske uppdelat på 2-3 månader men mycket pengar per månad iaf) som ska ändra innehållet på sidan på ett sätt som kunden själv kanske inte vill. Och vad gör man vid leverans på något kunden inte vill ha? kreditera ordrar på 200-400 000:- är rätt dyr affär även om man betalar hälften först och hälften vid leverans så är det 100 - 200 000:- som går ut från företaget när man räknat med detsamma in ytterliggare.

    Så då får man väl ta mindre betalt? men varför? när man kan ta betalt för hyrda länkar som kunderna förstår och är villiga att köpa? problemet med att kunden inte hajjar linkbait produkten kvarstår trots att priset kanske faller dem i smaken. Och varför rekommendera dem addwords? där försvinner ju större delen av budgeten på de faktiska klicken det är rätt oekonomiskt det också.

    Den dagen då folk förstår innebörden av SEO det är samma dag som vi inte längre får vettiga resultat i sökmotorerna och behöver något nytt sätt att plocka fram information. Och jag tror marknaden för linkbait är ytterst begränsad tills den dagen samt att man behöver vara så otroligt skillad att ta plocka den så att den som gör det kan tjäna stora pengar och förtjänar att göra det.

    Ber om ursäkt för mitt långa inlägg, behövde skriva av mig lite. Borde kanske skaffa mig en sån där grej som ungdomar skriver sina tankar i... blogg tror jag det heter... (gud vad jag hatar bloggar )

  4. #34
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Långt inlägg, men underhållande och intressant.

    Visst förstår jag affärsidén bakom hyrda länkar. Funkar klockrent till dess kunden hajjat vad som händer och vad de faktiskt betalar för. Och det går att tjäna bra pengar som leverantör.

    Men det finns även ett stort antal riktigt stora kunder med riktigt stora plånböcker, som aldrig skulle ens skulle fundera på att hyra länkar. Vem ska tillgodose deras behov?

    Mitt resonemang grundar sig till stor del på min grundfilosofi. Och den är inte att tjäna så mycket pengar som möjligt, utan istället att hjälpa mina kunder att göra det.

    Och visst är det en stor utmaning att prissätta ett arbete som man dessutom inte kan förutsäga effekten utav. Då kanske man kan ta betalt baserat på andra mättal? Som genererade leads eller faktiska affärer.

  5. #35
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Bernt att inte vilja tjäna så mycket pengar som möjligt verkar främmande för en bra entreprenör. Att man sedan vill det bästa för sin kund, det är en självklarthet. Men jag tycker aldrig man ska sticka under stol med att man är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt. Sedan om man begränsar sig för att slippa dåligt samvete eller om marknaden stryper priset eller något annat så de må vara hänt. Men fokus i affärer är alltid att i slutänden tjäna så pengar som möjligt.

    Deras behov behöver man ofta tillgodose som anställd på deras webbavdelning. Är min känsla i varje fall. Att de skulle tillåta en extern konsult sitta och utveckla och lägga upp saker på deras webb utan att de har direkt kontakt med honom är bortom mig. Men visst ok man kan jobba som konsult på deras kontor och sitta hos dem. Men jag ser inte att marknaden eller kunderna skulle vara så stor eller många att det ger tillräckligt navigationsutrymme.

    Intressant med andra mättal, problemet är just att det måste vara något som kunden kan mäta. Och linkbait är något som måste mätas över en väldigt lång period. Vilket kunden inte går med på. Göra jobbet och sedan casha in efterhand som jobbet genererade saker åt kunden skulle iofs göra att man bara behöver utföra jobb åt ett begränsat antal kunder innan man kunde dra sig tillbaka och leva på det som är gjort. Men vilken kund vill binda upp sig och betala över så lång tid?

  6. #36
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Men kan ni hålla det i tråden jag gjorde för det här så att blir enkelt att hitta det ni skriver i framtiden?

    http://www.seo-forum.se/laenkbeten-f...-har-foer.html

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Eniro inleder samarbete med Jajja
    Av MattiasN i forum Nyheter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 23:29