Resultat 1 till 13 av 13

Hur påverkar domän ägarbyte sökresultaten?

  1. #1
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Har någon erfarenhet av hur ett ägarbyte för ett domän påverkar sökresultaten (på tex Google i Sverige)?

    Enligt mina egna erfarenheter är det så att vi i Norden ännu inte utsätts för samma algoritmer, "regler" och straff som sajter inom populära brancher ute i stora världen.

    För att återgå till frågan så kan jag nämna att jag bytte ägoförhållanden för en mobilsajt från mig själv som privatperson till mitt företag med resultatet att sajten inom några dagar spolades ner till 150 + ranking från att ha varit på relativt ok placering. Kan detta hända i Norden?

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Och finns det någon skillnad när du får en domän p.g.a. fientlig registrering? Bör man ha undersida relevanta för ursprunligt innehåll klara för den? Har tre som jag får när jag så begär.

  3. #3
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Vad gällde detta exempel för ändelse?
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Vad gällde detta exempel för ändelse?
    info bl.a. för mig, och ingenting som inte hanteras av samma organisation i övrigt.

  5. #5
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av nfinland
    För att återgå till frågan så kan jag nämna att jag bytte ägoförhållanden för en mobilsajt från mig själv som privatperson till mitt företag med resultatet att sajten inom några dagar spolades ner till 150 + ranking från att ha varit på relativt ok placering. Kan detta hända i Norden?
    Ja, men inte med .NU och .SE-domäner ännu. Du kan läsa mer om det i den här tråden.

    För .com/.net/.org (och alla andra som följer RFC:n) kan domänen dock dyka om du byter ägare, även i google.se såklart. Om domänen går ut, och du omregistrerar den, försvinner den helt ur sökresultaten tills det tillkommer nya länkar. Då "minns" Google vilka länkar som är gamla, och vilka som tillkommit, och räknar endast de nya som tilldelare av länkväre. Dessutom försvinner sajten ur DMOZ och du måste ansöka igen för att komma med. Så illa är det med det.

  6. #6
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Om domänen går ut
    I mitt fall har domänen inte gått ut utan bara bytt ägare. Resultatet var en störtdykning och nu ca 4 mån. senare ingen förändring.

    Så ni säger att det har att göra med domän ändelsen? Det var nytt för mig!

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Anldeningen till att det beror på domänändelse är egentligen att det är enklare för Google att komma åt information om ägarbyte för vissa toppdomäner och svårare på tex .se och .nu. I alla fall så har det varit så.

  8. #8
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    .SE kan de ju teoretiskt spindla mot whois-servern men det är emot NIC-SEs avtalsvillkor. .NU släpper inte ut den informationen alls.

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    .SE kan de ju teoretiskt spindla mot whois-servern men det är emot NIC-SEs avtalsvillkor. .NU släpper inte ut den informationen alls.
    De behöver ju inte ta den direkt utan kan köpa in den.

  10. #10
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  11. #11
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Det finns ingen anledning att din sida blivit straffad av ett ägarbyte då detta sker hela tiden med köp och försäljning av sidor. Så länge inte domänen släppts och registerats på nytt så är detta inget problem.

    Anledningen till din drop beror antagligen på något helt annat.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  12. #12
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Det finns ingen anledning att din sida blivit straffad av ett ägarbyte då detta sker hela tiden med köp och försäljning av sidor. Så länge inte domänen släppts och registerats på nytt så är detta inget problem.
    En mycket logisk seoforumgissning uttalad som fakta men tyvärr är den inte erfarenhetsmässigt underbyggd.

    Sajter droppar väldigt ofta både om man byter domännamn, IP-adress eller domän (med 301), utan att det finns någon vidare logisk förklaring till varför. Jag har tiotals exempel på beteendet.

    Varför det händer kan man dock orda om. Men att utgå från att allt inom SEO alltid sker enligt ens eget huvud och logik, det är att vara naiv. Även Google kan ju faktiskt koda snett och göra fel.

  13. #13
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Här på forumet måste finnas många som har köpt och sålt sajter under åren. Finns det klara bevis/erfarenheter av att domäner (även .se) dyker eller KAN dyka enbart p.g.a att de byter ägare?

    Det låter ju orimligt i mina öron, eftersom det helt skulle sätta handel med sajter ur spel - men Google har ju förvånat mig förr!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 1 domän eller 1 för varje land?
    Av LaoWang i forum Domänen
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-03-05, 09:51
  2. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  3. Översättning av sajt, ny domän eller samma?
    Av Niklas i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 22:21
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 16:19