Resultat 1 till 6 av 6

301 redirect-läge?

  1. #1
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Jag har ett halvkomplicerat läge, men inte tillräcklig erfarenhet att bedöma vad som är lämpligast (det kan t o m var så att jag missuppfattat ett och annat).

    Scenario: Företag A och B med två olika domäner i samma branch.

    Företag A har en domän med PR5, håller även på att aveckla verksamheten i denna bransch och har också några sidor med bra Google-rankning på vissa termer/fraser som kan vara av intresse för företag B. Domänen är inte nyckelordsbärande och ska användas för företag A igen, lite senare.

    Företag B har alltid rankat sämre än företag A, har PR3 och vill köpa företag A:s lite saftigare PR. En annan faktor är att företag B kan komma att köpa företags A:s kundstock (men inte överta namn/varumärke). Det är väl det här elementet av övertagande som gör att jag alls lurar på en 301 f.ö. Företag B har främst synts genom Adwords-exponering i SERP:en.

    Frågan är sammansatt givetvis.

    - Är ens ett 301-redirect-paket intressant (för mig resp. dem) i jämförelse med arbete med onpage-SEO och fortsatt arbete med kvalitetslänkar i förhållande till insatsen och PR-skillnaden?

    - Vilken är bästa metoden är att överföra/sälja rankning och PR (eg. SEO överlag, men med denna frågeställning inkluderad) till företag B? Jag tänker mig att man skulle kunna kombinera med onpage-SEO och se över, eller skapa nya landningssidor hos företag B för sidor som 301-redirectas från företag A (sidor med bra PR och Google rankning på utvalda termer).

    - Hur uppstår bästa affären för mig (mitt bord givetvis, men jag tar gärna emot reflektioner i alla fall). Vore det bäst att inleda med PR-/301-kitet och erbjuda fortsatt optimeringsarbete (onpage och arbete med att skapa kvalitetslänkar på sikt). Jag är fn ovan att prissätta SEO (timmar är enkelt att prissätta, men värdet är svårare att sätta pris på) och är mycket mån om att erbjuda både värde och rätt pris för det jag kan leverera.

    - En praktisk delfråga är hur lång tid det behövs för en 301-redirect att slå igenom - och när man kan bygga nytt på företag A:s domän igen, då företag A:s domän även kommer att användas igen efter ev. PR-överföring.

    Många frågor, så jag har all respekt för lika luddiga reflektioner som mitt inlägg. Hursomhelst är jag djupt tacksam för all input, för den som har energi och välvilja till det.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Utan att gå in på detaljer vilket jag varken har erfarenhet och kunskap om kan jag notera att Google är vad vi kanske kan säga "mer petiga" kring redirect. Ev. att om man ska implementera en ambitiös och seriös lösning som här att man bör vänta lite?

  3. #3
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Tack för ditt svar hans99. Vad är det man ska vänta på menar du? Att man hunnit öka på sin kompetens inom SEO?

    Jag börjar f.ö. luta åt att skippa PR-överföringsidén. Hade jag varit Google hade jag också varit petig med 301or (där misstanke finns att det är för enbart PR-överföring).

    Samtidigt, är det inte fortfarande så att det fungerar att köpa en gammal domän och överföra PR till en ny, med lite fingertoppskänsla och tillräcklig relevans mellan sajterna?

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Jan Sandahl
    Samtidigt, är det inte fortfarande så att det fungerar att köpa en gammal domän och överföra PR till en ny, med lite fingertoppskänsla och tillräcklig relevans mellan sajterna?
    Jo men det finns väl ett kontext. Här är väl kunden i sig kontext.

  5. #5
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av ponting
    Det går använda 301 utan större problem har jag märkt. Till ock med Sunet/khnoc har använt sig av det.
    Jo. Helt klart.

    Men målsättning och kontext kanske är viktigt. De har örfilat upp en del där de tycks sig se att det missbrukats. Det jag menar är att man som leverantör ska vara noga och inte göra för mycket kring sådant som inte är entydigt definierat av Gudinnan, ursäkta Google.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Kolla om sida har korrekt redirect (dvs 301:a)
    Av seattlegrunge i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 15:51
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 14:06
  3. 301 Redirect till mapp från default.asp
    Av haishen i forum URL-omskrivning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 18:28
  4. redirect
    Av coffeeshop i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 22:19
  5. 301 redirect
    Av Obbe i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 14:24