Resultat 1 till 5 av 5

Google & kännedom om CCS ?

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Vi vet alla vad ett CCS är. Frågan är om Google ser varje sida bara utifrån innehåll som roboten ser eller om den känner igen ett givet CCS och utnyttjar detta.

    Värde av sådan kännedom inkluderar:
    1) Optimering.
    2) Mer korrekt och ändamålsenlig "genomgång" av sajten.
    3) Upptäckt av missbruk.
    o.s.v.

    Jag har alltid haft för mig att Google nog tar in kännedom om plattformen. För mig tycks värdet särskilt i form av optimering vara högt samtidigt som få plattformar täcker upp mycket stora delar av internet.

    För några månader sedan upptäckte jag att en "text" var indexerad av Google som var lagrad hos oss. Denna var en Drupal "node" men hörde inte till våra nyheter eller artiklar och dyker därmed inte upp i vår stackåldring, RSS eller något annat där automatiskt. Inga länkar skapas automatiskt till den.

    Inte heller hade den någon handgjord djuplänk från någon sida. Artikeln skrev jag åt Kinaportalen så jag hade inget intresse av att den skulle indexeras då jag gjorde den åt dem, den skulle vara unik där och jag särskilt vill ha allt sådant extremt unikt. Utnyttjade bara vår "wordediter" och därmed också få få en lokal kopia som inte blev indexerad.

    Först tänkte jag att någon kanske givit den någon djuplänk då den länkade ut till några sajter Men jag såg inte detta. Uppföljning på andra sidor visade att fler sådana texter var indexerade trots att de varken var nyheter eller artiklar.

    Djupare uppföljning har inte genomförts. Så om kunskap om plattform används kan jag inte säkert svara på.

  2. #2
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    jag vet inte vad ccs är, enlighten me

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Björn
    jag vet inte vad ccs är, enlighten me
    Sorry CCS är ju bl.a. calculus of (?) communicating systems men här menade jag ju content management platform. Inte heller menade vi CSP

    Ex på content management platform är ju Wordpress, Drupal m.m. För övrigt som Google säger sig definiera, enligt deras överstepräst, visar dessa aldrig statiska webbsidor då en beräkning krävs för att ta fram sidan annan än filaccess. Verkar vara en väldigt vettig definition även om jag kan tänka mig att buggar kan dyka upp.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag tror du menar CMS, eller? (Content management system)
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Calculus of communicating systems

    Inte så förståeligt så jag tänker ställa lite frågor och se om jag kan haja mera av vad hans spenderat natten med att fundera på.

    Är det alltså det underliggande språket mellan CMS och allting runt i kring och vad som visas för Google? alltså att Google själv lyckas utröna hur systemet pratar med sin databas av artiklar och själv generera "länkar" för att få ut information som den annars inte skulle se? Låter skrämmande :S

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22
  5. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08