Resultat 1 till 7 av 7

Flera landsdomäner - redirects till gemensam site - gemensamt CMS-system

  1. #1
    scottens avatar
    scotten scotten är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm/Bromma
    Inlägg
    3
    Hur ska man bäst hantera följande situation:

    Ett företag har en site i Sverige med .se (och .com) domän. Man använder ett publiceringsverktyg och de övriga ländernas(ett fåtal) sidor ligger i samma system och hanteras av samma publiceringsverktyg - men är på olika språk.


    Idag fungerar det som så - atta alla lansdomäner leder till www.foretaget.com vilket sker med en autmatisk redirect utan tidsfördörjning (response.redirect("url"). Mha cookies och andra hjälpmedel känner man av - vilket språk användaren har i sin webbläsare, cookien känner av om de besökt sajten tidigare, känner av om besökaren kommer från en annan domän t.e.x. .dk. Beroende på resultatet av dessa parametrar skickas besökaren till startsidan för det land/språk som är aktuellt.
    På huvudsajten kan man i nedre hörnet i en rullgardinsmenyer välja vilket land och sedan vilket språk man vill ha sajten på

    I Sverige har man hyfsade placerinagr men i de övriga länderna är det mkt dåligt.

    Fråga 0: Var och hur lägger man in en response.redirect("url) och hur förhåller sig den till 301 redirect resp. 302 redirect osv.?

    Fråga 1: Är det rätt metod - att bara ha en domän för aktuellt land, men ingen "egen" sida för den domänen utan den sidan ligger "gömd" i en kpmplex hierarki i ett publiceringssystem (EPIserver)?

    Fråga 2: Är det rätt metod för redirect - det är ju inte en gammal domän som skall redirectas till en ny som ersätter den gamla

    Fråga 3: Skulle det vara bra och "etiskt" - att skapa EN relevant och bra sida för varje landsdomän - som sammanfattar de tjänster man erbjuder - och optimera den "balanserat" - samt från den länka till den aktuella lands/språksidan på huvudsajten?

    Som alternativ - kan det öligga en redierct med tidsfördröjning på den sajten - satt om man vill - hinner ta del av informationen men sedan autom. redirectas till huvudsajten?`

    Fråga 4: Med tanke på vad som stå i vissa andra trådar här - kan det tom vara en nackdel att ha dessa lansddomäner - som "bara" redirectas till sin lands/språk sida på huvudsajten?

    Fråga 5: Hur hittar/identifierar man motsvarande kataloger till SUNET/KTHNOC i våra övriga nordiska länder(och baltiska grannländer)?

    Fråga 6: Så som det är nu - kommer det ske en korrekt och bra indexering av de övriga ländernas sidor - och ge bra sökresultat på deras språk vid sökning i sitt land - när dessa sidor ligger i hierarkin för huvusajten som ligger under domänen .com på en server i Sverige?

    Fråga 7: I Sverige har man bokat ett fleratl andra domäner som bl.a. innehålelr nyckelord - och har en autom redirect även på dem - till foretag.com sidan - är detta någon nackdel?

    Fråga 7: Något annat viktig man bör tänka på i ett sådant scenario?

    Jga ber om ursäkt om ni tycker denna fråga redan varit uppe och besvarats - men som jag tolkat frågor och svar (detta är mitt första besök och inlägg) - så har de inte handla om riktigt exakt denna situation.

    Hopas på vägledning från er mycket kunniga SEO-proffs

    Scotten

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    0. En response.redirect("url") ger en 302 redirect på IIS om jag inte minns fel. Men det finns flertalet verktyg som man kan testa med. Sök på "check redirect" på Google.

    1. Den bästa metoden för att nå ut på fler marknader, enbart ur SEO synpunkt är att ha varje enskild språkversion av webbplatsen på en server placerad i det landet. Detta gör att man blir sökbar när någon valt "sidor från sverige" eller motsvarande. Men detta blir allt som oftast för svårt att administrera. Om man lägger alla på samma server kan man fortfarande låta verje enskild språkversion ha egna domännamn. Jag, personligen, skulle nog köra med foretag.com/sv, foretag.com/no osv...

    2. I och med att Google inte hanterar cookies så kommer det att bli lite struligt att få google att indexera de olika språkversionerna om det inte finns några andra navigeringsmöjligheter att nå dem på. Ett förslag är att göra en "byta språk" -sida, som länkas in från varje enskild sida och som länkar till samma sida på alla tillgängliga språk. Alltså inte bara till det språkets förstasida utan direkt till motsvarande sida som besökaren tittade på, fast på alla tillgängliga språk. Se till att varje sådan "byta språk" -sida får en egen unik URL, så att Google kan indexera dem bra.

    3. Lite gråzon faktiskt. Men "därom tvista de lärde". Det blir en form av satellitsida, me målsättningen bör inte vara att satellitsidan är den som ska ranka bra, utan att lands/språksidan på huvudsajten är den som ska ranka. Satellitsidan blir med tiden en bra länksite som överför länkkraft.

    Tidsinställda redirects är väl alltid klientbaserade? Med Javascript. Det är denna form av redirects man ska hålla sig från in i det längsta. Dessa har historiskt använts för att "fuska". Vissa indikationer pekar på att Google har börjat förstå dessa redirects bättre nu, och att de indexerar målsidan istället för sidan som innehåller ompekningen.

    4. Så länge som det inte handlar om ett stort antal domäner som pekas om så borde det inte vara någon fara. Men börjar det vara 30 - 40 st så skulle jag vara ytterst försiktig.

    5. Bra fråga. Jag vet faktiskt inte så noga själv. Se Pontings svar.

    6. Som jag skrev i svaret på någon av de ovanstående frågorna så är det inte idealt. Det ideala är att varje enskild språkversion ligger på ett webbhotell hostat i det landet, och helst att den indexeras under en egen domän. Men det är inte tvingande för att få alla språkversioner indexerade. Men det påverkar sökbarheten. Det viktigaste för att få alla sidor indexerade är att se över den interna länkstrukturen. Se till att varje enskild indexerbar resurs nås med så få klick som möjligt, utan att för den skull korslänka alla sidor med varandra. Det är viktigt att behålla en logisk och tematiserad struktur som gör det enklare för Google att s vad varje enskild sida handlar om. Jag skulle tro att tricket med en "byta språk" -sida skulle fungera bra.

    7. Kan vara. Se mitt svar på fråga 4.

    Hoppas att mitt svar är till hjälp och att jag inte tjorvade till det allt för mycket.

  4. #4
    scottens avatar
    scotten scotten är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm/Bromma
    Inlägg
    3
    Stort tack till Bernt J för det omfattande och bra svaret. Trots alla god tips så känns det ändå som att det inte är ett helt lätt problem att lösa - eftersom allting ligger i ETT publ.system på EN server i ETT land. Idag har man separata domän namn för varje land typ www.foretaget.dk, foretaget.lt osv. och på dem en redirect till huvudsidan foretaget.com - där man alltså kan välja dels land men även för landet välja mellan språk för landet elelr engelska. Det är också bara ett fåtal domäner(max 5) som redirectas.

    På huvudsajten finns också en Sidkarta för varje land/språk tom.

    Jag skall grunna vidare över de svar som getts och se vad som ev. går att använda

    /Scotten

  5. #5
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Du kan tunnla respektive sajt från en server i rätt land till servern i Sverige.
    På så sätt kommer alla uppslag på domänen visa att servern står i t ex Frankrike (men all info ligger i Sverige).
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  6. #6
    Stringfellows avatar
    Stringfellow Stringfellow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40
    Jag har ett liknande problem. Flera domännamn med relevans (eftersom företaget jobbar med flera varumärken), men endast ett som google "accepterar". Jag har däremot gjort redirecten direkt i domän-hanteringen, dvs i stället för en DNS-inställning så redirectar den till en URL.

  7. #7
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Vi har liknande på vår sajt. Dock hänvisar vi alla till .com adressen, och undermappar, www.domän.com/SV till exempel. De som besöker www.domän.se får en 301-redirect till domän.com som i sin tur tar hand om språkvalet (baserat på förvalt språk i webbläsaren).
    Dock vet jag inte riktigt hur det här är ur SEO-synpunkt, men det fungerar ganska bra.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)