Resultat 1 till 17 av 17

Du är en Blackhat

  1. #1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Nån som följer Googles riktlinjer till punkt och pricka? Isåfall är du en Blackhat om du inte slutar köpa länkar.

    Eftersom Google gått ut med att de inte tillåter folk att köpa och sälja länkar utan att applicera nofollow på dem, så är det emot Googles riktlinjer att göra detta.

    Det skulle innebära att det även inkluderar att sälja länkpaket, som precis varenda SEO-företag gör.

    Vad tycker ni om det? Ni är nu Blackhats.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  3. #3
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Det är stor stor skillnad på att köpa och sälja länkar för att manipulera sökresultaten och på att göra det för att få mer trafik.

    Köpa länkar för att få trafik kan google aldrig säga något emot (det bara RÅKAR passa dem väldigt bra att adwords/adsense inte genererar statiska länkar). Att däremot köpa länkarna i det explicita syftet att påverka googles listningar har det väl aldrig rått nån tvekan om att det är grayhat?
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  4. #4
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Google jobbar mycket aktivt för att identifiera länkköpare/säljare, förutom algoritsmiskt så jobbar antispamteamet bland annat med inhyrda konsulter för att leta...

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om man tittar lite mer på det där med länkar och Google upptäcker man att även ”vanliga” länkbyten mellan sidorna faller inom det som skulle kunna kallas Blackhat. Och alltså inte bara köpta länkar.
    Detta är enligt Google ett exempel
    Länksystem och ömsesidiga länksystem ("om du länkar till mig så länkar jag till dig")
    Att köpa länkar/bannerplats/annons på en annan sida skulle vara ok, så länge den länken är försedd med nofollow. Annars inte, detta oavsett om syftet är att bättre på rankningen eller få mer trafik.
    Väger man in alla dessa faktorer är det många, förutom SEO-företag, som skulle syssla med Blackhat.
    Om vi nu skall tolka detta så strikt borde vi stänga avdelningarna, Länkbyten, Köpa och sälja länkar, Speciella system här på forumet. Ja det gäller ju då inte bara det här forumet. Även webbplatser med sidor med texter om länkbyten och länkvänner borde stänga ned de sidorna.

    Samtidigt skall man kanske läsa det översta stycket noggrant. Det kan ge en liten annan bild om vad det hela handlar om.
    http://www.google.com/support/webmas...m&topic=&type=

  6. #6
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  7. #7
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Tex digital co-op nätet har ju hela tiden haft som primärt syfte att vara för trafik (iaf enligt shawn själv). Sen att alla då missbrukar det för att göra överföringar av länkkraft är ju en helt annan sak.

    Ett länkbyte är ju manipulation av googles sökresultat om det sker FÖR att byta länkkraft och inte för att byta trafik. Det de identifierar som spam är länkbyten utan trafikutbyte.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  8. #8
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  9. #9
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Det här med länkköp är ju egentligen bara en bokföringssak, som med allt inom bokföring så kan man vända och vrida på det. Jag hjälper dig med en optimering, val och sökord endast 5000 kr. Länkarna är gratis och tas inte upp. Inga köpta länkar på pappret.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Frågan är ju egentligen vad man erbjuder kunder inom optimering. Är det ett resultat eller är det länkar?
    Ett länkpaket säger ingenting om vilket resultat som uppnås och är därför rätt ointressant att erbjuda eller köpa för den delen.

  11. #11
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Eftersom Google gått ut med att de inte tillåter folk att köpa och sälja länkar utan att applicera nofollow på dem, så är det emot Googles riktlinjer att göra detta.
    Källa tack.

    Jag antar att du menar Matt Cutts blogg och statementet: "But for everyone else, let me talk about why we consider it outside our guidelines to get PageRank via buying links."

    Man ska nog vänta en stund med att se den anställde marknadsföraren Matts privata bloggtyckande som den enda tolkningen av Googles Quality Guidelines. Han är sannolikt inte författare till Googles riktlinjer och det finns kanske en anledning till det.

    Hittills har nog ingen, och det påstår inte Matt heller, blivit straffad pga att någon pekat köpta länkar till dess sajt. Vi som jobbar med att bygga länkar och köper länkar till våra kunder kan alltså även i fortsättningen vara säkra på att inte våra kunders sidor drabbas av något straffilter eller manuell exkludering.

    Men det kanske är bra att Google förklarar att de inte gillar SEO alls. SEO konkurrerar ju med Google och att döma av det företagets attityd så önskar man väl att all cash som snurrar på webben tillfaller just Google Inc.

    PS.
    Google kan inte banna företag som säljer/köper länkar hur som helst om de inte vill bli ett nytt AT&T Bell Labs. Konkurrenslagarna är ju tack och lov ganska starka i USA.
    Senast redigerat av Nord den 2007-08-27 klockan 02:56.

  12. #12
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Underbar kommentar i bloggen:

    "Selling links (selling anything with percieved value, in fact) is human nature. If your algorithm can’t cope with human nature, you have problems (can you say “AltaVista”?). Essentially, you are trying to stamp out link selling through automated, sytemic methods. How pointless. In the fairly unlikely event that you succeed, what do you think is going to happen next? All the blackhats hang up the auto-gen script and go become IT teachers? Or they come up with a method thet it’ll take you another 5 years to cotton on to and crack?"

  13. #13
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Lite mer kött på benen: SEOMoz SES 2007

    Hittills har nog ingen, och det påstår inte Matt heller, blivit straffad pga att någon pekat köpta länkar till dess sajt.
    Statcounter är ett bra exempel som inte längre läcker PR till andra sidor.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  14. #14
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Läs om vad jag skrev.

    Jag menade att inte kundens ranking blir straffad utan endast de sidor som länkar.

    Men man kan inte vara säker vad som händer i framtiden. Jag läser att Google även tänkt ta bort affiliatesajter utan eget innehåll ur sitt index. Det börjar bli dags att byta startsida till Yahoo snart tror jag.

    http://www.google.com/support/webmas...y?answer=66361

  15. #15
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Glasklart även i riktlinjerna numera tydligen:

    "Att köpa länkar för att förbättra rankningen för en webbplats strider mot Googles riktlinjer för webbansvariga och kan ha en negativ inverkan på webbplatsens rankning i sökresultaten."

    My ass att det kan ha. Om Google menar allvar med det där så kommer det inte dröja länge innan Nikke Lindqvist fyllt sina sidor med något i stil med:

    Kod:

    SPONSORED AD LINKS:

    SEO
    Och den saken tror jag faktiskt inte att Google är dummare än att de själva kan räkna ut. Det finns tusentals liknande företag och tusentals nikkelindqvistkopior där ute. =)

    Det värsta som händer är alltså att länkarna kan ge ett nollvärde, samt att man såklart numera är blackhat, yay!

  16. #16
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Läs om vad jag skrev.

    Jag menade att inte kundens ranking blir straffad utan endast de sidor som länkar.

    Men man kan inte vara säker vad som händer i framtiden. Jag läser att Google även tänkt ta bort affiliatesajter utan eget innehåll ur sitt index. Det börjar bli dags att byta startsida till Yahoo snart tror jag.

    http://www.google.com/support/webmas...y?answer=66361
    Japp korrekt, men man gör ändå klokt i att vara försiktig i sitt länkbyggeri.

    Att de vill ta bort affiliatesiter utan eget innehåll är ju bra ur kvalitetssynpunkt, eftersom de inte tillför något till indexet.

  17. #17
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Blackhat?
    Av Anders Granström i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 18:34
  2. blackhat eller inte?
    Av Jacob Jarnvall i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 09:39