Resultat 1 till 18 av 18

Om inte inlänkarna syns, värdesätter google dessa ändå?

  1. #1
    Webstrategs avatar
    Webstrateg Webstrateg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    5
    Jag har gjort lite sökningar på yahoo´s site explorer för att se hur många länkar och var i från de kommer. Enligt denna sida, minskar våra inkomna länkar hela tiden, För ett tag sen var det uppe i 3000 men på 2 månader har denna summa inlänkar halverats.

    När jag frågade en "seo expert" så sa han att man kan ställa in så att sökmotorerna inte ska visa länkar och det är därför dina länkar inte syns.

    Jag är djupt förvirrad. Kan man verkligen ställa in så att Yahoo site expolerer och andra sökmotorer inte visar mina inlänkar?

    I så fall kommer inte detta påvärka värdet på dessa inlänkar?

  2. #2
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Det är inte "nofollow"-attributet på länkarna till din sida han menar? Att de skulle halverats så tidsmässigt väldefinierat är väl osannolikt förstås.

    Jag har vissa problem med att en del länkar, som jag har full koll på, inte syns i siteexplorer. Du kan ju testa med andra verktyg för att kolla inlänkarna, t ex med http://www.backlinkwatch.com/

  3. #3
    Webstrategs avatar
    Webstrateg Webstrateg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    5
    Han sa inte att det var nofollow-attibut. Om vi utgår att det skulle vara det, hur påverkar det värderingen av min sida?

    Testade även det verktyget som du tipsade mig om. Enligt det så finnis det "bara" 429 inlänkar. Om jag förstod verktyget korrekt så var det en kolumn som hette flag som förklarade om inlänken hade nofollow attirbut. Och det var inte någon av de upplistade länkarna som hade någon flag

  4. #4
    JohanNs avatar
    JohanN JohanN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    6
    Vet inte vad han menar riktigt.

    Men är säker på att Yahoo i siteexplorer bara visar vissa länkar. Jag tror att de, precis som Google, på något sätt värderar länkarna och bara visar de som har tillräckligt högt "värde". Dock tycks det mig som om deras sätt att värdera dom är lite märkligt.
    Jag har för mig att medans linksite: fortfarande fungerade så visade det fler länkar än siteexplorer gjorde, dock inte helt säker på det.

    Hursomhelst så skulle det kunna vara så att de har nedvärderat ett antal av länkarna och det är därför de inte längre är med.

    [edit] Och ja, jag gissar på att Google, och andra, känner till länkarna även om de inte syns, och ger dom ett visst värde. Bara inte speciellt högt.
    Kanske kan det vara så att Goggle för ranking i princip struntar i länkar från sidor som inte finns i huvudregistret, någon som vet?

  5. #5
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av JohanN
    . Jag tror att de, precis som Google, på något sätt värderar länkarna och bara visar de som har tillräckligt högt "värde".
    Det är fel, Google visar inte länkar utifrån värde eller något annat rimligt, särskilt inte på "Link:". Det är snarare så att funktionen är trasig när det gäller google och långsam (min gissning) när det gäller siteexplorer.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  6. #6
    JohanNs avatar
    JohanN JohanN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Det är fel, Google visar inte länkar utifrån värde eller något annat rimligt, särskilt inte på "Link:". Det är snarare så att funktionen är trasig när det gäller google och långsam (min gissning) när det gäller siteexplorer.
    Jag tänkte mer på webmaster tools.
    Jag tycker mig se att endast de sidor som har pagerank, och/eller ligger i huvudregistret, räknas när det gäller vilka inlänkar som visas.
    link: är ju hopplöst på Google.

  7. #7
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    När det gäller webmaster tools upplever jag att det har krånglat i massor. Skulle inte tillskriva något värde till den alls. Har en site som har 12.000 inlänkar enligt siteexplorer och den rankar riktigt bra på en massa sökord men webmaster tools har inte (under de senaste 6 månaderna) visat en enda länk.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  8. #8
    Webstrategs avatar
    Webstrateg Webstrateg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Webstrateg

    När jag frågade en "seo expert" så sa han att man kan ställa in så att sökmotorerna inte ska visa länkar och det är därför dina länkar inte syns.

    Jag är djupt förvirrad. Kan man verkligen ställa in så att Yahoo site expolerer och andra sökmotorer inte visar mina inlänkar?

    I så fall kommer inte detta påvärka värdet på dessa inlänkar?
    Tillbaka till min fråga

    Går det för en SEO -konsult att ställa in så att inte inlänkarna syns men ändå värderas av sökmotorerna?

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Webstrateg
    Tillbaka till min fråga

    Går det för en SEO -konsult att ställa in så att inte inlänkarna syns men ändå värderas av sökmotorerna?
    Om du bara låter Google spindla har du gjort något åt det hållet.

    Backlinkwatch tror jag missar djuplänkar.

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nofollow skall göra att länkarna inte räknas i sökmotorerna. Yahoos Site Explorer brukar dock lista dem också vid en sökning.
    Någon form av skillnad på vilka länkar Yahoo visar finns inte. Dvs det har inget att göra med vilket värde de har.
    Googles link-sökning är precis som Magnus säger ingenting att förlita sig på överhuvudtaget.

    Det jag inte har undersökt ordentligt är hur resultatet blir om man i metan sätter noindex, follow. Dvs sidan skall inte indexeras men länkarna skall följas. Har dock lite svårt att förstå varför man vill göra detta vid en seriös optimering.
    Att skapa länkar är ju inte bara för att få värde i sökmotorerna, de skall ju ge lite trafik till sidan också.

    Om jag vore du skulle jag ställa mig frågan. Varför vill din seoexpert inte att länkarna skall synas?

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    En blogg länkade nyligen till oss. Bloggen hade plagierat ett recept rätt av från en av våra artiklar och troligen hade skribenten använt en ordbehandlare vilket gjorde att en länk till huvudsidan för livsmedlet kom med. Hon hade försökt radera länken men ett mellanslag kom med.

    Den länken gav resultat för oss trots att den inte var synlig. Men jag tror att om hon inte plagierat oss så hade den saknat effekt. Brydde mig inte om att e-posta och gnälla om det.

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Sätter man detta i koden
    så kommer inte länkarna fram vid en link-sökning i bla Yahoo.

  13. #13
    Webstrategs avatar
    Webstrateg Webstrateg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Om jag vore du skulle jag ställa mig frågan. Varför vill din seoexpert inte att länkarna skall synas?
    Anledningen enligt SEO-konsulten ifråga:
    SEO-konsultens konkurrenter skall inte se varifrån de skapar sina inlänkar till sina kunder samt vilka kataloger de använder sig av.

    Vad anser ni om detta?

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ok då blir det en fråga till då.
    Vet du vilka sidor de använder sig av för att skapa länkar till dig?

    Förfaringsättet att försöka dölja för sina konkurrenter känns lite märkligt. Inget jag/vi själv sysslar med. Det har ingen större betydelse anser jag om konkurrenter kan se det. Det är så många andra faktorer som har betydelse vid optimering.
    Fast sättet ger lite dåliga vibbar då det påminner om metoder som jag trodde var utrensade sedan ett tag tillbaka.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-08-30 klockan 14:41.

  15. #15
    Webstrategs avatar
    Webstrateg Webstrateg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    5
    Eftersom jag inte kan se länkarna med olika seoverktyg så vet jag inte detta i dagsläget, men skall fråga dom nästa gång jag samtalar med dem

  16. #16
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Citat Ursprungligen postat av JohanN
    Jag tänkte mer på webmaster tools.
    Jag tycker mig se att endast de sidor som har pagerank, och/eller ligger i huvudregistret, räknas när det gäller vilka inlänkar som visas.
    link: är ju hopplöst på Google.
    Eftersom denna fråga ideligen kommer upp tänkte jag citera Google:

    Citat Ursprungligen postat av Google
    You can see a much larger sampling of links to any site for which you have verified in webmaster tools. Simply access the Links tab for the site to view external and internal links.

    The external links table provides a sampling of the pages on your site that have links to them from other pages on the web.
    Sampling = urval

    (fetstil tillagt)
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  17. #17
    JohanNs avatar
    JohanN JohanN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    6
    Jovisst (sampling), frågan är ju bara hur de väljer att "sampla". Jag tycker inte att det verkar vara slumpvis och jag undrar allt om man inte kan använda det för att förstå Google lite bättre.

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Kan inte en leverantör oavsett branschen redovisa det som de gjort ska man inte betala. Håll du inne fakturan tills de redovisat vad de gjort.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google & sidor som givit felmeddelanden
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:57
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 23:00
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22
  5. En teori värd att diskutera
    Av Hjalmar i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:03