Resultat 1 till 10 av 10

Vad måste betalas vid försäljning utav en domän?

  1. #1
    funtrixs avatar
    funtrix funtrix är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    24
    Hallå!
    Jag sitter och funderar på om jag måste betala några skatter/avgifter vid försäljning utav en domän och hur man enklast fakturerar köparen.
    Är det bästa sättet att använda sig utav något företag som missdomain om man vill sälja en domän som privatperson till ett företag som vill betala exkl. moms eller är jag skattepliktig vid försäljning av en domän så att det enklaste är att använda sig utav t.ex. frilansfinans och låta dem fakturera som jag brukar göra när jag programmerar något?

  2. #2
    Maxs avatar
    Max Max är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    178
    jag har sålt runt 20 domäner, har aldrig betalat ngn skatt/avgift

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Är din målsättning att agera korrekt snarare än att undvika skatt ev. felaktigt så tycker jag att du kan börja med att prata med Skatteverket. Min erfarenhet är att de alltid är mycket hjälpsamma.

  4. #4
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Hehe skatteverket har ingen koll över huvud taget. "Det här vet inte jag hur man gör" är min uppfattning om dem.

    Rent konkret är det väl överlåtelseavgiften. Säljer du någon enstaka domän behöver du inte fundera över skatten, skulle jag gissa på, men handlar det om belopp uppemot 10 000 kronor måste skatt självklart betalas. Som med vilken handelsvara som helst.

  5. #5
    funtrixs avatar
    funtrix funtrix är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    24
    hmm okej...
    men hur kan jag ta betalt då om ett företag vill betala 5000 exkl moms?
    ber jag dem bara sätta in 5000 på mitt bankkonto då eller hur funkar det för det verkar ju inte så jättesäkert varken för företaget eller mig så hur har ni gjort agaton och max?

  6. #6
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Är du inte momsregistrerad finns det inget sätt för dig att ta ut moms. Säljer du till ett företag så får du ta betalt 5000 kr (eller vad ni kommer överens om) och företaget får sedan bokföra inköpet som en kostnad på 5000 kr utan moms.
    Så allt du kan göra är att säga att priset är 5000 kr och att du inte är momsregistrerad.

    Är företaget beredda att ge 5000 kr exkl moms (= 6250 kr inkl moms [25% moms]), blir det i ditt fall 5000 kr. Företag kan köpa domäner o dyl även om moms inte ingår.
    Sedan fån ni skriva ett kvitto på köpet som företaget kan använda vid bokföringen.

    Betalningsättet blir inte heller säkrare för att man lägger på moms. Betalningsförfarande är något ni för lösa sinsemellan.

  7. #7
    midass avatar
    midas midas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Lövestad, skåne
    Inlägg
    57
    Ett tips är att registrera ett enskilt bolag och göra en momsregistrering. Du kan prata med skatteverket om du har en liten omsättning och bara redovisa momsen en gång / år i samband med bokslut.
    För egen del tycker jag att det "känns" seriösare med bolag som är registrerade och klarar av att bokföra osv. Har alltid upplevt att det enklare att prata med andra företag och de flesta jag gjort affärer med har väl mer eller mindre förutsatt att man har ett registrerat bolag osv. Kan man inte redovisa att man har en F-skatt sedel och liknande ses man ofta som ett oseriöst bolag och jag tror i förlängningen att du missar många affärer.
    Magnus K.

  8. #8
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  9. #9
    webexventuress avatar
    webexventures webexventures är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    5
    Hej,

    Jag är ny på detta forum.
    Jag vill bara veta att här utbetalningar kan göras via PayPal (Paypal.com) konton?

    Var snäll och dela information om detta.

    Tack

  10. #10
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    @webexventures: Tråden är från 2007 och din fråga är helt of-topic. Det är två superbra anledningar att starta en ny tråd med din fråga. Till exempel i denna forumdel: http://www.seo-forum.se/forumdisplay.php?f=34
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)