Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 43

DMOZ är korrupt

  1. #1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Kanske ingen nyhet, men det är skrattretande att Google ens kan lägga vikt på sidor i DMOZ. Rena mafia fasoner.

    Tycker det är dags att Google droppar DMOZ helt. Vem använder egentligen den? SEOs. Nån annan? Nej.

    Läs mer här och här.
    Senast redigerat av Johan W den 2007-09-03 klockan 22:32.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  2. #2
    qb1s avatar
    qb1 qb1 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    29
    Vem använder alla mer eller mindre meningslösa länkkataloger som precis som DMOZ bara är där för att skapa inlänkar? Ska vi droppa dem också? Jag tycker att DMOZ är bra, det är inte alltid man hittar vad man googlar efter.

  3. #3
    Andreazzs avatar
    Andreazz Andreazz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av qb1
    Vem använder alla mer eller mindre meningslösa länkkataloger som precis som DMOZ bara är där för att skapa inlänkar?
    Jag gör det aldrig och har aldrig gjort annat än att lägga till sidor i.

  4. #4
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    KTHNOC har jag ganska nyligen fått med några sidor i. DMOZ däremot...
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  5. #5
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    frågan kanske är..

    hur tar man bort en användargrupp om det är dom som är kärnan i verksamheten med volontärverksamhet...

    Jag kommer ju inte sakna DMOZ på internet direkt...

  6. #6
    qb1s avatar
    qb1 qb1 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    29
    KTHNOC istället för Sunets webbkatalog har inneburit en högre tröskel för införande. Vi har nog alla läst om de benhårda kraven för listning i KTHNOC. Kan förstå en del som försökt komma med i DMOZ men inte lyckats. Hade en tråd om det där på WN där jag i möjligaste mån försökte komma med möjliga förklaringar till varför en sajt blivit ratad. Att DMOZ inte kräver något av redaktören mer än att följa riktlinjerna är den största svagheten, loggar själv in en gång per månad om ens det ibland så det händer att ogranskade länkar blir liggandes ibland längre än ett kvartal. En morot eller en piska skulle kanske kunna höja anseendet på DMOZ, ett anseende som tyvärr lätt kan försvinna med referens till första inläggets länkar (fast kommentarerna i den andra länken utvecklar historien lite).

  7. #7
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av ponting
    Dmoz är som operan: den sjunkande svanen.........sakta,men säkert. Dom behöver en helrenovering från topp till tå om dom ska bli kvar. Kanske proffs editare?? Kanske det vore bra om bra sidor får vara med, så är ju inte fallet idag och ALLA stora Seofirmor som har styr idag, mutade och annat kommer bort. Alla vet ju vilka som styr Dmoz.

    Men det kanske blir till salu ???
    Hehe

    Vad varit ett fint tillägg till dina kataloger
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  8. #8
    Joppedis avatar
    Joppedi Joppedi är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    36
    Ponting skrev:
    Alla vet ju vilka som styr Dmoz
    Inte jag - berätta lite fakta, tack.

    Är det oklart med KTHNOC:s finansiering/inga bidrag? De organiserade nyligen om (dec -06) och jag har inte läst att det skulle hänt nåt nytt sen dess. Vad har du läst, Ponting?

  9. #9
    kattys avatar
    katty katty är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av ponting
    Alla vet ju vilka som styr Dmoz.
    Jag vet inte heller vem du åsyftar, kan du precisera dig här?

  10. #10
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Jag hoppas att DMOZ går i graven för att det verkar som det bara är inavel att komma med där, jag vet inte hur många siter jag anmält det senaste året utan att lyckas komma med. Känns att bara de med dom rätta kontakterna kommer in, påminner lite om krogköerna kring stureplan och dörrvakterna.

    KTH-katalogen, där går det att resonera och faktiskt få kontakt med de ansvariga om man tycker något är galet.

    Hoppas att DMOZ blir bättre på att behandla alla som försöker göra seriösa siter, men det känns tungt.

  11. #11
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Jag tror inte att DMOZ och KTHNOC är korrupta bara för dom INTE tar in alla dessa 10.000 tals meningslösa länkkataloger, bloggar m.m.
    Sluta klaga och gnäll, tänk efter istället. Dom bara motar Olle i dörren...(alla dessa massproducenter av länkkataloger, bloggar, intet sägande siter.)


    Att komma in för en seriös sajt är omöjligt! har försökt i flera år och ändra ottsjö wärdshus till deras riktiga nya(Numera) gamla domän,men dom svarar inte ens, gör inget, skiter i det!!
    Tina - Tyvärr, dom har nog satt dig och en massa andra personers siter på en spärr lista. Du är ute i djup snö nu.


    jag kom in på 2 -3 veckor i DMOZ och KTHNOC utan problem med min site.


    //Lennart

  12. #12
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Det är bara att säga grattis till dig att du kom in, men jag tror att det är många som har seriösa siter och inte kommer in i Dmoz.

    Jag står fast vid att Dmoz uppträder som de vore länkvärldens Stureplan!
    Snart är det säkert också beroende på hudfärg om man skall komma in på dmoz.

    Det är många här inne på forumet som har försökt komma in som inte bara har länkkataloger utan att lyckats.

    KTH-katalogen, där går det ju att diskutera ialla fall. Jag har haft med problem ibland med att komma in i KTH-katalogen och då fått motivera varför jag ska vara med i deras katalog. Försök få personlig kontakt med dmoz.

  13. #13
    Joppedis avatar
    Joppedi Joppedi är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    36
    Jag håller med StockholmSweden om att KTHNOC funkar mycket bättre än DMOZ. Men de är anställda medan DMOZ ju är är ideella så förutsättningarna och drivkrafterna är väsenskillda.

    Jag håller inte med Ponting, Johan W och StockholmSweden om att DMOZ är "kurrupta" eller "inavel". Det är nog som Sundream Estate skriver att de motar Olle i grind. Ibland har editorn hunnit behandla min ansökan inom 2-4 ve, ibland finns ingen editor för kategorin och då blir den liggande i evighet. Inte mycket att yvas om - jag kan inte ställa krav på idealister och blir vare sig besviken eller tacksam av utfallet.

    Återigen Ponting: jag bad om fakta för dina slutsatser och du har nu hänvisat till "skvaller" samt "...alla firmor som går ut på nätet, kostar si och så så är du med i dmoz,finns gott om dom...".
    VILKA firmor har du identifierat? Var konkret, tack.

    Det enda fakta som framlagts i denna tråd är Johan W:s inledande länkar. qb1 nämner i sitt inlägg att den andra länken (till den avstängde editorns bloggs kommentarer) nyanserar just detta fall. En liknande diskussion om svenska DMOZ vore intressant!

  14. #14
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Känns som sanningen ligger lite mitt emellan. Har fått in iaf 2 sajter relativt snabbt på både DMOZ och SUNET/KTHNOC. Dock så vet jag andra bra och seriösa sajter som inte kommit in än trotts över 1 års väntan :S

  15. #15
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Fakta: Vissa av DMOZ redaktörer ÄR korrupta
    http://www.shoemoney.com/2007/08/26/dmoz-extortion/

    Fakta: DMOZ är frivilligt skött
    .. och såldeles bättre/sämre beroende på avdelning/land.

    Demokrati öppnar alltid för korruption, problemet i DMOZ fall är att deras system suger. Det är väldigt svårt att vad som händer. En öppnare struktur a'la wikipedia med revisionshistoria skulle antagligen göra sidan gott. Då skulle jag tex kunna maila en ansvarig med att "xyz hotade mig, sen tog han bort min sida" och ha bevis för det. Det kan jag inte idag.

    Det är helt enkelt Mozilla som har en liten egen uppfattning om vad "användargenererat content" är, se tex min bloggpost om deras skräpiga firefox-addon-tjänst som är precis lika korkad som DMOZ.

    Min egna uppfattning är att man visst kan komma med i DMOZ, det beror dock helt på vilken del man skickar in sin sida till. Vissa kategorier är det tvärstopp i. Pontings konspirationsteorier om att deras pengar skall ta slut, att SEO-folket styr osv osv ger jag inte mycket.

    De har även en helt annan filosofi än SEO-folket. Ni måste börja förstå att för många DMOZ-redaktörer är SEO det värsta som finns.
    Senast redigerat av Hjalmar den 2007-09-06 klockan 13:53.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  16. #16
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Nu vet jag inte, men om man anlitar Jim Westergren (seo-konsult) och hans tjänster för att lägga till sig i kataloger kommer man då in i DMOZ?

    Inget ont om grundaren av detta forum, jag tycker att han har skapat ett fantastiskt forum för alla som är intresserade av SEO men frågan är om DMOZ tar visa personers registreringar på högre alvar?

    Jag tycker det skall vara lika för alla, sedan att det tar tid är ju en sak eftersom de inte är anställda på samma sätt som KTH-katalogen.

  17. #17
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Ingen seriös konsult skulle garantera dig en placering i vare sig DMOZ eller KTHNOC. Det gör inte Jim heller mig veterligen (såvida han inte har börjat med nya tjänster ).
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  18. #18
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Om jag tolkar pointing rätt så är det inte DMOZ finansiering som hon pratar om utan KTHNOC.

    Det är ju faktiskt så att pga att Svenska univesiteten inte längre står för katalogen utan KTH själva så är det också KTH som står för hela finansieringen.

    Jag antar att det finns de som tycker att man kan använda pengarna till annat än en katalog på KTH.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  19. #19
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Om jag tolkar pointing rätt så är det inte DMOZ finansiering som hon pratar om utan KTHNOC.

    Det är ju faktiskt så att pga att Svenska univesiteten inte längre står för katalogen utan KTH själva så är det också KTH som står för hela finansieringen.

    Jag antar att det finns de som tycker att man kan använda pengarna till annat än en katalog på KTH.
    Aha, nej, den frågan är väl en helt annan tråd. Om det är så misstolkade jag ponting.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  20. #20
    Joppedis avatar
    Joppedi Joppedi är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    36
    Hjalmar skrev:
    ...problemet i DMOZ fall är att deras system suger. Det är väldigt svårt att vad som händer. En öppnare struktur a'la wikipedia med revisionshistoria skulle antagligen göra sidan gott.
    Ja, kanon! Konstruktiv idé som jag tror skulle lösa många av problemen.

    Och visst är det som Hjalmar skriver "De har även en helt annan filosofi än SEO-folket". Kanske som skillnaden mellan bibliotekets systematiska katalog och en branschmässakatalog? Jag behöver båda: olika situationer och behov.

    Själv skulle jag (för svenska marknaden) sakna KTHNOC om den försvann o fasa över att hänvisas till SEO-kataloger, prisjämförarsajter etc

    (Hjalmar: din länk till shoemoney är samma som inledde hela denna tråd...)

  21. #21
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Joppedi, jo men jag tror inte alla har läst och förstått vad shoemoney vill säga om att inte alla på DMOZ är korrupta.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  22. #22
    qb1s avatar
    qb1 qb1 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av StockholmSweden
    ...frågan är om DMOZ tar visa personers registreringar på högre allvar?
    Kan bara tala för mig själv här men när jag redigerar länkar på DMOZ brukar jag kolla upp vem som skickat in länken. Det går inte att säga exakt hur fördelningen är mellan förslag på länkar från SEO-folk och förslag från den faktiska användare. Dessutom baseras mina funderingar bara på kunskap om den e-postadress (och IP) som använts.

    Att SEO-förslag skulle ha svårare att komma med gäller inte i mina kategorier. Där är det snarare så att det är sajtinnehavaren som ägnar sig åt att anmäla varenda undersida istället för att förstå att det kan påverka listningen av hela domänen negativt. Ingen redaktör gillar att redigera länk efter länk från samma domän (antar jag).

    Så ja, jag gillar förslag som kommer från SEO-hållet eftersom dessa för det mesta håller sig till kategorins riktlinjer när det kommer till förslag på beskrivning och title etc. Men jag gör ingen åtskillnad mellan förslagen baserat på vem som sänt dem.

  23. #23
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    DMOZ har ju värderats ner flera gånger det senaste åren. Senast spekulerar jag för kanske fyra veckor sedan och där ev. också KTH.

  24. #24
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Jag är inte helt säker på att Google håller på att nervädera DMOZ. Att det sker förändringar i SERPEN kan även vara en helt naturlig effekt av att AOL, i sin plötsliga iver att göra något med katalogen, börjat canonicaliserat urlsen. Påminner inte den hysteriska serphoppningen om vad som hände när Sunetkatalogen fördes över till KTH?


    För övrigt sker det en uppdatering av Google Directory sen en tid tillbaka.
    Senast redigerat av Christian Bolstad den 2007-09-08 klockan 12:25.

  25. #25
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det kan ju också vara en konsekvens av att svenska internet växer och att den länkokraftsandel som DMOZ står för minskar i förhållande till denna.

  26. #26
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Det finns ju bra aktörer och bra kataloger i sverige,så det går nog bra utan Dmoz, som är värdelös!
    Världen är så stor, så stor,
    Lasse, Lasse liten!
    Större än du nånsin tror
    Lasse, Lasse liten.

    Vakna..Allting är inte Sverige. Imorgon kanske du ska har en katalog eller en site på Engelska eller dyl.
    Dmoz är bra då.

  27. #27
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Oavsett vad du tycker Sundström så måste du hålla med om att Dmoz har problem med trovärdigheten. Det finns ingen katalog som orsakar så stor frustration om man tittar i andra trådar här.

    Jag tycker inte dom spelar sina kort rätt och är ingen rättvis katalog...Men världen är iofs inte rättvis och skulle jag ha en katalog skulle jag inte ta med sådana som jag anser är oseriösa aktörer. Men det är ju många gällande dmoz som faktiskt har seriösa webbsidor och inte kommer med i den korrupta katalogen.

  28. #28
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Citat Ursprungligen postat av ponting
    Det finns ju bra aktörer och bra kataloger i sverige,så det går nog bra utan Dmoz, som är värdelös!
    ^_^ (jag finner inga ord riktigt, så ni får en japansk smiley)
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  29. #29
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Något dmoz är väldigt snabba på ialla fall är att avslå ansökan om att bli redaktör. Till skilnad mot katalogen fungerar det snabbt och smidigt. Jag ansökte i går om att bli redaktör och fick ett avslag inom en halvtimme.

    Så något klarar dom av ialla fall!

    Hittade ialla fall en trevlig sida om dmoz!

    dmozsucks (punkt) org

  30. #30
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av StockholmSweden
    Något dmoz är väldigt snabba på ialla fall är att avslå ansökan om att bli redaktör. Till skilnad mot katalogen fungerar det snabbt och smidigt. Jag ansökte i går om att bli redaktör och fick ett avslag inom en halvtimme.

    Så något klarar dom av ialla fall!

    Hittade ialla fall en trevlig sida om dmoz!

    dmozsucks (punkt) org
    Läs reglerna om att posta länkar och gör som det står så slipper man bli störd med extra arbete för att besöka:
    www.dmozsucks.org
    Vilket känns som en bra sajt! Värdiga efterfröljare till Gandhi och King.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bra att länka till Google och dmoz?
    Av Frukt i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 11:18
  2. Föreslå webbplats på DMOZ fungerar igen
    Av wintzell i forum Kataloger
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 01:28
  3. What om DMOZ
    Av Nord i forum Kataloger
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 13:47
  4. Dmoz world visar PR0
    Av Gustav i forum Kataloger
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 01:51
  5. Lever svenska DMOZ?
    Av Joppedi i forum Kataloger
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 12:19