Resultat 1 till 7 av 7

Att lyckas på social nätverkssidor

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Låt oss samla tips här för hur man lyckas bra...

    Några erfarenheter som jag har är följande:

    Djur
    Djur går alltid något så när.

    Komsikt
    Det som ärkomiskt gärna om någon skadar sig t.ex. genom att bli sparkad av en åsna är mycket populärt.

    Google
    Allt kring Google och liknande företag går bra. Sedan må uppgifterna vara helt felaktiga och påhittade. De kan bli Diggade många månader efter det är välkänt lögn.

    Men låt oss också betänka vad Westberg säger:
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Westberg
    Har du några exempel på dessa lögner?
    Vi nöjer oss med ett exempel:
    http://digg.com/linux_unix/Google_NO...P _DIGGING_IT
    Som är ett mot exempel.

    Men den roade kan söka Digg efter Google och mappa mot sin allmänbildning om Google när det nu finns.

    Kändisar & Hälsa
    Maccke med Relevansanalys ger två exempel som vi delar upp när listan blir längre:

    Kändisar fungerar ju också nästan alltid. Folk vill läsa och se det senaste om olika kända personer, vare sig det är sant eller inte.
    Hälsa, med alla dess underkategorier, är ju också ett populärt område. Det håller väl du också med om Hans99?
    Länkar och fördjupning
    Länkar postade i tråden som ger fler tips.

    Dessa tre tipsade Jim Westergren om:
    http://del.icio.us/Jim_Westergren/social.marketing
    http://del.icio.us/Jim_Westergren/social.communities
    http://del.icio.us/Jim_Westergren/linkbaiting

    Om den här tråden får liv gör vi som så senare att vi plockar ut bra artiklar direkt. Men det lär nog ta ett tag. Sociala nätverk har en bit att gå för svenska internet :-)

  2. #2
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    3. Allt kring Google och liknande företag går bra. Sedan må uppgifterna vara helt felaktiga och påhittade. De kan bli Diggade många månader efter det är välkänt lögn.

    Fyll på med mer!
    Har du några exempel på dessa lögner?
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Kändisar fungerar ju också nästan alltid. Folk vill läsa och se det senaste om olika kända personer, vare sig det är sant eller inte.

    Hälsa, med alla dess underkategorier, är ju också ett populärt område. Det håller väl du också med om Hans99?

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Maccke
    Kändisar fungerar ju också nästan alltid. Folk vill läsa och se det senaste om olika kända personer, vare sig det är sant eller inte.

    Hälsa, med alla dess underkategorier, är ju också ett populärt område. Det håller väl du också med om Hans99?
    Eh. Du har börjat bygga muskler borta i London. Själv lade jag precis av och tog tag i yogan istället. Tyckte jag började bli så ovig.

    Dålig stad för träning London. Londonborna ger inte direkt ett sunt grupptryck kring det. Mer ett folk idag av att "Nu är det en timme kvar arbetsdagen så då går vi ut och dricker oss vardagsfulla.".

    Tipsen
    Lägger till båda dina tips.

    Allmänt kring hälsa vet jag inte om jag håller med. Det är nog flera faktorer som en långsiktig singulär aktör behöver tänka till kring.

    För att få RSS-besökare (och antar jag från sociala nätverk men jag aldrig använt dessa tjänster för att få besökare direkt från dem) tycker jag följande områden alltid ger bra:

    [1] Nya läkemedel mot smärtsamma sjukdomar eller sjukdomar med dålig prognos.
    [2] Studier som pekar på kost som inverkar på smärtsamma sjukdomar eller sjukdomar med dålig prognos.
    [3] Bantning & Viktminskning & GI o.s.v. Allt som har att göra med att gå ner i vikt. Folk söker hela tiden något nytt därför de hoppas på att hitta något enkelt.
    [4] En nyhet eller artikel som i rubriken antyder att något osunt som "marginal missbrukare" (jag vet innerst inne att det här är osunt men jag försöker lura mig själv) tror ska ge dem argument för att forsätta missbruk.
    [5] Jag känner självförakt och känner att jag äter fel, dricker fel, motionerar fel. Jag vill just nu läsa något som ger mig tips om att göra något åt det.

    Som ex. skrev jag den här GI och kalorier för vin, öl. sprit och alkoholfritt sent i natt. Den gav helt ok från RSS under dagen och vi har då följande faktorer:

    [1] GI triggar viktminsknings-folket.
    [2] Kalorier triggar viktminsknings-folket.
    [3] GI + alkohol triggar "marginal-missbrukare". Ie. "Jag vet att torrt vin har lågt GI, innerst inne vet jag att alkohol är osund, men den här artikeln trots att den inte lär mig något nytt "hjälper" mig att fortsätta göra fel.
    [4] Dessutom triggas ju de som känner eller tror att de äter fel avseende GI, kalorier eller dricker för mycket.

    En helt annan faktor är vilka nyheter om hälsa som ger länkar. Här behöver man titta på annat om man nu inte har ett eget litet nätverk på några tusen sajter vilket jag ju saknar. Vilka nyheter är olika aktörer intresserade av att läsa och som därmed kan tänkas länka från sina webbplatser. T.ex. patientföreningar.

    En tredje faktor är vad som ger läsare från sökmotorerna. Det är alls inte det samma som RSS eller vad som länkas spontant. GI hör folk i TV4, Expressen & Aftonbladet dagligen så det söker de på. Får de RSS går de dock in på nästan vad som helst om viktminskning.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Westberg
    Har du några exempel på dessa lögner?
    Upplever du själv att du har svårt att få spontanta länkar till dina bloggpostningar när du skriver om Google? Får du ingen trafik när du marknadsföring dina nyheter. Använder du inte själv Digg?

    Men döh. Låt oss ge en Digg postning om fenomet en länk snarare än spä alla felaktiga och rena lögner som ligger där med nyheter om Google som endast är till för att utnyttja detta fenomen för att driva trafik och länkar:
    http://digg.com/linux_unix/Google_NO...TOP_DIGGING_IT

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Huvudpostning uppdaterad. Dessutom blev det lite extra av typen personliga kommentarer i själva tråden.

    Sociala nätverk är inte särskilt sexigt på svenska internet. Men det ska väl ta riktigt fart någon gång. Tailsweep tycks ta med det i planerna även om de sorterar det tillsammans med annat i en större grupp "social media" d.v.s. (min tolkning) media där olika läsare möter varandra och kan diskutera:

    - Inom ett par veckor kommer vi att lansera det vi hoppas kan bli den officiella topplistan för bloggar & social media, berättar Mikael Svärdh vid Tailsweep.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 13:51
  2. Social networking
    Av webguide i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-14, 08:50
  3. Hur lyckas man?
    Av MattiasN i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 15:36