Resultat 1 till 28 av 28

Jim lägger ned sin SEO-verksamhet

  1. #1
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jim Westergren, vårt forums enväldige ägare/ängel, har nu gått vidare i sitt liv och lägger ned sin SEO-verksamhet. Enligt hans bloggpost http://www.jimwestergren.com/an-upda...happened-then/ (längst ned).

    I changed everything. Stopped taking in new clients, fired my employer, negotiated and bought out owners, cancelled the renting of the office and more. I started a whole new life.
    Jag skulle härmed vilja önska Jim lycka till med sitt skrivande och nya liv, men hoppas samtidigt på att han blir kvar i branschen även om han (som många av oss andra) endast är det för att tjäna lätta pengar, inte sälja tjänster/konsulta.

  2. #2
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    En ganska väntad storsmäll för oss som vet/läst lite vad Jim består av.Men det känns ändå som ett stort "VAFAAAn?!?!?"

    Lycka till Jim!

  3. #3
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Är det en gammal post, eller? har hört det förut, för typ ett gäng månader sen, även sett en bloggpost om det.

  4. #4
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nej det här har han skrivit nu. Enligt mina två rss-läsare i alla fall.

    Däremot skrev han ju detta tidigare: http://www.jimwestergren.com/importa...ision/#swedish

    Precis som Jan säger är detta inget konstigt för många av oss som följt Jim ett tag... Men det är ändå ett stort steg att ta!

  5. #5
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  6. #6
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Knappast... :-)

  7. #7
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Känns som om Jim gått in i väggen eller vad man kallar det.

    Att driva eget företag helt själv med sin far kräver helt klart en del och man måste verkligen se upp så att man inte bränner ut sig då man inte har några arbetskamrater direkt. Men det ska nog ordna sig för dig Jim, satsa på saker som inte tar upp så mycket tid så har du både ett bra jobb och ett liv utanför.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  8. #8
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Det handlar om att överleva.
    Been there, done that ...

    När man aldrig har en chans att komma ikapp, när kraven bara ökar oavsett vad man gör, då måste man göra något radikalt. Vilken väg man väljer är olika.
    All energi förbrukas på att ständigt försöka räcka till åt alla håll, till slut finns ingen energi kvar.

    Själv slängde jag ut datorn och stängde av telefonen i 18 månader, folk visste inte om jag levde eller var död.

    Att gå från att vara ständigt tillgänglig till att inte vara tillgänglig alls, kan vara skrämmande i början. Men man behöver tid att fundera över vart man är på väg, vart vill jag, hur mycket är jag villig att offra av min själ för att vara alla andra till lags.

    En av de saker jag insåg var att jag behöver inte göra en massa saker för andra bara för att jag råkar vara experten på området. Det är inte min skyldighet. Vill folk få nåt gjort får dom göra det själva. Eller låta bli. Eller fixa nån annan som gör det.

    Det är naturligvis rätt omöjligt om man har ett företag som säljer en tjänst som i Jims fall, man kan inte bara säga åt kunderna att klara sig själva.

    Men jag kom underfund med att det är mycket lättare att säga nej än jag trodde.

    Folk accepterar att man säger nej. Dom blir inte sura och förargade som jag inbillat mig. Dom ifrågasätter det oftast inte ens.

    Det jag lärde mig är att ordet NEJ, är minst lika viktigt i livet som att säga tack och förlåt.

    Jim har tillfört SEO-världen oändligt mycket, inte minst med geniala insikter och en förståelse av SEO som förefaller nästan instinktiv (efter att ha läst en del om Jim ...).

    Men nu verkar det vara dags att välkomna Jim till livet utanför internet, ut i verkligheten.

    Lycka till på färden Jim, den har bara börjat.

    /Sussi

  9. #9
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    GOAL - here I come !!

    Bra Jimmy, nu det är dax att du sticka och skriva dina böcker som du har velat att göra så länge.
    Köp en enkel biljett.


    //lennart

  10. #10
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av starcastle
    Det handlar om att överleva.
    Been there, done that ...

    När man aldrig har en chans att komma ikapp, när kraven bara ökar oavsett vad man gör, då måste man göra något radikalt. Vilken väg man väljer är olika.
    All energi förbrukas på att ständigt försöka räcka till åt alla håll, till slut finns ingen energi kvar.

    Själv slängde jag ut datorn och stängde av telefonen i 18 månader, folk visste inte om jag levde eller var död.

    Att gå från att vara ständigt tillgänglig till att inte vara tillgänglig alls, kan vara skrämmande i början. Men man behöver tid att fundera över vart man är på väg, vart vill jag, hur mycket är jag villig att offra av min själ för att vara alla andra till lags.

    En av de saker jag insåg var att jag behöver inte göra en massa saker för andra bara för att jag råkar vara experten på området. Det är inte min skyldighet. Vill folk få nåt gjort får dom göra det själva. Eller låta bli. Eller fixa nån annan som gör det.

    Det är naturligvis rätt omöjligt om man har ett företag som säljer en tjänst som i Jims fall, man kan inte bara säga åt kunderna att klara sig själva.

    Men jag kom underfund med att det är mycket lättare att säga nej än jag trodde.

    Folk accepterar att man säger nej. Dom blir inte sura och förargade som jag inbillat mig. Dom ifrågasätter det oftast inte ens.

    Det jag lärde mig är att ordet NEJ, är minst lika viktigt i livet som att säga tack och förlåt.

    Jim har tillfört SEO-världen oändligt mycket, inte minst med geniala insikter och en förståelse av SEO som förefaller nästan instinktiv (efter att ha läst en del om Jim ...).

    Men nu verkar det vara dags att välkomna Jim till livet utanför internet, ut i verkligheten.

    Lycka till på färden Jim, den har bara börjat.

    /Sussi
    Jag tolkar det som nån form av omstrukturering snarare än att lägga ner internet. Var annars finna en möjlighet att bara jobba 2 dar i veckan och överleva? Jag tolkar det även så pga att han inte vill göra sig av med nätverket av siter osv, för annars hade försäljning varit smartare.

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av starcastle
    Själv slängde jag ut datorn och stängde av telefonen i 18 månader, folk visste inte om jag levde.
    Själv gjorde jag en variant som jag införde för några år sedan där jag vant av folk från att ringa mig och istället e-posta. Tog väl upp ett år tills det började fungera optimalt. Nu ringer i princip folk aldrig till mig utan använder e-post eller så träffas vi i person.

    Jag upplever detta som enormt tidssparande. Telefon är så ytterst avbrytande och tar alltid längre tid än tänkt.

  12. #12
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tackar tackar

    Citat Ursprungligen postat av ponting
    Kommer Seo forum att läggas ned med??
    Absolut inte. Däremot kommer jag inte vara lika aktiv längre.

    Citat Ursprungligen postat av Björn
    Jag tolkar det som nån form av omstrukturering snarare än att lägga ner internet. Var annars finna en möjlighet att bara jobba 2 dar i veckan och överleva? Jag tolkar det även så pga att han inte vill göra sig av med nätverket av siter osv, för annars hade försäljning varit smartare.
    Ja precis. Det blir en satsning på passiv inkomst, VRE och kanske vissa mindre effektiva tjänster. Vissa sajter som kräver administrationstid kommer fömodligen att säljas. Blir auktioner på sitepoint då och jag kan länka från detta forum om det finns SEO-företag härifrån som är intresserade.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  13. #13
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  14. #14
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Själv gjorde jag en variant som jag införde för några år sedan där jag vant av folk från att ringa mig och istället e-posta. Tog väl upp ett år tills det började fungera optimalt. Nu ringer i princip folk aldrig till mig utan använder e-post eller så träffas vi i person.

    Jag upplever detta som enormt tidssparande. Telefon är så ytterst avbrytande och tar alltid längre tid än tänkt.

    Till mina kunder säger jag att jag alltid jobbar natt. Det har hjälpt dem på vägen att gå över till mail.

  15. #15
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Ja precis. Det blir en satsning på passiv inkomst, VRE och kanske vissa mindre effektiva tjänster. Vissa sajter som kräver administrationstid kommer fömodligen att säljas. Blir auktioner på sitepoint då och jag kan länka från detta forum om det finns SEO-företag härifrån som är intresserade.
    Hoppas att det går bra med din passiva inkomst, jag är faktiskt säker på att du lyckas. Jag har en någorlunda liknande historia i bakgrunden.

    Jag hade inte tid med något och fokusen på jobb (egentligen målet att öka inkomsten) började underminera allting annat, samtidigt som jag studerade. Som tur så började jag jobba med tankar kring passiv inkomst redan i början av 2006. (Med passiv inkomst menar jag sådant som inte kräver mer än 1 timme per vecka.) Detta har inte växt explosionsartat men ändå stabilt, ungefär med 5% varje månad. 5% av 100kr/mån är ingenting. Men 5%-ökningen håller i sig än idag och det innebär att den passiva inkomsten har växt exponensiellt.

    Alla tittar självklart på inkomst per arbetstimme, men jag tittar kanske främst på "risken" att ett projekt kommer kräva tillsyn/arbete. Jag tittar så långsiktigt som möjligt på det hela. 100kr/mån utan min inblandning är för mig mer värt än 1000kr för en timmes arbete. Det låter säkert överdrivet men för min del är detta sant. De 100kr/mån kommer alltid vara där oavsett om du jobbar med annat eller är på semester. Det finns ingen begränsning på hur många 100kr/mån-källor du har, däremot finns det en gräns för hur många 1000kr/timme-jobb du hinner med.

    Det man inte ska glömma att passiva inkomster kräver sitt förarbete, förstås. Räkna med att jobba gratis i 1-2 veckor utan någon som helst garanti att tjäna en enda krona. Det blir verkligen en fråga om tålamod och att inte få panik när en massa arbetstimmar inte resulterar i explosionsartad trafik och inkomster. Lite av "Set it, forget it!" Därefter kan du starta med nästa projekt för passiv inkomst.

    Sedan mars står mina passiva inkomster för alla mina levnadskostnader: hyra, mat, kläder, bil, resor + en massa onödiga saker. Perfekt med tanke på att jag blev klar med mina studier i januari.

    Vägen hit har INTE varit självklar. De två största verktygen har varit att lära mig SEO och att universitetsstudier i marknadsföring på Internet. Att ha lite erfarenhet och inte vara blåögd hjälper också. Ganska snabbt insåg jag att det kändes lite ostabilt att satsa allt på ett kort. Istället spred jag ut källorna till mina passiva inkomster inom olika branscher (dock fortfarande allt på internet). 3 av dessa är mest inkomstbringande och har också fluktuerat mest. Att de var oberoende gjorde dock att jag egentligen aldrig kände av det, när det ena gick sämre gick det andra bättre. Så är det än idag. Man får ha is i magen.




    Som företagare kommer man på några år till insikt hur pass mycket en en timme längre arbetsdag faktiskt påverkar. Än mer, en helgdag. Jag gissar att precis som jag så arbetade du ofta alla dagar i veckan. Det håller ett tag, men till slut börjar det tryta. För min del var det inte självklart att det berodde på jobbet. Idag vet jag att det var så. Vad det var vet jag inte riktigt, men jag tror att det var utbrändhet.

    Det är rätt svårt att se sitt "skötebarn" som boven i dramat. Det är lätt att man tuffar på. Jag tänkte ofta "Bara jag blir klar med detta projekt så blir det lugnare sen". Det blir förstås inte lugnare.

    Mitt intresse för Internet (främst marknadsföring och effektivisering) har inte minskat. Efter att ha pillat mig själv i naveln i en månad så jobbar jag idag fortfarande med webbprogrammering, webdesign och SEO men i en lugnare takt och en bra bit under heltid, och då ska man inte glömma att de flesta egenföretagare jobbar vansinnigt mycket mer än heltid. Jag lägger hellre ut delar av jobb på andra. Självklart blir det mindre pengar från aktiva inkomster men det blir mer liv att leva.

    Så Jim, jag tror nog att när det har lugnat ner sig lite och du får göra det du vill så kommer du kanske märka att SEO står dig nära hjärtat ändå och återvända i en mindre men mer insiktsfullare skala.

  16. #16
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Alltså... dessa personliga historier (inom passiv inkomst) förtjänar en egen tråd, för de är så otroligt inspirerande. En sådan tråd skullle tillföra en viktig dimension till forumet som jag inte tror man hittar på andra fora.

  17. #17
    Joppedis avatar
    Joppedi Joppedi är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    36
    Med stor respekt för din vägval, önskar jag dig god fortsättning, Jim! Som allt du tagit dig för vad gäller internet, så verkar det konsekvent o genomtänkt. Din motivering i bloggen var verkligen frank o frisk.
    Nu är det nog läge att vi kommer över till dig o festar runt i din stad, eller...? Och själv tror jag definitivt att det är läge för dig att lära dig dansa tango!!!

  18. #18
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jaa Jim, jag hoppas att det blir enkelt att byta om till kanske mer avslappnad tillvaro... alla behöver vi ett bryt men att ta det stora steget är starkt och ge upp för nya viljor och behov.

    Lycka till Jim

  19. #19
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Jim!

    Stor respekt till dig som tar ansvar för dig själv och gör den omstrukturering som du känner krävs. Jag hoppas att du finner balans i din tillvaro och att hälsan får sig en putt i rätt riktning.
    Som någon sagt tidigare i tråden så är det lätt förädiskt att jobba med något som också är ens passion och intresse. Det blir lätt för mycket utan att man reagerar över det, eller ser orsakssamband.

    Lycka till med allt!
    / Håkan

  20. #20
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tack igen och väldigt bra info från dig Marcin angående passiv inkomst, kanske värt en bloggartikel?

    Jag vill förtydliga att jag inte lämnar eller ger upp angående SEO, jag kommer alltid ha en fot kvar i branschen även om det inte är på samma sätt.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  21. #21
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Tack igen och väldigt bra info från dig Marcin angående passiv inkomst, kanske värt en bloggartikel?
    Jag håller på att start blogg. ... I mån av tid

  22. #22
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Hoppas det går lika bra som i SEO-branschen.

    Jag tror definitivt SEO kommer bli svårare med tiden och priset lär stiga. Samt kräva mer tid. Då är det speciellt svårt för egen företagare att hinna med många kunder och faktiskt leverera ett resultat. Samtidigt som man hela tiden måste växa och expandera.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  23. #23
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Dags för mig att instämma i kören: Lycka till, men det lär du knappast behöva

    Skämt å sido, hoppas att det går bra för dig!

  24. #24
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Go Jim

    Kanske du får mer tid över till MTG

    Lycka till och allt sånt där men att renodla sin verksamhet och få fokus igen på det som är viktigt är en rätt naturlig gång. Om jag förstått allt rätt så har du kastat allt över bord utan bara omfokuserat.

  25. #25
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    Jag håller på att start blogg. ... I mån av tid
    Akta så du inte bränner ut dig bara

    Lycka till med de passiva inkomsterna Jim. Det är väl drömscenariot för alla

    Det är en underbar känsla att komma hem till företaget efter 2 veckors semester och veta att man gått med vinst även om man levt dyrt den senaste tiden
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  26. #26
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Åter igen, lycka till Jim!

    Passiva inkomstkällor förtjänar definitivt en egen tråd - jag har en del tankar där också...

  27. #27
    ptz0ns avatar
    ptz0n ptz0n är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    36

  28. #28
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Jag känner inte Jim, men jag tycker han gör helt rätt och pengar är inte allt. Det finns något som heter livsglädje, själv har jag varit egen företagare sedan 1999 och dom första fyra åren hade jag inget liv utanför mitt arbete. Arbetade nätter, dagar och delade upp min sömn vid olika tillfällen under dygnet för att hinna arbeta hos så många olika kunder som möjligt.

    Själv har jag blivit äldre och lärt mig mycket och arbetar mer och mer med det som gör mitt liv mer värt. Jag läste Jims blogginlägg och tycker han gör helt rätt. Sedan har han kommit till en sådan position inom den här världen så att han kan ta något arbete här och där om han skulle behöva.

    Lycka till med boken bland annat!

    Med vänliga hälsningar

    Peder Molin

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)