Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 36

Kan man kräva redovisning av antal länkar?

  1. #1
    Retrospects avatar
    Retrospect Retrospect är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    8
    Hej!

    Har sedan några månader (>6) anlitat ett företag att hjälpa mig med optimering, har även ett "länkpaket" där det utlovas ett stort antal inlänkar.

    Problemet är att jag endast kan hitta ~5% av det som avtalet säger.
    Jag har med hjälp av tips i forumet sökt på flera olika ställen med liknande resultat.

    Är det så att endast ett fåtal inläkar är möjliga att hitta?

    Kan man kräva redovisning av samtliga länkar från företaget?

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Det tycker jag gott man kan göra. Särskilt eftersom det är just ett länkpaket, jag skulle inte vara beredd att betala om de inte kunde visa att de faktiskt hade länkar till sidan.

    edit: med Googles webmastertools borde du hitta alla av Google indexerade länkar och det är väl dom som spelar roll. Länkpaket med massor av icke indexerade sidor kan ju kvitta.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Google är ju lite speciella med länkinfon så skulle rekommendera att köra Yahoo siteexplorer istället...

  4. #4
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Ja det är nog sant, dessutom har webmastertools krånglat lite på senaste tiden.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  5. #5
    Retrospects avatar
    Retrospect Retrospect är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    8
    Jag har nu testat både Google webmastertools och Yahoo site explorer med ungefär samma resultat.

    Jag får prova att göra ett nytt försök att be om en redovisning men hittils har detta varit svårt... Har fått till svar att söka på Yahoo med ett visst kommando mm.

    Även de "optimerade" sökorden går dåligt endast ett av dem har en förstasidesplats på google efter mer än ett halvår.

    Men man kanske måste ha ett stort mått av tålamod!

  6. #6
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Den vi anlitat fixade resultat inom två månader på en ganska ny sida som vi låg dåligt till på, och konkurrensen var runt 60 miljoner andra sidor. Betalade började vi göra först när den låg på topp tio.
    Vi köpte alltså inte ett länkpaket utan ett resultat. Jag tycker heller inte att antalet länkar är viktigt, utan just resultatet. Liksom att det finns någon slags garanti.
    Vi är mycket nöjda. PM:a mig för referens

  7. #7
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Citat Ursprungligen postat av Retrospect
    Kan man kräva redovisning av antal länkar?
    Jag trodde alla redovisade detta till kunden ??

    Klart du kan kräva det, låter ju löjligt annars. Jag dokumenterar till exempel alltid alla inlänkar och on-page ändringar till kunden och har alltid gjort.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  8. #8
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Jag trodde alla redovisade detta till kunden ??

    Klart du kan kräva det, låter ju löjligt annars. Jag dokumenterar till exempel alltid alla inlänkar och on-page ändringar till kunden och har alltid gjort.
    Ja, man tycker det. Men så är det ju inte...Man kan tjata ihjäl sig utan att få svar. Jag kan nästan gissa mig till vilket företag det gäller. Även om det finns några kandidater. Du ska nog inte förnya det avtalet, Retrospect.

    Vilka sidor kommer de länkar du hittar ifrån? Är det överhuvudtaget några vettiga länkar? Skulle vara intressant att veta vad som "förändrats sen sist".

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tycker man ska vara noga med vad man köper. Om inte annat för att man kan lära sig något.

    Att kontrollera inlänkar som inte ger trafik själv kan vara långt ifrån trivialt. Yahoo visar ju förvisso det mesta i länkväg som den hittar. Men Google är den sökmotor som dominerar och sajter endast avsedda för att länka kan ju därför välja att spärra ut övriga sökmotorer. Det är nog vanligare än man tror.

    Men som jag förstått det visar Googles webmaster-central alla länkar som Google hittat?

    Avseende vad man kan lära sig av inlänkar. Säg t.ex. att du betalar X kr per månad för något som visar sig vara 30 länkar från diverse kataloger och startsidor. Tja du kanske kan fixa de länkarna själv och få samma effekt. Om så kan du ju förhandla om och kanske få något som du inte kan fixa själv eller helt skära bort kostnaden.

  10. #10
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Men som jag förstått det visar Googles webmaster-central alla länkar som Google hittat?
    Nej, inte enligt Cuttan iaf.

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Nej, inte enligt Cuttan iaf.
    Det är dåligt tycker jag.

    Men det är väl mest länkköparna det drabbar och Google struntar väl i dem.

    Hence att köparen ska be om sökväg till varje länk och kontrollera explicit om sidan är indexerad av Google.

  12. #12
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Svår fråga.

    Om SEO leverantören säljer länkbygge som en del i paketet så är svaret JA. Jag tycker att man framförallt kan få kräva att veta VAR länkarna placeras, samt hur stor del av dem som indexeras av Google och andra sökmotorer.

    Men om man arbetar med andra mer kreativa metoder för att initiera och bygga upp en naturlig länktillväxt är det omöjligt att i förväg säga hur många länkar som kommer att generaras. Dock tycker jag att man tillsammans med leverantören kan diskutera en målsättning, baserad på den statistik som man till exempel kan utäsa via Siteexplorer eller Google Webmaster tools.

    Om än dessa verktyg inte vissa exakta siffror så kan man använda dem för att mäta trender mm.

  13. #13
    JonasHs avatar
    JonasH JonasH är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    20
    Svaret på din fråga är enligt min mening; Ja. Självklart ska du kunna få redovisat vilka inlänkar du har fått och var någonstans, så att du själv ska kunna se att arbetet är utfört, om inte så var fallet så kan ju vem som helst sälja dyra länkbyggen(paket) men egentligen inte göra det man kommit överens om. Jag tycker att du som jim sa, borde få allting, svart på vitt. Vad, hur och var saker har gjorts, kanske inte alla förändringar. Men dom som är releventa för din del, och just det här är relevant.

  14. #14
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Klart att svaret är ja! Man kan kräva det! Men en del företag vägrar lämna ut det. Man får svaret "Sök efter backlinks i Yahoo" istället för en lista. Och då har jag tidigare köpt mycket riktigt ett länkpaket med ett visst antal utlovade länkar. Och jag kunde hitta 7 av 50 efter ett år. Var fanns resten, liksom?

    Denna tråd påminde mig om att "mitt seo-företag" som tidigare gjorde det fantastiska seoarbetet med att lägga in samma title på alla sidor och inget mer hade sagt att de skulle börja med länkbygge för några månader sedan. Så nu mailade jag och frågade dem hur det gick och vilka länkar jag hade fått (För jag hittar då inga själv) men ännu har inget svar kommit. Bara 2 dagar sedan jag frågade visserligen, de får lite mer tid på sig.

    Men stå på dig! Det tycker jag absolut. Nu i efterhand känner jag lite att jag skulle ha agerat juridiskt för att få pengarna tillbaka, faktiskt. Eftersom de inte kunde bevisa att de gjort det de skulle, vilket i detta fall var ordna bla 50 inlänkar.

  15. #15
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Klart att svaret är ja! Man kan kräva det! Men en del företag vägrar lämna ut det. Man får svaret "Sök efter backlinks i Yahoo" istället för en lista. Och då har jag tidigare köpt mycket riktigt ett länkpaket med ett visst antal utlovade länkar. Och jag kunde hitta 7 av 50 efter ett år. Var fanns resten, liksom?

    Denna tråd påminde mig om att "mitt seo-företag" som tidigare gjorde det fantastiska seoarbetet med att lägga in samma title på alla sidor och inget mer hade sagt att de skulle börja med länkbygge för några månader sedan. Så nu mailade jag och frågade dem hur det gick och vilka länkar jag hade fått (För jag hittar då inga själv) men ännu har inget svar kommit. Bara 2 dagar sedan jag frågade visserligen, de får lite mer tid på sig.

    Men stå på dig! Det tycker jag absolut. Nu i efterhand känner jag lite att jag skulle ha agerat juridiskt för att få pengarna tillbaka, faktiskt. Eftersom de inte kunde bevisa att de gjort det de skulle, vilket i detta fall var ordna bla 50 inlänkar.
    Edit: Mitt inlägg blev nog lite rörigt. Vill klargöra att de handlar om 2 seoföretag. Det första hade de 50 inlänkarna, det andra skulle börja med inlänkar i början av året. Men lika dåligt resultat från bägge två...

  16. #16
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Men om man arbetar med andra mer kreativa metoder för att initiera och bygga upp en naturlig länktillväxt är det omöjligt att i förväg säga hur många länkar som kommer att generaras. Dock tycker jag att man tillsammans med leverantören kan diskutera en målsättning, baserad på den statistik som man till exempel kan utäsa via Siteexplorer eller Google Webmaster tools.
    Här tänker Bernt t.ex. länkbeten och liknande där spontana länkar kommer. Leverantören sätter ju inte dit med dem. En gemensam mätmetod behövs t.ex. Yahoo! Siuteexplorer.

  17. #17
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av Retrospect
    Hej!

    Har sedan några månader (>6) anlitat ett företag att hjälpa mig med optimering, har även ett "länkpaket" där det utlovas ett stort antal inlänkar.

    Problemet är att jag endast kan hitta ~5% av det som avtalet säger.
    Jag har med hjälp av tips i forumet sökt på flera olika ställen med liknande resultat.

    Är det så att endast ett fåtal inläkar är möjliga att hitta?

    Kan man kräva redovisning av samtliga länkar från företaget?
    Har du kommit överens om att du ska få en sådan lista på inlänkar?

    Annars anser jag nog svaret vara nej. Företaget kan jobba med system och länkbyggen de vill hålla lågprofil på och att då låta det bli allmänt känt vilka länkbyggen som är deras vore dålig strategi.

    Det är väl mitt råd att innan man köper en vara att man själv gör sig införstådd i vad varan är. "Har jag köpt 1000 länkar från en och samma blogg med nofollow satt på alla?" det ger ju en del men vad det samma sak som man förväntade sig.

    Att i efterhand attackera företaget så som Elvis verkar vilja göra känns patetiskt. Det är som att köpa vilken vara/tjänst som helst och mitt i leveransen av den säga näe du jag vill ha pengarna tillbaka eller ha extra information eller att ytterliggare saker ska ingå här för det här är nog inte det jag trodde jag beställde. Man måste läsa avtalen innan man säger ja till något.

    Allt man kan göra i efterhand är att försöka sig på att bemöta företaget på ett undergivet sätt och visa att "jag förstår att jag inte kan kräva detta men jag skulle önska detta av er", det brukar ge otroligt bra effekt och efteråt får man vara nöjd om man lyckades och tillfreds med att man åtminstone försökte.

    Men det är kanske bara jag som tycker man ska hålla hårt på vad som avtalats fram? resterande här verkar nästan tycka att det är ok och självklart att man jobbar på att bara släppa all information till kunden. Som Hans så fint konstaterade i ett inlägg så är det i vissa fall så att företaget registrerar i gratiskataloger och menade på att då varför betala för det? och att man då i efterhand, efter det att ett företag redan lagt ut för en utgift på att registrera i diverse kataloger etc, ska omförhandla vad som gäller. Känns väldigt oseriöst. Då bör man försöka få med det i avtalet:
    "Om jag inte är nöjd med de inlänkar ni införskaffar så ska jag ha rätt att antingen få pengarna tillbaka eller få nya länkar från andra sidor, tills jag är nöjd"

    Måste säga att hela tråden gav mig skrämselhicka. Tänker verkligen en majoritet av den svenska SEO-eliten på detta vis? och efter de priser jag sett så tar man dessutom inte vettigt betalt för det? jösses.

  18. #18
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  19. #19
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Måste säga att hela tråden gav mig skrämselhicka. Tänker verkligen en majoritet av den svenska SEO-eliten på detta vis? och efter de priser jag sett så tar man dessutom inte vettigt betalt för det? jösses.
    Att sälja en tjänst utan att redovisa att man gjort något eller något resultat skulle vara lösningen?

    Jag anser inte att uppdraget är utfört om ingen redovisning görs, då är det snarare en bluff-faktura. Självklart kan man kräva någon form av redovisning av den tjänst man köpt utöver fakturan.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  20. #20
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Om företaget säljer X antal länkar för X antal kronor måste de ju kunna redovisa att man har fått dessa länkar. Något annat känns helt galet.

    De enda omständigheter som kan ändra på detta är om man jobbar med linkbaits eller annat, för då vet man som leverantör inte vart länkarna som skapas kommer från. Dock tycker jag nog att leverantören även då ska redovisa den länktillväxt som skapats, så bra som är möjligt mha siteexplorer eller liknande verktyg.

    Visst vore det bra om beställaren hade bättre kunskap och kunde ställa större krav vid beställningen, men i vår värld med SEO är det väldigt få beställare som har en susning om vad det är de köper. Därför faller ansvaret på leverantören att förklara och utbilda så gott det går. Om inte annat så för att säkerställa att kunden verkligen vet vad det är han/hon köper.

    Jag tycker till och med att man som leverantör, tillsammans med kunden, i förväg, ska komma överens om vilka mättal som ska ligga till grund för uppföljningen av tjänsten. Allt för att undvika eventuella missförstånd i framtiden.

  21. #21
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av Magnus
    Att sälja en tjänst utan att redovisa att man gjort något eller något resultat skulle vara lösningen?

    Jag anser inte att uppdraget är utfört om ingen redovisning görs, då är det snarare en bluff-faktura. Självklart kan man kräva någon form av redovisning av den tjänst man köpt utöver fakturan.
    Om man inte kommit överens om redovisning så är det ju så att företaget själv väljer vad som ska redovisas och hur.

    Ligger fortfarande på en själv som kund att se till att man fått allting på bordet innan man skakar hand och säger ok.

    Självklart ska man inte skicka bluffakturor. Men man kan inte hålla på som kund och tro att man i efterhand kan kräva mer underlag än vad företaget kontinuerligt själva tagit fram. Det medför ju stora utgifter att sammanställa nytt material, speciellt i efterhand så här om kunden mitt i råkar komma på att de vill ha ett annat underlag för sina fakturor.

    Jag håller benhårt på det här. Man avtalar och kommer överens om saker först. Sedan sker leverans och eventuellt delfakturor under tiden man producerar tjänsten. Vill man omförhandla tjänsten så visst kan jag vara tillmötesgående med vad som efterfrågas men då pratas det ytterligare en produkt och jag brukar bara dubbla det som ska betalas, oavsett vad som efterfrågas. Detta för att extra arbete och avbrott i min tankegång är väldigt oönskat.

    Sen kan fråga sig vilken typ av kunder jag får och allt det där. Svaret på frågan är att jag får precis de kunder jag vill ha. Och de kunderna som kommer till mig är nöjda och har koll på läget när de lämnar mig. Skräpkunder som vill hålla på och bråka lämnar jag till er.

  22. #22
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Sedan sker leverans

    Det är det här som är den springande punkten. Vad är leveransen? Om man som leverantör levererar en tjänst som är osynlnig, omöjlig att kontrollera och som inte ger några effekter, har man verkligen leverat något då?

    ALLA som säljer länkar eller länkpaket seriöst redovisar naturligtvis länkarna.



    Om någon behöver en osynlig, framtida produkt som inte kan verifieras vet jag ett antal lurendrejare som är villiga att sälja.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  23. #23
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Leverans ska ske i enlighet med avtalet.

    Och det är alltså avtalet som är den springande punkten. Här har man sitt ansvar som konsument. Jag pratar inte om vad som är bra eller dåligt eller schysst. Jag pratar om att man som konsument/beställare har i stort sett hela ansvaret på sig att se till att man har beställt det man tror sig beställa.

    Man kan sedan argumentera fram och tillbaka hur vidare det är bra eller dåligt eller schysst. Men i slutänden var frågan om han kunde avkräva företaget en redovisning. Det kan han inte. Han kan försöka. Bolaget kan säga nej. Man kan gå och få en skiljedom som kommer att enbart titta på vad stod det i avtalet? de skiter högaktningsfullt i att man anser sig lurad eller att man ska ha något annat än vad avtalet avser. Och då får man betala det hela.

    Själv sitter jag sällan och plitar ner vilka kataloger jag länkat in i under ett pass då jag länkar in. Finns ingen mening med att själv försöka hålla en viss struktur på det hela om man inte vill att det ska finnas en struktur att hitta. Då fokuserar kunderna istället på resultat, vilket de får.

  24. #24
    Retrospects avatar
    Retrospect Retrospect är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Har du kommit överens om att du ska få en sådan lista på inlänkar?

    Annars anser jag nog svaret vara nej. Företaget kan jobba med system och länkbyggen de vill hålla lågprofil på och att då låta det bli allmänt känt vilka länkbyggen som är deras vore dålig strategi.

    Det är väl mitt råd att innan man köper en vara att man själv gör sig införstådd i vad varan är. "Har jag köpt 1000 länkar från en och samma blogg med nofollow satt på alla?" det ger ju en del men vad det samma sak som man förväntade sig.

    Att i efterhand attackera företaget så som Elvis verkar vilja göra känns patetiskt. Det är som att köpa vilken vara/tjänst som helst och mitt i leveransen av den säga näe du jag vill ha pengarna tillbaka eller ha extra information eller att ytterliggare saker ska ingå här för det här är nog inte det jag trodde jag beställde. Man måste läsa avtalen innan man säger ja till något.

    Allt man kan göra i efterhand är att försöka sig på att bemöta företaget på ett undergivet sätt och visa att "jag förstår att jag inte kan kräva detta men jag skulle önska detta av er", det brukar ge otroligt bra effekt och efteråt får man vara nöjd om man lyckades och tillfreds med att man åtminstone försökte.

    Men det är kanske bara jag som tycker man ska hålla hårt på vad som avtalats fram? resterande här verkar nästan tycka att det är ok och självklart att man jobbar på att bara släppa all information till kunden. Som Hans så fint konstaterade i ett inlägg så är det i vissa fall så att företaget registrerar i gratiskataloger och menade på att då varför betala för det? och att man då i efterhand, efter det att ett företag redan lagt ut för en utgift på att registrera i diverse kataloger etc, ska omförhandla vad som gäller. Känns väldigt oseriöst. Då bör man försöka få med det i avtalet:
    "Om jag inte är nöjd med de inlänkar ni införskaffar så ska jag ha rätt att antingen få pengarna tillbaka eller få nya länkar från andra sidor, tills jag är nöjd"

    Måste säga att hela tråden gav mig skrämselhicka. Tänker verkligen en majoritet av den svenska SEO-eliten på detta vis? och efter de priser jag sett så tar man dessutom inte vettigt betalt för det? jösses.
    Nej det är ej överenskommet att jag skall få en lista på inlänkar! men det står i avtalet att jag skall få ett visst antal.

    Jag kommer ej heller att få någon lista på de länkar jag betalt för!

    Anledning till att jag startade denna tråd är att företaget ej levererat det de lovat med de sökord vi tillsammans tog fram.

    När säljaren sedan kontaktade mig för att sälja ett större länkpaket eftersom sökorden var svåra, då blev jag både besviken och förbannad och krävde att de först skall leverera enligt avtal innan de försöker att sälja något nytt!

    Vad hade hänt om jag nappat på det? det hade kanske gått ytterligare några månader utan resultat för att sedan bli erbjuden ett ännu större länkpaket.... det är väl självklart man reagerar! snacka om att köpa grisen i säcken utan att veta om man vare sig få säck eller gris!

    Jag har under tiden själv jobbat med den kataloglista som finns här på forumet mm, samt att jag även har blivit kontaktad ledning på företaget ifråga som förklarat varför de ej kan lämna ut lista på inlänkar samt att jag har blivit lovad ett större länkpaket utan extra kostnad.

    Sökorden har gjort ett skutt på google för att sedan börja falla igen,
    Jag vet ju inte om det har varit mitt eget jobb eller seoföretagets större länkpaket som börjat verka.

    Jag kan ju inte kolla...........

  25. #25
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]
    Senast redigerat av Tina Isola den 2007-09-12 klockan 13:07.

  26. #26
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Leverans ska ske i enlighet med avtalet.

    Och det är alltså avtalet som är den springande punkten. Här har man sitt ansvar som konsument. Jag pratar inte om vad som är bra eller dåligt eller schysst. Jag pratar om att man som konsument/beställare har i stort sett hela ansvaret på sig att se till att man har beställt det man tror sig beställa.
    Visst är det så att man som köpare är ansvarig att läsa avtalet. MEN det är också företag i den här branschen som har väldigt skumma avtal.

    Ju klarare man är i sina avtal desto bättre är det både för företaget och kunden. Hur många tror att trådskaparen kommer att rekommendera företaget rakt av till sina kollegor / bekanta m.m.?

    Om man enligt avtal skall få X antal länkar och jag frågar efter vilka de är eller var de ligger någonstans så kan man nog komma ganska långt i en domstol om avtalet inte uttryckligen säger du får X länkar men du får inte reda på vilka de är eller var de ligger någonstans.

    Då hade man nog inte skrivit på avtalet
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  27. #27
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  28. #28
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Jag hade gjort det med bolaget som jag jobbar på om vår konsult inte hade kunnat hålla vad de lovat. Eller erbjudit ersättning för att de inte klarat av det.

    Det är klart att man får ta det från fall till fall. Våra jurister hade kollat på avtalet först och sagt om vi hade någon chans. Om svaret var ja och sanolikheten stor så är det klart att man kör på. Men ofta klarar men det med dialog med företagen i fråga.

    Inget SEO-bolag vill väl bli uthängt i IW eller på IDG som oseriösa, bloggar finns det massor att mata.

    Konsumentkraft
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  29. #29
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Hehe små barn, detta var en rolig juridisk tråd. Det är tur att ni tycker att det här med avtalsrätt är enkelt och är väl insatta i EG-rätten på området. Liksom, vadå konsumentkraft? Du är väl företagare herregud?

    Folk måste ta steget ur pojkrummet och förstå att i samma stund som de börjar teckna avtal i egenskap av näringsidkare så går det inte längre att åberopa "konsumentkraften".

    Däremot förutsätter alla avtal en balans. Om någon SEO-skojare tagit duktigt betalt utan att leverera något alls, och man pekar på att "i vårt skriftliga avtal står det att vi inte behöver leverera något för de här 30 000 kronorna ni betalt", så har SEO-bolaget normalt gjort bort sig.

    Oskäliga avtal jämkas enl. § 36 i avtalslagen, men det är som sagt lite svårare att jämka avtal som företagare än konsument. Däremot skyddar den vanliga avtalsrättsliga principen om villfarelse mot många av SEO-skojarnas avtal.

    En viktig sak, som många SEO-skojare inte tänker på eller inte vet om, är att vad deras säljare lovar per telefon faktiskt nödvändigtvis måste hållas. Om SEO-skojaren ger intryck av att man får en topplacering i Google av deras "paket", men sedan har reglerat bort denna leveransskyldighet i det skriftliga avtalet, så är man ändå tvungen att leverera positionen om:

    • Kunden trodde att han var garanterad positionen
    • SEO-skojaren insåg, eller måste ha insett, att kunden hade den uppfattningen


    Om ovanstående två villkor är uppfyllda kan alltså kunden kräva en fastställelsetalan (begära att en tingsrätt fastslår att avtalet ska följas, så som kunden uppfattat det) och kräva skadestånd av en SEO-skojare som inte levererar.

    Tyvärr är dock den praktiska tillämpningen en smula annorlunda i våra svenska domstolar, mot den doktrin som lärs ut på universitetet (Adelcreuz mfl. källor). Att lite för mycket till principerna kring missförstånd och villfarelse är därför inte klokt om man inte har väldigt mycket pengar och alltid kan ta fallet till högsta instans. Detta torde gynna SEO-skojarna.
    Senast redigerat av Nord den 2007-09-12 klockan 15:31.

  30. #30
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Har de ådragit sig att göra en leverans och de inte kan redovisa att de gjort den så kan du nog tämligen tryggt hålla inne all betalning. Väljer de att redovisa leverans senare och du dokumenterat att de vägrat att göra det tidigare tror jag heller inte du behöver oroa dig. Men konsultera en jurist.

    Själv skulle jag aldrig betala en faktura för en tjänst som jag inte vet om jag fått.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista över betalkataloger/portaler
    Av Elvis i forum Kataloger
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-05-07, 13:31
  2. Maximal antal länkar från samma site.
    Av Marcin i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 19:36
  3. Matt Cutts nya post "Indexing Timeline"
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 17:28
  4. Köpa länkar (steget att växa ur källaren)
    Av Webmoney i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 12:59