Resultat 1 till 6 av 6

Tailsweep - Statistik, topplista (& annonsnätverk?)

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Hittade Tailsweep. Tycks vara en ny uppstickare runt oberoende trafimätning. Inriktad på bloggar tycks det. Säger sig också hjälpa annonsörer att paketera annonsering mot bloggar. Hur aktivt det är ännu vet jag inte. Gick igenom ett litet antal bloggar och såg inga annonser från dem.

    De har en topplista. Dessutom arbetar de med temasidor om respektive webbsajt som anmäler sig. Dessa visar statistik, senast publicerade artiklar och allmän information. Här är t.ex. vår sådan. Temasidorna är trevliga och har ju potential att byggas ut med mer.

    Jag gillar det här konceptet. Enkelt att få igång, kostnadsfritt och inte för stora ambitioner.

    Hur är det då med trafik? Tja som de flesta av oss har lärt oss är fria tjänster för att ge eller med potential att ge trafik och är kostnadsfritt mer eller mindre värdelösa just för det. Och jag ser dem inte topp 50 på referenser i Analytics så det är inget man ska räkna med.

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  3. #3
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Om inte annat får man en icke nofollow länk. Finns fler intressanta sajter som ger detta, t.ex pingdom.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  4. #4
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Tailsweep är ett annonsnätverk inriktat mot bloggar och andra sociala webbplatser. De är ett lite mer personligt annonsnätverk för bloggare som betalar fasta annonspriser (baserat på antalet sidvisningar bloggen brukar ha), vilket oftast brukar ge mer än Adsense+Affiliate.

    Statistikverktyget är således endast ett sätt för Tailsweep att kunna sälja in annonser. Enligt min erfarenhet är det en glädjemätare, även om den är betydligt bättre än många andra statistikverktyg.

    Som annonsnätverk rekommenderas Tailsweep, som statistikverktyg inte. I dagsläget kontaktar de normalt bloggare som de är intresserade av att sälja annonser åt direkt, men har man en bra blogg inom en given nisch (exempelvis it, mode eller liknande) så är det bara att kontakta dem. De är trevliga, kunniga och betalar (tycker jag) bra.

    På vår statistiksida för bloggen AppleMac finns även annonspriserna.

    Anledningen till att inga annonser syntes på de bloggar du tittat in är troligtvis att de inte har sålt in någon annonskampanj på dem för tillfället. Kikar ni in på Applemac.se så finns dock en annons för tillfället, under första inlägget.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Statistikverktyget är således endast ett sätt för Tailsweep att kunna sälja in annonser. Enligt min erfarenhet är det en glädjemätare, även om den är betydligt bättre än många andra statistikverktyg.
    Visar i princip som Analytics för oss som visar lägre än vår icke skriptberoende loggning. Faktiskt får jag tämligen tydligt färre unika besökare på Tailsweep jämfört med Analytics.

    Priserna tycks ok. Tilltalande att sälja vecka. Annars när någon frågor brukar jag sälja vår egen annonsenhet (våra rekommenderade länkar med rel=nofollow) på två artiklar till ett standard pris under ett år. Har fått en del förfrågningar om banner några gånger nu och sålde ett par på första sidan.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Har följt en del av sajterna i topplistan. Unika besökare tycker jag ser vettigt ut och troligen något i nedre delen av vad den här typen av räknare visar.

    Antalet visningar tycks däremot vara mer flexibel. Jag ser t.ex. enskilda bloggar som ligger mycket högt där i förhållande till unika besökare. Där ser man också att andra listor som de är med på som inte följer unika besökare lika "korrekt filtrerande" kan ge dem 2 - 3 gånger fler unika, och från min erfarenhet helt orimlig statistik.

    Pekar om inte annat på att man ska vara noga med att ta in tillförlitlig statstik på just unika besökare när man köper reklam. Bland bloggare verkar det för mig som autosurfning och annan manipulering är vanligt, och jag tror det har samband med att vissa topplistor populära i segmentet inte klarar av att hantera dessa säkerhetsproblem.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 38
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 18:15