Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 34

Mitt första projekt - Hjälp!

  1. #1
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    Hej allihop! Jag har precis fått upp ögonen för webbdesign och internetvärlden. Nu har jag precis gjort min första site någonsin! <applåder> Tack, tack!

    Jo, saken är den, att jag fick höra om affiliates och hur lätt det är att tjäna penga på det! Så jag tänkte (precis som många andra?) att "Yes! Fyfan, nu ska jag bli rik utan ansträgning!" Så jag satte mig ner och funderade ut ett domänamn som jag trodde att många skulle söka på via Google. Jag kom fram till Datingsverige.se. Jag trodde då att bara för att jag heter "datingsverige.se" så kommer jag att komma högst upp på alla sökmotorer när folk söker på typ "Dating sverige" eller "Dating i sverige".

    Men nu verkar det som om att jag hade helt fel i mina tankar, och det är inte alls så att jag kommer poppa upp högst i sökmotorerna bara på grund utav mitt domänamn. Av vad jag har förstått så måste jag SEO (Sökoptimera?) min sida för att den ska komma högt i google. Jag har läst lite om ämnet, och jag tror att jag börjar förstå lite.

    Vad tror ni om min sida. Jag har valt ett stort ämne, jag vet. Vad tycker ni annars? Jag tror att jag borde ha mer text på sidan? Hur vekar layouten? Tror ni att det är svårt för mig att tjäna några 100-lappar/månaden på sidan i framtiden?


    Tack,
    Philip
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2007-09-13 klockan 19:49.

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Vem sa till dig att det var lätt att tjäna pengar som affiliate? Slå honom/henne i huvudet från mig.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du lär nog behöva arbeta med den där sidan för att komma överst.
    Du har väl naturligtvis tittat en del på vad det är folk efterfrågar när de är ute efter det du presenterar på sidan?
    Om inte kan du titta lite här OvertureGoogle. (Finns fler sidor att använda men de lär du hitta i forumet, sinom tid)
    Sedan är det lämpligt att börja läsa lite här.
    För att vara lite mer positiv än Hjalmar, så visst kan du tjäna några 100-lappar i månaden. Frågan är bara hur mycket tid och pengar du behöver lägga ned före du gör det.

    Välkommen till SEO-forum förresten.

  4. #4
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  5. #5
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    Okej! Tack för svaren.
    Jag håller faktiskt på med att bygga ut sidan lite just nu. Som ni säger känns den ganska tunn.

    Jag vet inte, men jag tror att jag läst någonstans att det kan vara bra att ha en blogg på sin sida? Vad tror ni?

    I vilket fall som helst så har jag gjort en bloggsida, tycker ni att jag ska lägga in den i sidan? Jag tänkte typ skriva lite om: IRL Dating kontra Nätdejting etc. Jag har även gjort en sida där jag kommer att rekommendera olika datingsidor osv.

    Juste ja! Tänkte fråga om hur lång tid ni tror att det tar innan jag kommer med på goole efter att jag anmält mig osv?

    Tack,
    Philip

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Har du läst någoting överhuvudtaget i de optimeringsguider som du fick i länken av mig?

    Att komma in i Google, tja allt från en dag till aldrig.

  7. #7
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    Ja, jag har läst lite i de olika guiderna. Verkar det som om jag inte gjort det. eller vad försöker du säga? Men okej, jag ska sätta mig ner i lugn och ro, och läsa igenom på riktigt.

    Vad är det som avgör om jag kommer med i google eller inte? Kan jag göra något som förbättrar chanserna att komma med fortare?

    Tack,
    Philip

  8. #8
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Man kommer med i Google genom att någon länkar till en.

    Ju fler som länkar ju högre upp kommer du. Väldigt kortfattat
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  9. #9
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Ju fler relevanta länkar du kan få desto bättre. Kan du få länkar från auktoritets-sajter inom ditt område är det det allra bästa.

    Nya länkar ska ha en "naturlighet" över sig, dvs det ser mindre bra ut om alla länkar kommer till dag 1, vilket ser väldigt köpt ut - Google tar mer och mer avstånd från köpta länkar (om de påverkar rankningen). Köpta länkar med rel="nofollow" är ok, då de bara dirigerar trafik (besökare), men passerar ingen sk. PageRank (PR). Om sidan sedan är av hög kvalitet så kommer din rankning växa till sig på egna meriter, via återkommande besök och spontana nya länkar.

    Du verkar ha lite bråttom, och man blir gärna ivrig när man börjat något nytt och känner sig på G, men (bestående) SEO är mer ett marathon än ett sprinterlopp. Själv rekommenderar jag gärna läsning av Aaron Walls e-bok SEObook, som har en tydligt långsiktighet och sunt förhållande till SEO enligt mig.

  10. #10
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    Tack för all hjälp jag får, verkligen jätteroligt!

    Jag la in lite nya länkar, men dem verkar vara i helt fel läge. På min dator ser det bra ut, men på andra datorer med andra webbläsare och andra upplösningar så ser länkarna helt fel ut. Hur rättar jag till detta?

    Tack,
    Philip

  11. #11
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    Nu har jag fått i ordning på hemsidan litegranna, men jag rankar fortfarande otroligt dåligt på mina sökord. Jag vill komma högt på dejting, kontaktannonser och dating, men jag ligger på platts 100-300 på orden.

    Jag tror att jag har gjort rätt med de viktigaste sakerna när det gäller SEO biten, med keywords, description, title, lite länkar, H1 taggar osv, men det händer ingenting med sidan i google!

    skulle vara skojj om någon ville hjälpa mig och se över hur det se ut, och kanske ge mig tips på vad jag gjort för fel osv!

    www datingsverige se

    Tack!
    Philip

  12. #12
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Du har åtgärdat saker i ca 1,5 månader på sajten. Ge den tid att mogna.

    Jobba med inlänkar och ev länkbyten. Tipsa andra sidor om din sajt och blanda dina länkar. Sök upp sidor inom ditt område och försök att få länkar från dem.

    Exempel på sidor att tipsa:
    - bloggar
    - kataloger

    Läs andra trådar för mer information om länkar
    http://www.seo-forum.se/information-om-inlaenkar/
    http://www.seo-forum.se/laenkbeten-f...iga-inlaenkar/
    http://www.seo-forum.se/laenkstrategier/
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  13. #13
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    Tackar, tackar, det skall göras!

    Hur viktiga är egentligen inlänkarna? Bör jag bränna allt mitt krut på att försöka skaffa så många bra inlänkar som möjligt?

  14. #14
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Jobba långsiktigt och läs trådarna om inlänkar.

    Tänk på att din sajt inte får fler inlänkar än den förtjänar (om du inte själv jobbar med det).
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  15. #15
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Som besökare:
    Sidan känns oseriös. Massor av reklam och budskapet är att jag inte ska stanna kvar utan klicka på reklamen. Jag går hellre till Google och gör en ny sökning.

    Som SEO-tomte:
    Sidan har bra upplägg för att lura besökaren att klicka på någon av reklamen.
    Saknar länkbeten och saker som får besökaren att återkomma och länka till sidan.
    Sidan är tekniskt väloptimerad.
    Sidan är externt ooptimerad, avsaknad av länkar eller reklam och har alltså låg synlighet i sökmotorerna samt lågt antal besökare överlag då annan synlighet saknas.

    *edit*
    råden jag skulle ge finns redan i åtskilliga guider/trådar på forumet.

  16. #16
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    Ojoj, här fick jag något att bita i.
    Känns sidan oseriös? Det var inte bra alls! Har du/ni några tips på hur jag ska göra för att sidan ska kännas mer seriös? Är det för mycket reklam? Tycker ni andra likadant?

    Om sidan har bra upplägg att få besökare att klicka på reklamen, samtidigt som sidan känns oseriös för besökare så verkar det vara väldigt svårt att hitta en bra balans!

    Varför känns sidan oseriös? Är designen fel?

  17. #17
    Maxs avatar
    Max Max är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    178
    Tycker sidan ser bra ut dock så har jag en tumregel för mina sidor

    Ingen reklam förns jag har minst 200 besökare per dag, men det är först för att jag vill skapa ett seriöst första intryck av sidan. Sedan efter ett tag så bländar man inte lite snygg reklam precis som du gjrot med adsense..

  18. #18
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    Okej! Det kan vara ett bra sätt.

    Jag ska försöka byta länkar osv nu för att komma upp i sökmotorerna.
    Men först blir det käk!

  19. #19
    mrhandleys avatar
    mrhandley mrhandley är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Gör en bra sida med bra innehåll, det är det första.
    Det andra är att skriva bra innehåll så att andra länkar till sidan.
    Det tredje är att skriva många bra texter (skrivna för besökarna) så att det finns anledning att komma tillbaka.
    När du har: 1: många besökare som 2: kommer tillbaka då är det dags att börja med 3: lagom mycket 4: relevant reklam.

    Siter som är uppkastade bara för att tjäna pengar (tunt med innehåll, massa reklam, försöker lura till klick på annonser) kommer få allt svårare. Du får väldigt jobbigt att skaffa nya besökare om ingen kommer tillbaka.

    Gör bra innehåll för besökarna, och visa relevant reklam när du har många besökare. Då kommer du kunna få några kronor i intäkt.

  20. #20
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Affilty?

    Men efter en längre titt på det. Är har inte företagen som man ser gång på gång hos mäklarna där väldigt vekt byggda när det kommer till konvertering?

    Hemska tanke men är det kanske inte så att de som sätter ut annonserna bjuder på gratis trafik?

  21. #21
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    hans99: Nu tror jag inte riktigt att jag hänger med?

  22. #22
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av lexander
    hans99: Nu tror jag inte riktigt att jag hänger med?
    Jag upplever att många av de företag som ofta syns hos mäklarna för affility har gjort mindre för att konvertera trafiken de får än de företag som betalar för trafiken per klick, eller betalar årsvis för reklam. Är så fallet är det den som säljer trafiken som i praktiken bjuder på det.

  23. #23
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Hej. För att vara ett första projekt så tycker jag du har lyckats bra! Det är en snygg och enkel sida och relativt funktionell. Du har ju kommit helt rätt om du villl få info om sökoptimering! Här på seo-forum så finns det jätte många duktiga SEO gurus som kan sökoptimering på sina fem fingrar.

    Men jag har lite frågor!

    Vad är sidan syfte?

    Till vilken målgrupp ska den nå ut till?

    Och motiverar varför folk skule vilja besöka din sajt!

    Tre bra grundfrågor man ska ställa sig när man börja knacka ihop en hemsida. Du är ju nybörjare och det har vi alla varit någon gång! Ett bra tips är att kolla http://www.seo.se/sokmotoroptimering_1.asp SEO Logik har en mycket trevlig och utförlig seo skola! Som är skriven på ett relativt enkelt och begripligt sätt!

    Men förövrigt så kan jag inte mer än å önska lycka till. Du har ju börjat bra som sagt och ett bra tips är ju att kolla mycket på det här forumet!

    //

  24. #24
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    Kul att du tycker att det ser bra ut! Det gör mig glad

    Mitt syfte med hemsidan är att utveklas innom webbdesign och SEO optimering. Samt att efter ett tag kunna tjäna några kronor i månaden på sidan, då jag fortfarande går i skolan, och inte har speciellt gott om pengar.

    Målgruppen är väll i stort sätt alla! Sidan kanske först och främst ska rikta sig till dejtingsugna singlar, men även till människor som redan har partner och vill få tips och råd på hur man kan göra sitt vardagliga förhållandet bättre.

    Folk ska vilja besöka min sajt, för att det ska finnas bra och relevanta texter om dejting. Sidan kommer fortsätta att uppdateras ofta, och man kommer kunna läsa om olika nyheter såsom olika arrangerade singelmöten runt om i landet. Min sida ska fungera lite som en tidning med inriktning dejting!

  25. #25
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av lexander
    Kul att du tycker att det ser bra ut! Det gör mig glad

    Mitt syfte med hemsidan är att utveklas innom webbdesign och SEO optimering. Samt att efter ett tag kunna tjäna några kronor i månaden på sidan, då jag fortfarande går i skolan, och inte har speciellt gott om pengar.

    Målgruppen är väll i stort sätt alla! Sidan kanske först och främst ska rikta sig till dejtingsugna singlar, men även till människor som redan har partner och vill få tips och råd på hur man kan göra sitt vardagliga förhållandet bättre.

    Folk ska vilja besöka min sajt, för att det ska finnas bra och relevanta texter om dejting. Sidan kommer fortsätta att uppdateras ofta, och man kommer kunna läsa om olika nyheter såsom olika arrangerade singelmöten runt om i landet. Min sida ska fungera lite som en tidning med inriktning dejting!
    Det är kul å höra att du har klara och tydliga mål. Det är alltid kul med människor som är företagsamma och vill prova på nya saker.

    Du säger att den kommer att uppdateras ofta och det betvivlar jag inte ett smack på,,, de första månaderna sedan kanske de bli färre å färre uppdateringar, har sj erfarenhet av de när jag började göra min första hemsida. Problemet är att man oftast sedan inte hinner att uppdatera den sj, du vet polarna hockeyn osv osv å så ha de gått en månad å sidan ser likadan ut som innan. Tro mig detta händer de flesta som ensamma driver en sajt!

    Ett tips för att undvia detta är att skaffa skribenter! Folk som kan skriva in inlägg och artiklar, tex polare som du känner! Jag personligen tyckte du hade vettiga artiklar och en hel del bra tips!!!! Positivt!! Är egentligen lite emot datingsajter så ta åt dej! de är positiv kritik! Anledningen till att den tilltalar mig är att den fortfarande känns personlig... De där stora dajtingmonstren som match.com osv är oftast bara portaler man måste bli medle på och där står väl inga artiklar som man kan läsa antar jag.

    Men problemet med sajten är ju som sagt att du har för få som hjälper till att fylla den med relevant material. Du borde skaffa skribenter! En uppdaterad sida kommer oftast högre upp i Google!!!!

    Men annars så ser det bra ut och du få helt enkelt kämpa på!

    OBS det är inte så lätt att tjäna pengar på en sajt faktiskt !!! En polare till mig driver ordsprak.se och han säger sj att man inte ta in några större summor på den. Då kan du gå in å kolla vad jag menar! det är en enormt skickligt byggd site med 30 000 unika besökare varje månad.

    Men kör på du har ju bara börjat å du ha ju tid att lära dej!!

    LYCKA TILL!!!
    Senast redigerat av parisian den 2007-11-08 klockan 22:01.

  26. #26
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    Ordsprak säger du? Jag har skickat dig ett PM angående detta.

  27. #27
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Nu såg jag vilken tråd du hade sett ordsprak.se trodde de va i den andra :P

  28. #28
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Hej Philip, Din sida är bra mycket snyggare och enklare än många proffssiter jag har sett på området dating eller helt generellt. Det är ju bra om både design och innehåll har samma nivå.

    Uppdatera sidan med bra information som handlar om just det du erbjuder. Fundera på vad dina blivande besökare vill ha och bygg sidan för dom, INTE för sökmotorerna!!! först då hamnar du rätt i sökmotorerna för de besökare du vill ha och inte för massan...

    Michael

  29. #29
    lexanders avatar
    lexander lexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    49
    Tack!

    Du säger att "Det är bra om innehåll och design har samma nivå".
    Ska jag tolka det som att mina artilar håller sämre status än vad designen för eller hur menar du?

    Tack för alla tips. Kul att se att folk vill hjälpas åt i denna grupp av seo intresserade människor!

  30. #30
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Hej Philip, Din sida är bra mycket snyggare och enklare än många proffssiter jag har sett på området dating eller helt generellt. Det är ju bra om både design och innehåll har samma nivå.

    Uppdatera sidan med bra information som handlar om just det du erbjuder. Fundera på vad dina blivande besökare vill ha och bygg sidan för dom, INTE för sökmotorerna!!! först då hamnar du rätt i sökmotorerna för de besökare du vill ha och inte för massan...

    Michael
    A Filip du hör ju De Michael säger ä ju helt rätt! Man ska göra bra å schyssta siter! Webbsidor som gynnar besökarna. Det glöms ofta bort i SEO Världen. Användarklimatet. Vem bli inte förbannad när man söker på bil å få upp massa länksidor?

    Nä bra jobbat Filip lyd mitt och Michaels råd! Uppdatera sidan ofta och fyll den med relevant info!

    Lycka till!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  2. Behöver hjälp med länk skript
    Av pokerleo i forum Länkbyten
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 10:10
  3. Ett projekt: När ni har tid över
    Av Magnus i forum Google
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 22:23
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  5. Skall jag lägga bloggen på första sidan eller RSS
    Av the-million-dollar-man i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 19:50