Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 39

En ny farlig och tråkig Forums trend, Länk-inlägg.

  1. #1
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    På flera mäklar-Forum I USA som jag är medlem i har har ett nytt illavarslande, farlig och tråkigt fenomen uppdags mer och mer, det kallas Länk-inlägg.

    Som vi alla vet, blir det en ny länk till din sida varje gång du startar en ny tråd eller gör ett inlägg i en tråd och ytterligare en länk från varje sida som du är med på i tråden.
    Den ny och tråkig trenden är att visa medlemmar har satt i system, att hela tiden start ny “noll†trådar, och att kroniskt komma med oftats korta “totalt intet sägande och menigslösa†kommentar i alla trådar och på VARJE sida i Forumna. Dessa medlemmarna gör mellan 5 -30 inlägg/dygn vadera.

    Normalt har Forumna 10 inlägg/sida, vad tror du resultatet blir när 6-8 inlägg/sida är rena länk-inlägg.
    Svar: Ingen orkar läsa alla dessa intesägande trådarna och inläggen. Forumna tappar kvaliten och blir ett jävla klotter plank för vissa medlemmar.
    I USA har har man tagit tag i detta och kräver Kvalite före kvantitet. Först varnars dessa medlemmarna 1 och endast 1 gång, därefter åker dom ut.

    Tyvärr har jag satt lite av denna trend/problem på Webmaster Network och jag hoppas att vi inte kommer få detta problem här på SEO-Forum utan att vi tar tag I detta omgående och kraftfullt om det tenderar till att uppstå.

    //Lennart

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]
    Senast redigerat av Tina Isola den 2007-09-16 klockan 04:33.

  3. #3
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Sundream Estate
    I USA har har man tagit tag i detta och kräver Kvalite före kvantitet.

    //Lennart
    Alla bra forum modererar bort den typen av spam, inte bara amerikaner. utlänkar i sign sätts numer ofta per default med nofollow så det är knappst ett problem som kommer öka!

  4. #4
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Det här hände mitt World Of Warcraft Gille's forum. Sjukt störande då det bara är vår application-del som ligger tillgänglig för sökmotorerna och utomstående och vi antar ju att det är någon ny som ansöker om att få komma med i gillet när det finns en post där...

    Men en sak man kan göra för att undkomma är att helt enkelt inte släppa in Google eller utomstående. Eller bara ge viss tillgång till vissa delar och på så sätt begränsa problemet till ett antal delar av forumet. Finns många olika sätt och fenomenet är varken nytt eller på väg bort

  5. #5
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    SEO-forum är betydligt värre på den här fronten än WN.

  6. #6
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]
    Senast redigerat av Tina Isola den 2007-09-16 klockan 04:34.

  7. #7
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Höpp höpp. Lugna ned dig för rykte Ponting, det är inte hela världen.

    Visst ska man få fråga vad någon menar men samtidigt ska man inte bli arg för att någon tyckte det var en orelevant eller dåligt formulerad fråga och därför gav sämre rykte. Det var kanske inte helt rätt men det fanns säkerligen klara anledningar till att ryktet sänktes.

    Så Ponting, lugna ned dig. Ryktet är inget att sträva efter om man inte kan förstå sig på sänkningar såväl som höjningar.

    Ang ursprungliga frågan kommer det alltid vara ett problem med folk som spammar forum i olika varianter. Men vad gör man? Öppna forum ska vara öppna, även om tekniken inte ska gynna spammare.

  8. #8
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]
    Senast redigerat av Tina Isola den 2007-09-16 klockan 04:34.

  9. #9
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Vi förstår din sorg Tina. Jag rekommenderar att du tar det lite lungt och tar ledigt från forumet några dagar och sen kommer tillbaka när du känner dig bättre.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  10. #10
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Istället för att gnälla om negativa rykten borde du kanske rannsaka dig själv och fundera på varför nån gav dig ett minus. Faktum är ju att ryktessystemet är till för att uppmuntra medlemmar som bidrar till forumet på ett konstruktivt sätt.

    Inlägg som jag upplever inte gör det är:
    - Upprepningar av välbekanta fenomen.
    - Egenreklam.
    - Svårlästa inlägg med dålig grammatik och stavning.
    - Offtopic-inlägg.

    Det kanske inte just var inlägget ovan som någon störde sig på utan en samling av ovanstående som har "byggts" upp under en längre period ponting. Personligen tycker jag att rykten bör ges med avsändare, men det är självklart ett val var och en kan göra.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  11. #11
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Hehe, håller helt klart med Hjalmar. Men nu när jag rannsakat mig själv fattar jag inte varför någon drog ned mitt rykte för min post här ovan.

    Men inte surar jag för det , jag är tillräckligt mogen (trots ålder) för att inse att man inte drar ned någons rykte utan anledning. Jag var kanske inte tillräckligt "kom tillbaka"..

    LOL

  12. #12
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Det är inte bara du som får anonyma negativa poäng Anton. Om jag hade varit dyslektiker (som en del tolkar det som att jag "hackar på") så hade det varit högre prio för mig att rättstava och dubbelkolla mina inlägg.

    Office Word har det tex inbyggt, skriv där och kopiera sedan till inläggsrutan. Det finns även plugins till exempelvis firefox som sköter det automatiskt.

    Ett inlägg där vartannat ord är felstavat, grammatiken huller-om-buller, meningsbyggnaden svårföljd och det saknas korrekt punktation, avsaknad av versaler/gemener gör att jag ägnar det mindre uppmärksamhet.
    Det stör dessutom helhetsintrycket av forumet. I min värld är seo-forum.se ett professionellt branschforum där aktörer som delvis agerar mot företag men även mot privatpersoner kan ha ett utbyte av tankar och idèer. Om det är så att ett fåtal individer med en lägre ambitionsnivå tar "över" forumet tappar det en stor del av sin dragningskraft mot aktörer i den högre skalan. Då de stora seo-bolagen inte finns representerade här övergår forumet till att vara ett rent hobbyforum. Ett hobbyforum är inte ett dugg intressant för mig och jag är övertygad om att det håller de flesta andra användare med om.

    Det är inte besserwisser-fasoner jag är ute efter, jag har aldrig givit någon ett negativt rykte på grund av eller påpekat en felstavning. Däremot förstår jag om någon ger det efter ett par hundra felstavade offtopic-inlägg där hälften ändå tas bort inom 15 minuter. Vad är mervärdet i den typen av inlägg? Om man inte ens orkar skriva mer än ett par meningar i varje inlägg och hälften av orden i inlägget är felstavade eftersom författaren inte orkade köra en enkel stavningskontroll, vad är då värdet av inlägget?

    Om ni har något att säga om mina åsikter så är ni välkommna att antingen göra det här i tråden, i pm, email eller telefon, men om ni vill fortsätta vara anonyma så är det nog lika bra att ni fortsätter leka i sandlådan utanför seo-forum.se.
    Senast redigerat av Hjalmar den 2007-09-16 klockan 18:48.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  13. #13
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Dyslektiker finns på de flesta forum. Deras inlägg är påfrestande inte bara för att de stavar dåligt utan också för att de är generellt obegåvade och skriver idiotiska inlägg även innehålls- och åsiktsmässigt.

    Men å andra sidan är vi ju bara enkla spammare, och inte i första hand varken nazister eller folkpartister. Jag föreslår därför att vi låter dem vara kvar och helt enkelt biter ihop.

    Det lönar sig inte att bråka om en så enkel sak som undermålig begåvning. Skärp er.
    Senast redigerat av Nord den 2007-09-24 klockan 03:26.

  14. #14
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Vill bara nämna regel 13 som inte nämnts i tråden:

    Tjafs mellan användare angående ryktepoäng får inte postas öppet på forumet.
    Jag tror problemet är att olika medlemmar använder forumet för olika syften. Vissa använder det för sociala aspekter, vissa för att lära sig, vissa för att visa att de kan, vissa för reklam eller att få länkar, vissa för att få branding/status osv osv osv. Är väl oundvikligt att ha ett forum där alla medlemmar vill exakt samma sak.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  15. #15
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Och jag använder det bara för att jävlas.

  16. #16
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Skulle vilja att tråden går tillbaka on topic.

    Hur kommer man tillrätta med problemet med länkspammare i forum?

    Har tagit mig en funderare och det här med rykte vore en perfekt grej. Att man måste enligt andra användare posta bra content på forumet först innan man får posta länkar. Tror också att det gör att forumet blir lite mer aktivt. Man kan sätta krav på att man värderar sina forums kompisars poster åtminstone 1 per dag/vecka eller månad för att få fortsätta läsa nya inlägg och posta egna.

    Bara knasiga tankar från mig men tyckte denna tråd behövde komma på rätt spår igen.

  17. #17
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    För att låna en idé från kommunismen och socialdemokratin så tror jag att ett sätt att komma till rätta med länkspam är att införa strikta byråkratiska regler med mål att utplåna all subjektivitet.
    En lista med exakta bestämmelser och exempel på när, hur och vem som får länka. Allt som ligger utanför raderas eller avlänkas.

    Listan ska inte ge utrymme för ytterligare fantasier om hur man skulle kunna länka och det ska vara omöjligt att gå runt systemet. Allt bör finnas med på listan, alla länkfantasier ska rymmas inom ramarna för regelverket.

  18. #18
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    edit.
    äh.... (mitt bästa inlägg so far).

  19. #19
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om nu inlägg med länkar uppfattas som ett så stort problem kan en åtgärd vara att sätta nofollow på inläggen.
    En länk i ett inlägg är inte till för att ge länkkraft, om än mycket begränsad, till en sida utan skall bidra till ytterligare kunskap eller fördjupning inom området.

  20. #20
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    En länk /.../ skall bidra till ytterligare kunskap eller fördjupning inom området.
    Instämmer till fullo!

  21. #21
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag upplever inte länkandet på SEO-forum som överdrivet. Visserligen är det väl synligt ibland att någon lagt en länk utan att den är särskilt relevant men det är ändå i ganska liten mängd.

    Mina erfarentheter är dessutom att nofollow tag endast hjälper mycket lite.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  22. #22
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Det är knappast länkkraften folk vill åt, snarare trafiken. En forumtråd kommer eventuellt att dyka upp i serps, om dina länkar finns spridda över den så kommer förvirrade besökare att klicka via dem. Samma sak gäller reguljära forumbesökare. När man har sett en länk tillräckligt många gånger klickar man på den för att se vad som finns på andra sidan.

    Eller har jag fel? Ingen kan väl tro att länkar från ett forum med tiotusentals undersidor ger någon större kraft? Det är nog besökarna man vill åt.. och då hjälper inga nofollow. Det enda som gäller är hårda nypor från moderatorerna och nolltolerans mot spammigt beteende.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  23. #23
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Rätt eller fel Hjalmar, lite svårt att svara på. En del tror säkert att länkar i inlägg ger länkkraft. Vilket de iof gör om än begränsat.
    Men å andra sidan så då är det väl bara att sätta nofollow på inläggen då. Är väl egentligen ingenting att diskutera, en liten återhållande effekt lär det ge. Även om den är liten så är det ett första steg.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-09-17 klockan 16:55.

  24. #24
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Jag ogillar iden med nofollow generellt. För att förhindra spam i ett forum tror jag att det inte ger någon effekt. Däremot så upplever jag det som tråkigt att folk som kläcker fantastiska länkbeten inte ska få något för alla de forumlänkar de får.

    Ok, jag vet att om det skulle vara nofollow här så skulle det väl inte förändra världen men det är ett steg i den riktningen.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  25. #25
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ok då är det med andra ord länkkraft vi pratar om. För trafikens skull som Hjalmar säger, har det ingen betydelse om det är nofollow eller inte.
    Grundfrågan här är ju om det är ett problem eller inte egentligen i forumet.
    En del kommer hit smäller upp en länk till sin helt nya icke färdiga sidor och undrar vad folk tycker om den. Ibland går det igenom ibland inte.
    Eftersom jag starkt misstänker att mitt förslag om nofollow inte kommer gå igenom så får väl de som retar sig på inlägg klicka på den lilla varningstriangeln i högra hörnet och anmäla de störande inläggen.

    Nu vet jag inte om det går att göra anonymt men det kan väl en moderator upplysa oss om. För egen del brukar jag signera.

  26. #26
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Nu vet jag inte om det går att göra anonymt men det kan väl en moderator upplysa oss om. För egen del brukar jag signera.
    När ett inlägg rapporteras följer automatiskt även anmälarens namn med. Låt dock inte det hindra er från att anmäla. Själv kollar jag inte på vem som anmält.

    --------

    Instämmer med Urban, anmäl gärna så fort ett ni upplever att någon lagt in en irrelevant länk.
    Tyvärr råder det även en viss diskrepans mellan hur vi moderatorer tolkar relevansen hos länkar.

    Jag avlänkade t ex detta inlägg (med motivering):
    Lista över användbara SEO-verktyg

    likaså hade jag avlänkat detta inlägg (med samma motivering)...:
    Ny guide till sökmotoroptimering

    ...om det inte hade varit för att 2 moderatorer redan läst tråden, svarat och utan att avlänka. Länken hade alltså redan godkänts av forumets administratör och en moderator.
    Själv tycker jag inte att det inlägget eller länken berikar forumet på något sätt.

    Det blir som Urban nämnde, en form utav länkforum om alla skriver allt om SEO på sina egna externa sajter och sedan startar en ny tråd på SEO-Forum.se enbart för att länka till informationen på sin sajt. Då kan vi lika bra starta SEO-katalog.se och skippa forumet.

    Att låta all information ligga på externa sajter försvårar diskussion kring ämnet samt förlorar inlägget snabbt värde då det egentligen inte innehåller någon sökbar, eller för forumbesökaren, relevant information.

    Kanske får ta och samla alla sådan inlägg i en gemensam tråd?

  27. #27
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Att ha det som det funkar idag må vara luddigt men å andra sidan tycker jag det fungerar bra. Det är en avvägning och vi aktiva användare (=de flesta av oss) är tillräckligt kunniga för att inte hålla på med onödigt länkande.

    Nybörjarna gör det dock hela tiden och det är lite irriterande. Men vafasen, vi får nog stå ut med lite sånt. Antingen ändrar moderatorer eller så tipsar någon oss om det så fixar vi till det.

    Keep it simple. Why change when it works?

  28. #28
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Personligen har jag inte tyckt att detta varit ett speciellt problem på detta forumet och tycker de regler vi har fungerar rätt bra. Denna tråd hade jag faktiskt inte sett innan och tycker whyid gjorde rätt där, men nu är det iofs en nästan värdelös tråd men det får man väl leva med. Denna tråden hade ju varit bättre om han postat i tråden som handlar om och listar dessa guider istället för att starta en ny. Men en ny omfattande guide förtjänar nog sin egen tråd.

    Alltså, vid regelbrott så ge minus på rykte och rapportera så kommer en moderator ta en titt.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  29. #29
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Svårt att göra något åt regelbrotten i den här tråden, och diskussionen är nyttig så för mig tycker jag att denna tråd kan blunda för det.

    Jag är ju egentligen en total antilänk-taliban vad gäller forumlänkar och även signaturlänkar. Jag gillar den princip som så slaviskt hålls på Webmasterworld, där inga länkar är OK någonsin.

    Det skulle dessutom kunna hålla ner brusnivån en smula ibland tror jag (även om det inte verkar hjälpa särskilt mycket på WMW...)

  30. #30
    Susann Stjernborgs avatar
    Susann Stjernborg Susann Stjernborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    158
    Jag får intrycket av att ni tänker att man får länkar av signaturer samt de länkar man skriver in i sina inlägg.

    Kanske misstar jag mig, men är inte säker på att ni är medvetna om att det blir inlänkar av samtliga inlägg nån som jag gör, som ännu inte arbetat mig upp till att ha signatur.

    På ett eller annat sätt så dyker min URL, som bara finns i min profil, upp som inlänkar i samband med de inlägg jag gjort i detta forum. I alla fall när jag söker på Yahoo. Minns inte på rak arm, med tror inte dom är nofollow heller.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)